اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951113230250468

پیش بینی‌های جهانی درباره آینده چه می‌گوید

چشم‌انداز بهای طلا در سال 2017

کد: 13951113230250468

https://goo.gl/0Um52P

، تهران , (اخبار رسمی): برای ترسیم روند طلا در سال 2017 بهتر است به عوامل مؤثر بر طلا همچون تغییرات نموداری، احساس خریداران فیزیکی، تحولات ژئوپلیتیک و... توجه کرد، زیرا با بالا رفتن انتظار افزایش نرخ بهره آمریکا و رشد ارزش شاخص دلار، فشارها بر طلا مضاعف شد تا این فلز با نزدیکی به پایان سال سطوح حمایتی بیشتری را از دست دهد.

چشم‌انداز بهای طلا در سال 2017

طلا باقابلیت افت تا 1060 دلار و سپس بازگشت به سطوح 1250 تا 1280 دلار، سال 2017 را سپری خواهد کرد

امیررضا حسنی*| طلا سال 2016 را در مسیری پرفراز و نشیب سپری کرد. در 6 ماهه نخست سال بازار این فلز به شدت داغ بود و تقریبا اغلب تحلیلگران انتظار داشتند این روند تا پایان سال حفظ شود و  قیمت طلا مسیر رو به بالا را به طور مداوم طی کند. اما درست زمانی که سرمایه‌گذاران در مورد ادامه صعودهای طلا به شدت هیجان زده بودند و چشم به منافع بیشتر برای این فلز داشتند حرکت رو به بالای آن متوقف شد. به صورت تقریی، در میانه فصل تابستان بسیاری به این باور رسانده بودند که روند طلا در سال 2017 نیز صعودی خواهد بود.

کافی است به تیتر مقالات منتشر شده از سوی برخی مؤسسات خبره تحلیل و پیش‌بینی اقتصادی نگاهی گذرا کنیم تا متوجه احساس بازار در مورد طلا بشویم:

کردیت سوییس: در اوایل 2017 رقم 1500 دلار در اونس را برای طلا پیش‌بینی می‌کنیم (30 ژوئن)
موسسه RBC: برای سال‌های 2017 و 2018 طلا را بالاتر از 1500 دلار در اونس می‌بینیم (15 جولای)
موسسه فوربس: آیا طلا برای رقم 1500 دلار در اونس آماده می‌شود؟ (21 جولای)
بر اساس گزارش بلومبرگ موسسه مک ایون قیمت طلا در پایان سال را 1900 دلار در اونس می‌بیند ( 20 سپتامبر )اما شرایط برای طلا در ادامه چندان مساعد نبود. با بالا رفتن انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا در بین فعالان بازار و نیز رشد ارزش شاخص دلار فشارها بر روی طلا مضاعف شد تا این فلز هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شدیم روزهای تلخ‌تری را سپری کند و سطوح حمایتی را یکی پس از دیگری از دست دهد.اما روند طلا در ادامه و با ورود به سال  جدید میلادی چگونه رقم خواهد خورد؟ بهتر آن است که برای ترسیم چشم‌انداز طلا به همه برگ خریدهای مؤثر بر روی این فلز توجه کرد. تغییرات نموداری، احساس خریداران فیزیکی، تحولات ژئوپلیتیک و بسیاری عوامل دیگر.

اینوستینگ هیون

در شرایط حاضر از نگاه ما در بحث نمودار، تحولات روندی نگران‌کننده‌ای وجود دارد. در نمودار زیر منطقه‌هایی که با دایره سبز مشخص شده است مناطق کمیابی هستند که دوره‌های ثبات قیمتی را نشان می‌دهد. طلا یک سرمایه پر نوسان است و وقتی که شاهد ثبات قیمتی در این فلز هستیم یعنی اتفاق مهمی را ملاحظه نکرده‌ایم. به عنوان مثال دسامبر 2015 منطقه شکل‌گیری ثبات قیمتی برای طلا بوده است. در شرایط حاضر شاهد یک اتفاق مشابه هستیم و سطوح حمایتی و مقاومتی به هم نزدیک شده‌اند. یعنی می‌توان به این نتیجه رسید که طلا از همین مناطق روند آتی خود را انتخاب می‌کند صعود یا نزول...

