اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950610107985464

سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان از عزم کشورش برای صادرات زعفران خبر داد

تمام ولایت‌های افغانستان زیر کشت زعفران رفت

کد: 13950610107985464

http://goo.gl/S8z7yX

، تهران , (اخبار رسمی): زعفران افغانستان در 34 ولایت این کشور به زیر کشت رفته است و مقصد اصلی آن چین نامیده شده است.

تمام ولایت‌های افغانستان زیر کشت زعفران رفت

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، لطف‌الله راشد سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان از ایجاد آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا 5 سال آینده میزان تولید زعفران را از 3,4 تن به 14 تن افزایش دهیم. 

راشد با اشاره به اینکه مطابق با برنامه وزارت کشاورزی در سال جاری زعفران در 34 ولایت افغانستان کشت می‌شود، تصریح کرد: در سال جاری تمام ولایت‌های کشور تحت پوشش کشت زغفران قرار گرفته است. 

سخنگوی وزارت کشاورزی از کشت زغفران در تمام ولایت‌های افغانستان خبر داد و گفت: در سال جاری 280 تن پیاز زعفران برای کشاورزان توزیع شده است. 

وی گفت: 50 تن پیاز زعفران از سوی موسسات و 230 تن آن از سوی وزارت کشاورزی به کشاورزان توزیع شده است. 

لطف‌الله راشد اظهار داشت: 5 هزار کشاورز در بخش‌های مختلف کشت و تولید زعفران آموزش دیده که به همین منظور تعدادی از آنها به خارج اعزام شده‌اند تا کشتزارها و نحوه کشت زعفران در خارج از کشور را بازدید کرده و آموزش ببینند. 

راشد با بیان اینکه میزان تولید زعفران اکنون به 3,5 تن می‌رسد، تأکید کرد: مطابق با هدف از پیش تعیین شده وزارت کشاورزی، ما در تلاش هستیم تا 5 سال آینده میزان تولید زعفران را به 14 تن برسانیم.  

وی از احداث آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران خبر داد و گفت: 12 نفر متخصص آزمایشگاه در جریان فراگیری آموزش‌های مربوطه هستند.  

راشد با ابراز اینکه دولت افغانستان توجه جدی به کشت و تولید زعفران افغانستانی دارد، افزود: کمیته ملی زعفران ایجاد می‌شود که کشاورزان زعفران از سراسر کشور عضو آن خواهند بود تا از طریق آن مشکلات و چالش‌های خود را حل کنند.  

سخنگوی وزارت کشاورزی از توزیع 50 عدد دستگاه خشک‌کن زعفران نیز خبر داد و افزود: سال گذشته 360 دستگاه خشک‌کن زعفران برای کشاورزان توزیع شده بود که در سالجاری 50 عدد دیگر نیز توزیع می‌شود. 

لطف‌الله راشد اظهار داشت: تعداد زیادی در حوزه فرآوری و بسته‌بندی این گیاه ارزشمند آموزش دیده‌اند، زیرا این مورد اصلی‌ترین بخش تولید زعفران است. 

وی با بیان اینکه در تلاش برای یافتن راه‌های بسته‌بندی اصولی و صادرات زعفران به خارج از کشور هستیم، بیان داشت: مهم‌ترین مورد در این حوزه بدست آوردن گواهی‌نامه‌های زعفران است. 

راشد گفت: در سال‌های گذشته تعداد محدودی از شرکت‌های داخلی توانسته بودند گواهی‌نامه‌های زعفران را بدست بیاورند و از آن طریق زعفران افغانستان را به دنیا معرفی کنند. 

سخنگوی وزارت کشاورزی افزود: در سال جاری برای 9 شرکت گواهی‌نامه‌های زعفران تهیه خواهد شد تا از آن طریق محصولات افغانستانی را مطابق با معیار‌های جهانی بسته‌بندی و به بازار‌های دنیا صادر کنند. 

لطف‌الله راشد تصریح کرد: طی قراردادی که چندی پیش بین کشورهای چین و افغانستان انجام شد، زعفران افغانستان بطور رسمی به این کشور صادر می‌شود که یک دستاورد بزرگ در این حوزه محسوب می‌شود. 

راشد با بیان اینکه برخی‌ها زعفران افغانستان را به سایر کشور‌ها قاچاق می‌کنند، ابراز داشت: صادرات زعفران به کشور‌های بیرونی با نام افغانستان دستاورد خوبی است. 

وی با تأکید بر اینکه از قاچاق زعفران جلوگیری شود، اظهار داشت: زعفران افغانستان را باید به صورت رسمی به خارج از کشور صادر کرده و به دنیا معرفی کنیم. 

سخنگوی وزارت کشاورزی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته بخش بزرگی از زعفران افغانستانی به خارج صادر شد، تأکید کرد: با حمایت از کشاورزان در تلاش هستیم تا میزان کشت و تولید این گیاه ارزشمند را افزایش دهیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]