اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394060847080468

در نشست «افق‌های تازه سرمایه‌گذاری در بورس» مطرح شد:

تفکر سرمایه‌گذار عامل مهم بقای سود در سرمایه‌گذاری

کد: 1394060847080468

https://goo.gl/sRLbXQ

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه توسعه اقتصادی و در کانون آن امر سرمایه‌گذاری به گفتمان غالب مردم و مسئولان تبدیل شده است. یک سرمایه‌گذاری موفق علاوه بر تامین سود و نفع شخصی و سازمانی به خیر جمعی می‌انجامد. ناگفته پیداست که با توسعه بازارهای سرمایه‌پذیر و تخصصی شدن آنها، ارتقای آگاهی بازیگران این عرصه بیش از پیش اهمیت یافته، به نحوی که تنها راه سودآوری، داشتن اطلاعات به‌روز و مبتنی بر تجربه است.

توسعه اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری مناسب

داشتن رتبه مناسب در رتبه‌بندی سازمان بورس، داشتن امکانات لازم به منظور ارتباط مشتری با کارگزاری، قابلیت‌های اینترنتی، امکان مشاهده گردش حساب مشتری به شکل لحظه‌ای، امکان مشاهده وضعیت سفارش که پس از هر اقدامی روی سفارش انجام می‌دهد و ... از جمله ویژگی‌های انتخاب یک کارگزاری موثر است

امروزه توسعه اقتصادی کشورها در گرو امر سرمایه‌گذاری درست و مناسب تعریف می‌شود. در این زمینه موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان همایشی را با عنوان «افق‌های تازه سرمایه‌گذاری در بورس» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار کرد که در این نشست به چالش‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه از سوی کارشناسان و خبرگان پرداخته شد.

در این نشست دیدگاه‌های عملیاتی و اطلاعات موثر با محورهای تفکر سرمایه‌گذاری نوین، فرهنگ سهامداری، درآمد و سود پایدار، تحلیل بازار بورس و مدیریت ریسک شناور از سوی امیررضا حسنی، عضو اصلی کمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد.

 

فرآیند بقای سود در بازار سرمایه

حسنی فرآیند بقای سود در بازار سرمایه را مستلزم 10 ویژگی برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصیت سرمایه‌گذار، تفکر سرمایه‌گذار، منبع پول، کارگزاری، سخت‌افزار و نرم‌افزار، استراتژی، تحلیل، روانشناسی معامله‌گر، مدیریت ریسک و سرمایه و قوانین و مقررات جزو عواملی به شمار می‌روند که سبب بقای سود در بازار سرمایه خواهند بود.

وی درباره اینکه شخصیت سرمایه‌گذار باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، اظهار کرد: نظم، انتقادپذیری، یادداشت مخارج و درآمد، قانونمندی، ریسک‌پذیری، جاه‌طلبی، صبوری، مسئولیت‌پذیری و متعهد بودن جزو ویژگی‌های شخصیت سرمایه‌گذار به‌شمار می‌رود.

کارشناس مسئول دپارتمان هجینگ موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در ادامه درباره تفکر سرمایه‌گذار نیز یادآور شد: تفکر سرمایه‌گذار از جمله عواملی است که باعث بقای سود در سرمایه‌گذاری خواهد شد، چراکه هدف سرمایه‌گذار و میزان ریسک‌پذیری او، دیدگاه وی نسبت به باخت و چرخه روانی‌اش نسبت به افت و خیز بازار از عوامل بسیار مهم بقای او در بازار سرمایه به‌شمار می‌رود.

عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان درباره اهمیت کارگزاری نیز تصریح کرد: برخی از معیارهایی چون داشتن رتبه مناسب در رتبه‌بندی سازمان بورس، داشتن امکانات لازم به منظور ارتباط مشتری با کارگزاری، قابلیت‌های اینترنتی، امکان مشاهده گردش حساب مشتری به شکل لحظه‌ای، امکان مشاهده وضعیت سفارش که پس از هر اقدامی روی سفارش انجام می‌دهد و امکان دریافت سفارش خرید و فروش به‌صورت الکترونیکی از جمله ویژگی‌هایی به‌شمار می‌رود که در انتخاب یک کارگزاری موثر است.