پس از آنکه فدرال رزرو در نشست ماه جاری (دسامبر 2016) تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفت نگاه‌ها به طلا تا حدودی عوض شده است. از متن بیانیه و سخنان اعضای این نهاد این طور برمی‌آید که جریان عادی‌سازی نرخ بهره در ادامه با سرعت و جدیت بیشتری از سوی این نهاد پیگیری شود به خصوص آن که با حضور ترامپ بر مسند کار از نگرانی‌های تورمی فدرال رزرو تا حدود زیادی کاسته خواهد شد. واکنش ابتدایی بازارها به نشست فدرال رزرو تسریع فروش طلا از سوی سرمایه‌گذاران بود. حالا واضح است که طلا در کانال نزولی خود به سمت سطوح پایین‌تر در حرکت است که حتی می‌تواند پایین‌تر از 1000 دلار در اونس باشد.

سیتی گروپ

از نگاه این نهاد سرمایه‌گذاری نیز طلا سال 2017 را با فشارهای نزولی مهمی ادامه خواهد داد. پیروزی جمهوری خواهان به رهبری ترامپ در آمریکا هم به بالاتر رفتن پیش‌بینی ارزش دلار منجر شده است و هم انتظارات را برای افزایش نرخ بهره بالاتر برده است و این برای طلا معنایی جز نزول ندارد. اما این همه ماجرا نیست، تنش‌های ژئوپلیتیک که شامل نگرانی‌ها درباره ادامه حیات حوزه یورو می‌شود در سال 2017 و با انتخابات در فرانسه، هلند و آلمان وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

به نظر می‌رسد روند ناموفق بازیابی اقتصادی در همین منطقه بانک مرکزی اروپا را ناگزیر به ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی کند که حمایت‌هایی را برای طلا به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس سیتی انتظار دارد طلا در سه ماهه دوم سال تا رقم 1135 دلار در اونس در نوسان باشد و در طول سال بتواند سطح 1100 دلار هر اونس را حفظ کند.

کردیت سوییس و دفاع از چشم‌انداز رو به بالای طلا

تحلیلگران کردیت سوییس نیز پیش‌بینی سابق خود درباره  قیمت طلا در سال 2017 را کاهش داده‌اند و اینک پیش‌بینی می‌کنند بهای طلا در این سال به 1338 دلار برسد در حالی که پیش‌بینی قبلی بر روی 1438 دلار قرار داشت.

از 8 نوامبر تاکنون میزان خرید و فروش طلا در بازارهای  ETFچیزی نزدیک به 7 درصد کاهش داشته است.

تحلیل طلا در سال 2017

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید دیدگاه‌ها در مورد طلا بسیار متفاوت است و شرایط مبهم سیاسی و اقتصادی باعث شکل‌گیری محدوده وسیع قیمتی در پیش‌بینی نهادهای مختلف شده است.

اما از نگاه ما اوضاع برای طلا چندان هم بد نخواهد بود. از نگاه ما تحولات ژئوپلیتیک و کندی رشد اقتصادی در جهان فدرال رزرو را برای تصمیم‌گیری جهت افزایش سه مرتبه‌ای نرخ بهره مردد خواهد کرد. از نگاه ما این نهاد  در سال 2017 حداکثر برای دومرتبه دست به افزایش نرخ بهره خواهد زد. در سوی دیگر تحولات ژئوپلیتیک در اروپا، تنش‌های جاری در منطقه خاورمیانه می‌تواند حمایت‌هایی به طلا ببخشد. در این میان پتانسیل تنش‌آفرینی ترامپ را فراموش نکنید.

در انتها باید بگوییم از نگاه ما طلا در ابتدای سال و در طول سه ماهه نخست با فشارهای نزولی روبرو خواهد بود و با گذر زمان خواهد توانست از زیر این فشارها خارج شده و به خصوص در سه ماهه سوم بتواند به جایگاه مناسب‌تری برای خود دست پیدا کند. ازاین‌رو و مطابق با ارزیاب ما طلا باقابلیت افت تا 1060 دلار و سپس بازگشت به سطوح 1250 تا 1280 دلار، سال 2017 را سپری خواهد کرد. 

*مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه اقتصاد ایرانیان

موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با ایده فراهم آوردن بستری برای تجمیع و توسعه اطلاعات دانش ‏پایه و عمل‏گرا در دو حوزه اقتصاد و مدیریت پایه گذاری شد. آرمان ما در موسسه، ارائه خدماتی با دقت و کیفیت بالا و بر مبنای تجربه و دانش توامان است؛ تا ازین رهگذر بتوانیم خدمات و محصولات را به صورتی کاربردی و حرفه ای به مشتریان و مخاطبین عرضه داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]