اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950616116475464

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد

نبود کارخانه قند و روغن‌کشی در خوزستان

کد: 13950616116475464

http://goo.gl/rR0Qv8

، تهران , (اخبار رسمی): توسعه کشت دانه‌های روغنی و چغندرقند پاییزه در سال زراعی جاری در حالی قرار است اتفاق بیفتد که از سطح کشت گندم 20 هزار هکتار کاسته شده، اما کارخانه‌های قند و روغن‌کشی در استان وجود ندارد.

نبود کارخانه قند و روغن‌کشی در خوزستان

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام این خبر گفت:‌هنوز برنامه الگوی کشت پاییزه ابلاغ رسمی نشده، اما برنامه‌هایی همچون توسعه کشت چغندرقند پاییزه، محدود کردن کشت برنج، توسعه کشت کلزا و سایر دانه‌های روغنی در دستور کار است.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: سابقه کشت چغندرقند در استان خوزستان به سال‌های 1342 برمی‌گردد و رکورد تولید در 12 سال گذشته سطحی معادل هشت‌هزار و 500 هکتار بود، اما نهضت کشت چغندرقند پاییزه کلید خورده و امسال 11 هزار هکتار از این محصول کشت و تا افق 1404 به 80 هزار هکتار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل برای توسعه کشت چغندرقند در خوزستان نبود کارخانه قند است، زیرا کارخانه دزفول در حال بازسازی بوده و کارخانه اهواز نیز تعطیل شده است.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: امسال با کارخانه قند هفت استان کشور ازجمله اسلام‌آباد غرب، همدان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و... قرارداد بسته شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که سرمایه‌گذاران همزمان با توسعه کشت چغندرقند برای ایجاد کارخانه اقدام کنند.

محدود کردن سطح کشت برنج و کاهش 20 هزار هکتاری سطح کشت گندم در خوزستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از محدود کردن سطح زیر کشت برنج و کاهش سطح کشت آن در استان خبر داد و یادآور شد: کشت برنج تنها محدود به استان‌های شمالی می‌شود و در استان خوزستان تنها در انتهای حوزه آبی هورالعظیم و خلیج فارس امکان کشت وجود دارد.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: کشت گندم نیز از ابتدای آبان‌ماه آغاز و برنامه‌ریزی شده 15 تا 20 هزار هکتار از سطح کاسته شده و در مقابل به سطح کشت چغندرقند و کلزا اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: در سال جاری سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای با کاهش 15 هزار هکتاری همراه است و از 20 آبان‌ماه برداشت آغاز و همچون سال گذشته در بورس کالا عرضه می‌شود.

قاسمی‌نژاد همچنین گفت: سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای حدود 50 هزار هکتار و ذرت علوفه‌ای سطحی معادل 27 هزار هکتار را شامل می‌شود.

افزایش سطح زیر کشت کلزا به بیش از 240 هکتار

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره توسعه دانه‌های روغنی افزود: کشت کلزا که سطحی کمتر از یک‌هزار هکتار داشت، در سال جاری به سطحی بالاتر از 20 هزار هکتار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت سویا نیز که در سال جاری 240 هکتار بود، درسال‌های آینده با افزایش روبه‌رو خواهد بود.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: توسعه کشت آفتابگردان روغنی در دستور کار است و سطح زیر کشت از 30 هکتار با معرفی ارقام برتر فراتر خواهد رفت.

وی نبود کارخانه روغن‌کشی در استان خوزستان را از مشکلات توسعه کشت دانه‌های روغنی برشمرد و تصریح کرد: با وجود آنکه رتبه نخست تولید کلزا در سال گذشته از آن استان خوزستان بود، محصول تولیدشده برای استحصال روغن باید به کارخانه‌های روغن‌کشی استان خوزستان منتقل می‌شد.

قاسمی‌نژاد یادآور شد: ایجاد کارخانه روغن‌کشی در استان خوزستان و جذب سرمایه‌گذار یک ضرورت است.

وی در پایان از آغاز برداشت خرما به‌صورت رطب خبر داد و تأکید کرد: مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد و برداشت انجام می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]