وی درباره استراتژی یا فرماندهی عملیات در سرمایه‌گذاری بیان کرد: سرمایه‌گذار باید از این موضوع مطلع باشد که چند درصد از وزن سبد را به چه سهامی اختصاص داده و با چه استدلالی، در سبدش چه صنایعی قرار گرفته و اینکه آیا سبد تحلیل دارد؟ بررسی اینکه سبد زمانی و سبد مکانی در نظر گرفته شده است یا خیر، از جمله استراتژی‌های عملیات در سرمایه‌گذاری است.

حسنی درباره عوامل تاثیرگذار بر تحلیل نیز گفت: عرضه و تقاضا دو عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها به‌شمار می‌روند. تقاضا مجموعه عوامل تاثیرگذار صعودی و عرضه مجموعه عوامل تاثیرگذار نزولی به شمار می‌رود و در حقیقت تمام نوسانات بازار سرمایه براساس میزان عرضه و تقاضا در نوسان خواهد بود.

 

ریسک و انواع آن

کارشناس مسئول دپارتمان هجینگ موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران ریسک را به عنوان ترکیبی از احتمال یک رویداد و پیامدهایش تعریف و درباره انواع ریسک‌ها خاطرنشان کرد: 4 دسته ریسک تجاری، غیرتجاری، سوداگرانه و خطرناک وجود دارد که ریسک تجاری دارای مزیت رقابتی، ارزش‌افزوده و قابل کنترل است. اما ریسک غیرتجاری متاثر از محیط سیاسی و اقتصادی و غیرقابل کنترل است. در ریسک سوداگرانه افراد مانند یک فرد قمارباز به دنبال فرصت هستند و درنهایت ریسک خطرناک بالقوه که امکان زیان در آن بسیار بالاست.

وی با اشاره به جنبه‌های منفی و مثبت ریسک گفت: جنبه منفی ریسک، تهدید موفقیت است، اما جنبه مثبت آن فرصت مزیت‌سازی است. از این‌رو باید بتوان به شکل صحیح ریسک را مدیریت کرد. در حقیقت مدیریت ریسک فرآیندی است که به هر دو جنبه ریسک می‌پردازد و بخش محوری هر سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. بنابراین مدیریت ریسک احتمال موفقیت ریسک را افزایش و احتمال شکست آن را کاهش می‌دهد و به نوعی راهبردها را به اهداف تاکتیکی و عملیاتی برمی‌گرداند. این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت ریسک مالی، متنوع‌سازی و پوشش ریسک است. این عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان درباره متنوع‌سازی تصریح کرد: یکی از اصول مالی بحث متنوع‌سازی است. ریسک یک سبد کمتر از ریسک تک‌تک هر سهم است، البته به شرطی که نوسانات آنها همبستگی نداشته باشد.

حسنی با اشاره به ویژگی‌های سبدهای سرمایه‌گذاری یادآور شد: ضریب همبستگی بین قیمت دارایی‌ها باید کمتر از 1 باشد. هر چه کمتر از 1 باشد ریسک کمتری دارد و هر چه ضریب همبستگی کمتر از صفر و منفی باشد، بهتر است.

 

مزایای بورس کالا و فرابورس

وی به مزایای بورس کالا و فرابورس نیز پرداخت و گفت: بورس کالا موجب ایجاد اطمینان بین طرفین معامله و باعث کشف نرخ تعادلی عرضه و تقاضا می‌شود، دارای شفافیت است، جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت معامله نشدن، به عهده خود اوست، ارائه اطلاعات از روند نرخ‌ها و معاملات و انجام تحلیل‌های اقتصادی وجود دارد، امکان معرفی عرضه‌کننده به تعداد زیادی خریدار داخلی و خارجی وجود دارد، بین وضعیت اقتصادی کشور در قالب قیمت‌های مورد معامله رابطه وجود دارد و انجام معاملات به‌صورت مکانیزه است.

