اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060295665464

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا بررسی کرد

پتانسیل‌های راه‌اندازی بازار مشتقه کشاورزی

کد: 1395060295665464

http://goo.gl/HFmwvt

، تهران , (اخبار رسمی): از آغاز شروع به کار تالار کشاورزی در بورس کالای ایران تاکنون به جرات می‌توان گفت در این بازار از ظرفیت‌های مناسب برای معامله محصولات مرتبط با این حوزه استفاده نشده است.

پتانسیل‌های راه‌اندازی بازار مشتقه کشاورزی

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، از آغاز شروع به کار تالار کشاورزی در بورس کالای ایران تاکنون به جرات می‌توان گفت در این بازار از ظرفیت‌های مناسب برای معامله محصولات مرتبط با این حوزه استفاده نشده است. این در حالی است که در بورس‌های معتبر دنیا معامله این محصولات در بورس کالا با استقبال مناسب عرضه و تقاضا‌کننده مواجه می‌شود. در این بین نکته حائز اهمیت آنکه اغلب معاملات در بورس‌های کشاورزی دنیا بر اساس معاملات آتی صورت می‌پذیرد که این روش در بازار ایران هنوز راه‌اندازی نشده و کارشناسان معتقدند ایجاد چنین بازاری می‌تواند کمک بزرگی برای فعالان بخش مذکور باشد.

کارشناسان معتقدند دو عامل مهم در این مسیر مانع از تحقق رویای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا شده است؛ که اولین مورد بی‌اعتقادی دولت قبل به محصولات کشاورزی و دومین نکته عدم معرفی ظرفیت‌های بورس کالا در 10 سال گذشته است. این در حالی است که سایر ماموریت‌های بورس کالا نیز همچون ایجاد شفافیت در معاملات و کاهش دست دلالان از بازار و روشن شدن واردات و صادرات و... همگی از مزایایی است که بورس کالا داراست. این نکته را نیز باید اشاره کرد که در مدت حدودا 2 سال گذشته سیاست جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی که مطابق ماده 33 قانون بهره‌برداری توانسته بخش قابل توجهی از مشکلات خرید تضمینی را از میان بردارد. کشاورزان نیز طی مدت اخیر بر اساس یک گزارش میدانی صورت گرفته از روند فعلی راضی هستند و معتقدند دولت از این طریق هم بار مالی خود را کاهش داده و هم توانسته ضریب اطمینان را در میان کشاورزان افزایش دهد.

در طرف دیگر انواع ابزارهای معاملاتی که در بورس کالا تعریف شده هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی را برای بخش کشاورزی کشور ایجاد کند به‌طوری‌که معاملات سلف، آپشن، گواهی سپرده و... همگی تقریبا برای تسهیل در معاملات کشاورزی مفید است اما جایگاه زیادی در بازار ندارد. این در حالی است که پتانسیل بالای تالار کشاورزی بورس کالا باید بتواند تامین‌کننده نقدینگی مورد نیاز کشاورزان باشد. کارشناسان معتقدند با این حال حرکت به سمت استانداردهای معاملات کشاورزی که در بورس‌های معتبر جهانی مورد پذیرش واقع شده ضروری است و یکی از این استانداردها راه‌اندازی بورس آتی کشاورزی است.

البته تجربه بورس کالا در دو سال گذشته مبنی بر عرضه یکی، دو محصول در بازار آتی موفق نبود که این امر به کوچک بودن بیش از حد این بازار در ایران و از طرفی شرایط رکودی حاکم بر اکثر کالاها ربط دارد. فعالان بازار کشاورزی می‌گویند مکانیزم‌های معاملاتی در بورس کالا مادامی که دست واسطه‌گرها در خارج از این بازار کوتاه نشود و واردات این محصولات سر و سامانی به خود نگیرد، عملا از کارآیی پایینی برخوردار است. در این بین فقدان ابزارهای معاملاتی در بورس کالا برخلاف رویه‌های جهانی سیستم برنامه‌ریزی را برای تولید محصولات مختلف دچار نقص کرده است. این در حالی است که در سایر نقاط جهان سیگنال‌های بورس‌های کالایی به‌خصوص در معاملات فیوچرز تعیین‌کننده برنامه‌های تولید آتی است و قابلیت هضم ریسک‌های عرضه را دارد اما در کشور ما در نبود بازار آتی کشاورزی چالش‌های جدی به‌وجود آمده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]