راه اندازی آزمایشگاه وب در سال جاری

کد: 13950614113145969

http://goo.gl/bEprGm

، تهران , (اخبار رسمی): رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص زیرساختهای آزمایشگاهی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایشگاه وب ،از جمله مهمترین دستاوردهایی است که در سال 95 به دنبال راه اندازی آن هستیم.

راه اندازی آزمایشگاه وب در سال جاری

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص زیرساختهای آزمایشگاهی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایشگاه وب ،از جمله مهمترین دستاوردهایی است که در سال 95 به دنبال راه اندازی آن هستیم. این آزمایشگاه، ابزارها و دادگان مورد نیاز برای تست و ارزیابی خدمات تحت وب را فراهم می کند.

  رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص زیرساختهای آزمایشگاهی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایشگاه وب ،از جمله مهمترین دستاوردهایی است که در سال 95 به دنبال راه اندازی آن هستیم. این آزمایشگاه، ابزارها و دادگان مورد نیاز برای تست و ارزیابی خدمات تحت وب را فراهم می کند.
 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ محمد خوانساری اظهار کرد: یکی از عوامل موفقیت جویشگرهای بومی  پرداختن به مسائل مربوط به خط و زبان فارسی و نیز غنی کردن محتوا و دادگان مورد استفاده آنها  است و در این راستا در طرح جویشگر به این دو مهم، پرداخته شده است.

 وی ادامه داد: در تشریح مورد اول می توان به پروژه هایی از قبیل ابزارهای پردازش زبان فارسی در محیط رایانه و وب و در خصوص مورد دوم می توان به دانشنامه عمومی زبان فارسی، وردنت عمومی زبان فارسی و گراف دانش (که یکی از دادگان مهم مورد استفاده در جویشگرها  است) اشاره  کرد.

خوانساری درباره وردنت عمومی زبان فارسی اظهارکرد:  در حال حاضر  30 هزار مدخل واژگانی را  شامل می شود که با حمایت طرح تا سال آتی به 100 هزار واژه توسعه  می یابد.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه عمومی زبان فارسی حدوداً دارای 59000 مدخل است که طی چند سال گذشته توسعه داده شده است،افزود: امید می رود در سال آتی حدود 1000 مدخل جدید نیز به آن اضافه  شود تا محتوای آن به طور موثرتری قابل استفاده در جویشگرها باشد.

 خوانساری با بیان اینکه گراف دانش زبان فارسی قبلاً موجود نبود؛  افزود: با حمایت طرح جویشگر بومی گراف دانش زبان فارسی با وسعت حدود 100 هزار مدخل برای اولین بار توسعه داده می شود.

وی با اشاره به اینکه بانک درختی در پردازش های زبان فارسی از جمله مهمترین دادگان مورد نیاز  است ادامه داد: با حمایت طرح جویشگر بومی، بانک درختی با وسعت حدود 60 هزار توسعه داده  می شود که ظرفیت مناسبی برای پردازش خط و زبان فارسی فراهم  می کند.

 رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  در خصوص زیرساختهای آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه وب ،  از جمله مهمترین دستاوردهایی است که در سال 95 به دنبال راه اندازی آن هستیم. این آزمایشگاه، ابزارها و دادگان مورد نیاز برای تست و ارزیابی خدمات تحت وب را فراهم  می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرحله اول شامل خدماتی چون ایجاد بستر انسانی برای تست جویشگرها،ایجاد بستر خودکار برای تست جویشگرها، ایجاد بستر خودکار برای جویشگرهای تصویری،رتبه بندی وب سایتها، راه اندازی شده است.

این مقام مسوول درباره رتبه بندی وب سایتها گفت: رتبه بندی وب سایت ها، در واقع تحلیل دادگان و اطلاعات دسترسی مردم به وب سایت ها است. در این مهم نیز تاکنون مطالعات و طراحی های اولیه انجام شده است، ولی با چالش بسیار مهمی جهت دستیابی به اطلاعات از تامین کنندگان اینترنت روبرو هستیم. 

 وی درپایان به سکوهای اعتماد اشاره کرد و ادامه داد: ‌این مطالعات جهت راه اندازی سکوهای اعتماد برای افزایش اعتماد در خدمات جویشگرهای بومی و ارائه گزارش های لازم  است

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات(مرکز تحقیقات مخابرات)

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات) ایران، یکی از قدیمی‌ترین نهادهای پژوهشی حاکمیتی در حوزه فاوا و مفز متفکر و مشاور مادر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌رود. از ماموریت‌های اصلی این پژوهشگاه نهادینه کردن رشد و ارتقای وضعیت دانش، فناوری و نوآوری کشور با بسترسازی و برنامه‌ریزی خردمندانه همراستا با اولویت‌های تعیین شده در اساسنامه، احکام و اسناد بالادستی کشور است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]