کارشناس مسئول دپارتمان هجینگ موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در مورد مزایای فرابورس نیز خاطرنشان کرد: تامین مالی آسان و ارزان شرکت‌ها در راستای توسعه فعالیت انجام می‌شود. بهره‌مندی از معافیت مالیاتی شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس، کاهش نرخ مالیات حمل‌ونقل، نقل‌وانتقال سهام به‌صورت آسان، سریع و کم‌هزینه، شفافیت و اعتبار قیمت سهم به‌واسطه مبادله در فرابورس، اطلاع‌رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه، بهره‌گیری از امکان وثیقه‌گذاری سهام در شبکه بانکی و اخذ ساده‌تر تسهیلات بانکی، معرفی شرکت‌ها و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت و پیش‌بینی فرآیند ساده خروج از فرابورس از دیگر مزایای فرابورس به شمار می‌رود.

 

بورس ایران در مقایسه با جهان

وی به مقایسه بورس ایران با سایر کشورهای دنیا پرداخت و گفت: در سال 2014 با 500 شرکت و متوسط حجم معاملات ماهیانه 788میلیون سهم با تورم 20درصد بوده است. بورس امارات با 65 شرکت در سال 2014 میلادی و متوسط حجم معاملات ماهیانه 4/65 میلیارد سهم با تورم 2/33 درصد بوده است. بورس چین با 995 شرکت و متوسط حجم معاملات ماهیانه 3/53میلیون سهم با تورم 1/99درصد بوده است. بورس ژاپن با 2292 شرکت و متوسط حجم معاملات ماهیانه 2/905 میلیون سهم با تورم 1/99 درصد بوده است. بورس ترکیه با 569 شرکت و متوسط حجم معاملات ماهانه 15/38 میلیون سهم با تورم 8/85 درصد بوده است. بورس آلمان با 765شرکت و متوسط حجم معاملات ماهیانه 1/86 میلیارد سهم با تورم 0/88 درصد بوده است. بورس انگلیس با 2409 شرکت و متوسط حجم معاملات ماهیانه 15/06 میلیارد سهم با تورم 1/45 درصد بوده است.

 

اخبار مهم ایران و جهان

این عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان در پایان با برشمردن اخبار مهم جهانی و داخلی و تاثیر آنها بر بورس خاطرنشان کرد: پیش‌بینی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آمریکا، کاهش قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در 8 نوامبر و پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا در پایان سال 2015میلادی به بیش از 3درصد، از اخبار مهم جهانی به‌شمار می‌روند.

وی درباره اخبار پیش‌روی ایران نیز یادآور شد: انتخابات مجلس شورای اسلامی در 7 اسفندماه، ارائه لوایح قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری به مجلس در آینده نزدیک، شروع قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران، ورود فرانسوی‌ها به بخش مسکن ایران و برنامه سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس ارز در قالب بورس جدید یا استفاده از ظرفیت بورس فعلی در بازه‌های زمانی 3، 6 یا 9 ماهه انجام معاملات، از جمله اخبار مهم و تاثیرگذار در بازار بورس ایران به‌شمار می‌روند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه اقتصاد ایرانیان

موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با ایده فراهم آوردن بستری برای تجمیع و توسعه اطلاعات دانش ‏پایه و عمل‏گرا در دو حوزه اقتصاد و مدیریت پایه گذاری شد. آرمان ما در موسسه، ارائه خدماتی با دقت و کیفیت بالا و بر مبنای تجربه و دانش توامان است؛ تا ازین رهگذر بتوانیم خدمات و محصولات را به صورتی کاربردی و حرفه ای به مشتریان و مخاطبین عرضه داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]