اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613110335464

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی خبر داد

افزایش تولید گردو تا 500 هزارتن در بلندمدت

کد: 13950613110335464

https://goo.gl/cT2Py9

، تهران , (اخبار رسمی): سرمازدگی و خشکسالی در برخی استان‌ها همچون کردستان و گیلان، خراسان جنوبی و کرمان آسیب‌هایی را به باغ‌های گردو وارد کرد، اما ورود باغ‌های جدید افزایش تولید چهارهزار تنی را در بر دارد.

افزایش تولید گردو تا 500 هزارتن در بلندمدت

با افزایش 4000 تنی گردو در سال جاری، سرانه تولید گردو پنج برابر میانگین جهانی شد.

به گزارش اخبار رسمی به نقل از ایانا، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید گردو در ایران و جهان گفت: سطح زیر کشت بارور گردو در جهان حدود یک میلیون هکتار است و تولید جهانی آن به سه میلیون و 400 هزار تن می‌رسد، این در حالی است که سرانه تولید جهان کمتر از نیم کیلوگرم است.

رمضان رویین‌تن افزود: تعداد بهره‌برداران جهانی گردو 500 هزار نفر گزارش شده است و کشورهای عمده تولیدکننده این محصول شامل چین، آمریکا، ایران، ترکیه، مکزیک، اوکراین و هندوستان است.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گردو در ایران 146 هزار هکتار است که 15 درصد از سطح زیر کشت جهانی را شامل می‌شود و میزان تولید 220 هزار تن در سال برآورد شده است.

رویین‌تن ادامه داد: 6,5 درصد از تولید جهانی گردو مربوط به ایران است و تولید سرانه برای جمعیت 80 میلیونی ایرانی، 2.75 کیلوگرم برای هر نفر برآورد شده است که این ارقام نشان می‌دهد که بیش از پنج برابر جهان سرانه تولید داریم.

وی تصریح کرد: میزان عملکرد گردو در ایران حدود یک‌هزار و 860 کیلوگرم در هر هکتار است که این عدد معادل نصف عملکرد جهانی است.

ارزش گردوی صادراتی سال گذشته 19 میلیون دلار برآورد شد

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: استان‌های عمده تولیدکننده گردو در کشور عبارت از همدان، کرمان، فارس، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و گیلان است که علاوه بر این استان‌ها، در سایر مناطق کشور نیز امکان کشت گردو وجود دارد.

رویین‌تن میزان صادرات گردو در سال گذشته را حدود سه‌هزار تن برشمرد و تأکید کرد: ارزش این مقدار گردوی صادرشده، 19 میلیون دلار برآورد شده است.

وی اظهار داشت: بازارهای هدف صادراتی گردو عبارت از امارات، عراق، ترکیه، قطر، بحرین، عمان، آذربایجان، کویت، آلمان و انگلستان است که البته بیشتر تولید در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

رویین‌تن همچنین گفت: قیمت هر کیلوگرم گردو با پوست معادل 20 تا 25 هزار تومان برآورد می‌شود که برای خرده‌فروشی هر کیلوگرم آن 25 تا 35 هزار تومان تمام می‌شود.

وی در ادامه افزود: گردو خشکباری قدیمی و باارزش است که علاوه بر پروتئین و ویتامین‌های موجود در آن، قابلیت استحصال 54 درصدی روغن را نیز دارد.

افزایش سطح زیر کشت باغ‌های گردو تا 150 هزار هکتار

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل کاهش عملکرد گردو در ایران خاطرنشان کرد: درختان گردو در بیشتر مناطق کشور قدیمی، کهنسال و دارای ارتفاع بلند هستند و علاوه بر آن، حساسیت برخی ارقام به سرما و آفات و بیماری‌ها بسیار زیاد است.

رویین‌تن ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی اصلاح باغ‌های موجود را در دستور کار دارد، به‌گونه‌ای که درختان قدیمی از ریشه قطع نمی‌شوند، بلکه ارقام مقاوم به آنها پیوند زده می‌شود تا بدین‌ترتیب بتوانیم باغ‌های قدیمی را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: ورود ارقام تجاری به کشور، مدیریت آفات، تغذیه، پیوندزنی، تعویض ارقام قدیمی و آبیاری مناسب از روش‌هایی است که در شرایط حاضر برای باغ‌های گردو توصیه شده است.

رویین‌تن یادآور شد: طی یک برنامه 10 ساله با استفاده از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی خواهیم توانست میزان تولید را از یک‌هزار و 864 کیلوگرم در هکتار به 3,5 تن در هکتار برسانیم و سطح باغ‌ها را نیز از 146 هزار هکتار به 150 هزار هکتار در بلندمدت ارتقاء دهیم.

وی تأکید کرد: با برنامه‌های بلندمدت فوق، میزان تولید از 220 هزار تن به 500 هزار تن افزایش خواهد یافت.

قیمت گردو در سطح خرده‌فروشی، 25 تا 35 هزار تومان

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره کاهش گردو در برخی مناطق کشور در سال جاری اظهار داشت: در برخی هشت استان عمده گردوکاری کشور ازجمله کردستان و گیلان شاهد سرمازدگی بودیم، اما از آنجا که سال آور در دیگر مناطق کشور وجود دارد، میزان کل تولید کاهش نخواهد یافت.

رویین‌تن همچنین گفت: در برخی استان‌ها همچون خراسان جنوبی و کرمان، باغ‌های گردو با خشکسالی و آفات روبه‌رو بود، اما همزمان باغ‌های جدید وارد مرحله تولید شد و بدین‌ترتیب کاهشی طی دوره بهره‌برداری گردو نخواهیم داشت.

وی در پایان با اعلام اینکه در سال جاری حدود چهارهزار تن افزایش تولید قابل پیش‌بینی است، افزود: فروش گردو از اوایل خردادماه سال جاری شروع شده و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت که امید می‌رود حدود چهارهزار تن افزایش تولید داشته باشیم./

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]