اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950616116045464

مجری طرح چغندرقند و نیشکر اعلام کرد

تحقق خوداتکایی 65 درصدی شکر

کد: 13950616116045464

https://goo.gl/dbnrXP

، تهران , (اخبار رسمی): طرح افزایش ضریب خوداتکایی شکر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های مرتبط قرار گرفت تا با افزایش تولید و افزایش ضریب خوداتکایی میزان واردات شکر کاهش یابد.

تحقق خوداتکایی 65 درصدی شکر

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا یزدانی به‌ عنوان مجری تازه‌ منصوب‌ شده طرح چغندرقند و نیشکر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، درباره برنامه‌ها، اولویت‌ها، مشکلات و... محصول چغندرقند گفت و گویی را انجام داده است که متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

وضعیت سطح زیر کشت و تولید چغندرقند در کشور چگونه است؟

با توجه به نقش چغندرقند در تناوب زراعی و پایداری تولید محصول گندم و در پیش بودن احتمالی سال‌های خشک توسعه کشت پاییزه مدنظر قرار گرفته است تا شاهد کاهش مصرف آب به چهار تا پنج‌هزار مترمکعب باشیم در حالی که مقدار آب مصرفی این محصول در بهار 14 تا 15 هزار مترمکعب است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا افق 1404 میلادی سطح زیر کشت چغندرقند به حدود 160 هزار هکتار می‌رسد و سطح زیر کشت بهاره چغندرقند در حد 100 هزار هکتار ثابت باقی خواهد ماند.

کشت پاییزه چغندرقند بر اساس برنامه ابلاغی برای 11 استان کشور در سطحی معادل 18 هزار هکتار مشخص شده است که تا افق 1404 به 60 هزار هکتار خواهد رسید.

چه استان‌هایی برای کشت پاییزه مدنظر است؟

آذربایجان غربی به‌عنوان قطب تولید چغندرقند بهاره و خوزستان قطب تولید پاییزه این محصول است که برنامه‌ریزی برای کشت در سطح هشت‌هزار و 500 هکتار شده است، اما پتانسیل 12 تا 13 هزار هکتاری در استان هست.

امسال در استان‌هایی همچون گلستان و خراسان شمالی که سابقه کشت پاییزه را نداشته‌اند، سیاست‌گذاری برای کشت انجام شده و علاوه بر آن استان‌هایی همچون خراسان رضوی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اردبیل، اصفهان، کرمانشاه و ایلام به زیر کشت می‌روند و در این راستا حدود 38 هزار یونیت بذر منوژرم از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، سوئد، بلژیک و هند وارد شده است، در حالی که سال گذشته 16 هزار یونیت بذر وارد شده بود.

علاوه بر آن چهارهزار یونیت از بذور ارقام ایرانی توسط مؤسسه اصلاح بذر چغندرقند برای مناطق مختلف کشور تأمین شده است.

دغدغه چغندرکاران کشور در حال حاضر چیست؟

کشاورزان به‌دلیل بدهی به سیستم بانکی از دریافت تسهیلات بانکی محروم هستند، اما بر اساس جلسات مشترک برگزار شده با مدیرعامل بانک کشاورزی، اختصاص مبلغ 900 میلیارد ریال تسهیلات به‌عنوان سرمایه در گردش مورد تصویب قرار گرفت تا بهره‌برداران بتوانند نهاده‌های مورد نیازشان را تأمین و علاوه برآن مصوب شد که مبلغ 15 میلیارد ریال هم برای مناطقی که امسال قرار است برای نخستین‌بار به زیر کشت چغندرقند بروند در نظر گرفته شد.

در راستای نوسازی کارخانه‌های چغندرقند و توانمندسازی کشاورزان پیشرو که نیاز به ادوات و ماشین‌آلات جدید دارند نیز از محل خط ویژه مکانیزاسیون تسهیلات اختصاص خواهد یافت که بخشی از آن بلاعوض خواهد بود؛ زیرا قدمت برخی کارخانه‌ها ازجمله کارخانه استحصال قند کرج به بیش از 100 سال می‌رسد و برای کاهش هزینه‌های تولید باید نوسازی انجام شود.

چه اقداماتی برای نوسازی کارخانه‌های استحصال قند مدنظر است؟

جدیدترین کارخانه قند کشور در دزفول واقع شده و کارخانه اهواز نیز به‌دلیل سیاست‌های اشتباه هشت سال گذشته و واردات بی‌رویه شکر در حال حاضر فعالیت ندارد. کارخانه قند کرج نیز دارای قدمتی 120 ساله است که تسهیلات لازم برای نوسازی فراهم است و با سازمان گسترش صنایع ملی ایران نیز هماهنگی‌ها انجام شده است.

چند درصد زراعت چغندرقند مکانیزه است؟

در برخی مناطق بیش از 90 درصد زراعت چغندرقند مکانیزه انجام می‌شود و از این پس نیز در مناطق جدید برای کشت، توسعه مکانیزاسیون مدنظر است.

نیاز سرانه شکر چقدر برآورد شده و ضریب خوداتکایی این محصول چه میزان است؟

مصرف سرانه اساس نیاز کشور بوده که بین اعداد 20 تا 29 کیلوگرم در سال برآورد شده و واقعی‌سازی آمارها در دستور کار است.

به‌طور متوسط نیاز کشور حدود دو میلیون و 20 هزارتن است که با توجه به تولید سال قبل، یک میلیون و 525 هزار تن شکر در کشور تولید و ضریب خوداتکایی به عدد 65 درصد رسید.

بر اساس گزارش‌ها، میزان واردات شکر در سالی که گذشت 520 هزار تن برآورد شد، در حالی که سال ماقبل آن 830 هزار تن شکر وارد شد، این ارقام نشان از عزم جدی کشور برای افزایش تولید و کاهش 40 درصدی وابستگی دارد.

در سالی که گذشت پنج میلیون و 600 هزار تن چغندرقند تولید شد که 19 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش تولید وجود داشت و متوسط تولید کشور را در هر هکتار به 53 تن رساند. این در حالی است که در تولید شکر چغندرقندی 17,5 درصد و شکر نیشکری 16.5 درصد رشد داشتیم.

پیش‌بینی تولید چغندرقند در سال جاری چقدر است؟

بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید در کشت بهاره نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش خواهد داشت، به‌گونه‌ای که مجموع کشت بهاره و پاییزه تولید را به رقم یک میلیون و 600 هزار تن خواهد رساند، در حالی که این عدد در سال قبل یک میلیون و 525 هزار تن بود.

پس از برجام انتقال تجارب با چه کشورهایی مدنظر است؟

دیدگاه صرفاً واردات بذر نیست، بلکه انتقال تکنولوژی تولید بذر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مدنظر است و علاوه بر آن تسهیل واردات بذور منوژرم نیز در این مدت انجام شده و از حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز با در اختیار گذاشتن زمین رایگان برای احداث کارخانه استقبال می‌شود.

تاکنون نیز 20 رقم از انواع بذرهای مناسب برای مناطق مختلف کشور توزیع و حدود 37 هزار یونیت بذر نیز وارد شده است.

بزرگ‌ترین مشکل برای توسعه کشت چغندرقند چیست؟

پرداخت مطالبات ناشی از مابه‌التفاوت قیمت شکر در سال 1393 و 1394 بیش از پنج‌هزار میلیارد ریال است که هنوز پرداخت آن انجام نشده است و از دولت درخواست می‌شود که نسبت به پرداخت مطالبات هرچه سریع‌تر اقدام کند تا رسیدن به اهداف طرح خوداتکایی تسریع شود.

قیمت تضمینی پیشنهادی برای سال جاری 300 تومان است در حالی که در سال گذشته این رقم 270 تومان بود.

برای کاهش هزینه تولید چغندرقند چه برنامه‌ای دارید؟

توسعه کشت پاییزه به‌دلیل کاهش مصرف کود، سموم شیمیایی و مصرف آب می‌تواند بخشی از هزینه‌های تمام‌شده محصول را کاهش دهد.

تاکنون چه حمایت‌هایی از کشاورزان چغندرقندکار شده است؟

برای حمایت از صنعت قند کشور، عضویت کارخانه‌های قند در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در دستور کار است و طی یک ماه اخیر نیز جلسات مفیدی با مدیر عامل صندوق برگزار شده است.

بهره‌برداران می‌توانند با ایجاد تشکل چغندرقندکاران، عضویت خود را در این صندوق تثبیت کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]