اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950611109715763

صید ترال ممنوع نیست

کد: 13950611109715763

http://goo.gl/yKw8gh

، تهران , (اخبار رسمی): صید ترال(انبوه) برای همه گونه‌ها ممنوع نیست، چرا که برخی گونه‌ها برای صید راهی جز صید ترال ندارند که می‌توان به صید میگو به عنوان یک کف‌ زی اشاره کرد.

صید ترال ممنوع نیست

به گزارش اخباررسمی به نقل سازمان شیلات، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این‌که آیا ماهیان در قفسی که در روز افتتاحیه که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، تلف شده‌اند؟ اظهار کرد: این‌که ماهیان در قفس در روز افتتاحیه مرده‌اند را اصلا قبول ندارم و وضعیت سلامت آنها بسیار مساعد است. اما در هر حال بچه ماهی در طول سه مرحله پرورش از تکثیر تا رهاسازی ممکن است درصدی تلفات داشته باشد که البته همه کشورها سعی می‌کنند آن را به حداقل برسانند اما این تلفات طبیعی است و مشکلی ندارد.

وی افزود: قفس‌هایی که در روز افتتاحیه در چابهار رونمایی شد برای آزمایش در ایام منسون (ایامی که موج‌های دریا در بالاترین سطح قرار دارند) پیش‌بینی شده بود، چراکه هدف ما از آن قفس‌ها تست و آزمایش استراکچر یا ساختار قفس‌ها بود تا ببینیم در این ایام می‌توانند مقاومت کنند و بچه‌ ماهی‌هایی هم که در این قفس رهاسازی شد برای آزمایش بود نه تجارت.

رییس سازمان شیلات تصریح کرد: در هر مزرعه‌ای در طول پرورش تلفات رخ می‌دهد و حتی تا 30 و 40 درصد طبیعی است و حتی در نروژ که برای بازدید رفته بودیم ماهیان در قفس تلف شده را جمع‌آوری می‌کردند که این نشان می‌دهد که تلفات در همه دنیا وجود دارد.

 صید ترال ممنوع نیست، محدودیت دارد

وی عنوان کرد: صید ترال برای همه گونه‌ها ممنوع نیست، چرا که برخی گونه‌ها برای صید راهی جز صید ترال ندارند که می‌توان به صید میگو  به عنوان یک کف‌زی اشاره کرد.

صالحی ادامه داد: صید ترال در برخی گونه‌ها یا مناطق و ایام ممنوعیت ندارد که می‌توان به صید فراتر از هشت مایل برای تعدادی از شناورها که در گذشته خریداری شده بودند اشاره کرد، چرا که آنها در زمانی که صید میگو انجام نمی‌دهند به ویژه در ایام منسون که صیادی ممنوع می‌شود می‌توانند در فراتر از هشت مایل صیادی کنند که ماهیان مرکب را برداشت می‌کنند.

رییس سازمان شیلات خاطر نشان کرد: در سال 1372 دولت تعدادی (20 شناور) کشتی ترال خریداری کرد که تاکنون در مناطقی مانند بوشهر، بندرعباس، چابهار و حتی با مجوز عمان در آب‌های این کشور صید ترال انجام می‌دهند اما برای صید ترال مجوز جدیدی صادر نخواهد شد.

وی گفت: در مرز مشترک بین ایران و عمان در منطقه جاسک مطالعاتی صورت گرفت که نشان می‌داد ذخائر فراوانی از فانوس ماهیان در اعماق 300 متری وجود دارد که برخی کشورها آن را تا 20 میلیون تن تخمین زدند و موسسه تحقیقات شیلات نیز در اوایل دهه 80 با کمک فائو مطالعاتی روی این ذخائر انجام داد و اعلام کرد که سالانه می‌توان بیش از 600 هزار تن از این ذخائر را برداشت کرد که در این راستا برنامه‌ریزی شده ضمن صید، از ذخائر برای کار تحقیقاتی نیز استفاده شود.

صالحی اظهار کرد: با وجود برنامه‌ریزی برای صدور مجوز برای 70 شناور تا سال 1396 تاکنون 200 مجوز صادر شده است که دیگر مجوز جدیدی نمی‌دهیم و هر کسی که موافقت اصولی خود را دریافت کرده می‌تواند صیادی خودر ا آغاز کند و اگر تا شش ماه صیادی نکند به‌طور اتوماتیک موافقت اصولی‌اش باطل می‌شود

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]