اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394052546720468

نوسان ساعتی، آرامش دائمی

کد: 1394052546720468

https://goo.gl/FDYx5k

، تهران , (اخبار رسمی): روزی نیست که در رسانه‌های داخلی و خارجی هر کشوری، مطلبی از چگونگی نوسانات قیمت در بازارهای مالی مختلف ارائه نشود و بر جذابیت ظاهری ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در آنها و یا حرفه معامله‌گری نیفزاید. با وجود تمام وجوه اشتراک در بین انواع بازارهای سرمایه در دنیا، تفاوت‌های اساسی در ساختار و مکانیزم آنها موجب می‌شود برنامه‌ها، اهداف و مقرراتشان نیز با هم یکسان نباشند.

بسته شدن بازار بورس داخلی در بازه زمانی مشخص، فرصتی را برای تحلیل دقیق‌تر و اخذ تصمیمات منطقی فراهم می‌آورد

وحید درزی، تحلیلگر واحد موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان از دیدگاهی متفاوت به بررسی تعداد ساعات معامله در بازار سرمایه پرداخته و در یادداشت تحلیلی خود آورده است: روزی نیست که در رسانه‌های داخلی و خارجی هر کشوری، مطلبی از چگونگی نوسانات قیمت در بازارهای مالی مختلف ارائه نشود و بر جذابیت ظاهری ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در آنها و یا حرفه معامله‌گری نیفزاید. با وجود تمام وجوه اشتراک در بین انواع بازارهای سرمایه در دنیا، تفاوت‌های اساسی در ساختار و مکانیزم آنها موجب می‌شود برنامه‌ها، اهداف و مقرراتشان نیز با هم یکسان نباشند.

 

درزی، مهم‌ترین تفاوت ساختاری آشکار بین بازار بورس داخلی با بورس‌های فرامرزی را بررسی کرده و می‌افزاید: برخلاف تصور عموم و برخی متخصصان، معامله‌گری در بورس‌های ملی دارای مزایای منحصربه‌فردی نسبت به مدل جهانی آن است. تقریباً در اکثر نقاط جهان از جمله ایران، بازار بورس در ساعات اولیه صبح گشوده شده، معاملات صورت می‌گیرد و پس از ساعاتی، در همان روز بسته می‌شود. این پروسه در اغلب کشورها حدود 8 ساعت و در ایران حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد، در حالی که در بازارهای مالی بین‌المللی، شاهد فعالیت 24 ساعته در طی 5 روز هفته هستیم.

 

این مساله در ابتدا و با نگاهی ساده، وجود نقاط ضعف بسیاری را به ذهن متبادر می‌کند و ممکن است بررسی مقدماتی آن هم نشان دهد که سازوکار بورس جهانی به دلیل در دسترس بودن شبانه‌روزی معاملات، بسیار پربازده‌تر و سودآورتر خواهد بود. اما در چنین سطحی از مقایسه باید دلایل کمتر شناخته‌شده را نیز در نظر بگیریم که شاید توجه چندانی به آن نمی‌شود. در واقع این موضوع همانقدر که جذاب است به همان اندازه استرس‌زا هم هست. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه باشید که تاکنون صرفاً در ساعات معمول در روز فعالیت می‌کردید، آیا حاضرید از این پس بدون برنامه‌ریزی و استخدام یک فروشنده باتجربه، ساعات کاری خود را افزایش داده و خدمات شبانه‌روزی ارائه دهید؟ آیا بدون در نظر گرفتن مشکلات احتمالی و انتخاب فرد مناسب، شب‌ها خواب راحتی خواهید داشت؟ آیا این امکان وجود دارد که خودتان شب‌ها نیز آنجا را اداره کنید؟ چقدر احتمال دارد هر روز صبح‌ که به فروشگاهتان می‌روید با سود سرشاری مواجه شوید؟

 

از این دست سوالات را می‌توان از معامله‌گری که در بورس داخلی کشورش فعال است نیز پرسید که چه میزان آمادگی دارد تا روند معاملاتش در تمام شبانه‌روز در گردش و فعالیت بوده و زمانی که او در خواب است قیمت‌ها در حال نوسان باشند؟ با چه برنامه‌ای می‌تواند هر لحظه‌ای در روز بازار را زیر نظر داشته و از طرف دیگر به سایر امور زندگی‌اش هم بپردازد؟

 

تحلیلگر واحد مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان در ادامه مطلب می‌افزاید: بر‌خلاف برخی مزایایی که در بورس‌های جهانی مشاهده می‌شود، باید اذعان کرد که بسته شدن بازار بورس داخلی در زمانی مشخص بسیار هم عاقلانه و کاربردی است، چراکه ساعت‌های زیادی در روز نه هیجانی وجود دارد، نه تصمیمات ناگهانی، نه استرس و نه مختل شدن دیگر بخش‌های زندگی افراد فعال در این حوزه، و از دیگر سو، زمانی هم برای تحلیل دقیق‌تر و اخذ تصمیمات منطقی فراهم می‌آید که طی آن قیمت سهم هیچ تغییری نمی‌کند و نوسان آن باعث نوسان و تشویش ذهنی سهامدار نیز نمی‌شود. اما فراز و فرود دائمی قیمت، قطعاً فرصت کمتری برای بروز رفتار صحیح باقی می‌گذارد.

 

در پایان گرچه ضروری به نظر می‌رسد که میزان ساعات فعالیت بازار بورس داخلی کشورمان نیز پس از بررسی‌های لازم و البته کارشناسی مورد تجدید نظر قرار گرفته و به استاندارد جهانی نزدیک شود، ولی باید توجه داشت که اعمال برخی محدودیت‌ها روی فرآیند زمانی معاملات و همین طور دامنه نوسانات، خواسته یا ناخواسته مزایایی را نیز به دنبال داشته است.

 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه اقتصاد ایرانیان

موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با ایده فراهم آوردن بستری برای تجمیع و توسعه اطلاعات دانش ‏پایه و عمل‏گرا در دو حوزه اقتصاد و مدیریت پایه گذاری شد. آرمان ما در موسسه، ارائه خدماتی با دقت و کیفیت بالا و بر مبنای تجربه و دانش توامان است؛ تا ازین رهگذر بتوانیم خدمات و محصولات را به صورتی کاربردی و حرفه ای به مشتریان و مخاطبین عرضه داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه