اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950617117085492

ناگفته هایی از طراحی پنجره هواپیما

کد: 13950617117085492

http://goo.gl/3JwLnx

، تهران , (اخبار رسمی): حتما تا به حال متوجه این نکته شده اید که شکل پنجره های هواپیما با پنجره دیگر وسایل نقلیه تفاوت های زیادی دارد. پنجره های هواپیما گرد و کوچک هستند و سوراخ بسیار کوچکی روی سطح خود دارند.

ناگفته هایی از طراحی پنجره هواپیما

شیشه های هواپیما به صورت گرد و بدون زاویه ساخته می شود تا احتمال آسیب پذیری و ترک خوردنشان کاهش پیدا کند و خطری جان مسافران را تهدید نکند

به گزارش روابط عمومی فلایتیو، اگر می خواهید دلیل این طراحی متفاوت در پنجره های هواپیما را بدانید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چرا پنجره هواپیما گرد است؟

حدود دهه 1950 میلادی، تمامی هواپیماها پنجره هایی مربع شکل، مانند دیگر وسایل نقلیه داشتند. اما پس از سقوط دو هواپیما در سال 1953، کارشناسان متوجه شدند که علت این اتفاق به شکل پنجره های هواپیما برمی گردد و در صدد اصلاح آن برآمدند.

از آنجا که با اوج گرفتن هواپیما در آسمان، فشار جو بیرونی کاهش و فشار درونی کابین افزایش پیدا می کند، اختلاف بالای فشار هوا باعث می شود هوای درون هواپیما تمایل زیادی به بیرون رفتن از هواپیما داشته باشد و به شیشه ها فشار وارد کند.

به همین خاطر اگر شیشه ها زاویه دار باشند، تمرکز فشار در گوشه ها بالا می رود و منجر به شکسته شدن شیشه پنجره می شود، اما گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا این فشار وارده به اطراف پخش شود.

پس شیشه های هواپیما به صورت گرد و بدون زاویه ساخته می شوند تا احتمال آسیب پذیری و ترک خوردنشان کاهش پیدا کند و خطری جان مسافران را تهدید نکند.

چرا پنجره هواپیما کوچک است؟

دلیل کوچک بودن پنجره هواپیما هم مانند گرد بودن آن به اختلاف بالای فشار هوا در بیرون و درون کابین هواپیما برمی گردد. از آنجا که نیروی این اختلاف فشار به پنجره هواپیما وارد می شود، هرچه شیشه های هواپیما بزرگتر باشند فشار بیشتری به آن وارد می شود.

در نتیجه برای کاهش این اختلاف باید سطح شیشه پنجره را کاهش داد.

چرا پنجره هواپیما یک سوراخ کوچک دارد؟

همانطور که حدس زده اید سوراخ کوچکی که روی پنجره هواپیما قرار دارد هم مانند گرد و کوچک بودن پنجره هواپیما، به دلیل اختلاف فشار هوا و برای تنظیم آن تعبیه شده است.

هر پنجره هواپیما از سه لایه تشکیل شده است: صفحه خارجی که در سطح بیرونی هواپیما قرار دارد، صفحه  میانی که سوراخ مذکور در آن تعبیه شده است؛ و صفحه داخلی که نزدیک ترین صفحه به مسافر است. برای تنظیم فشار هوا، «سوراخ تنفس» یا همان سوراخ کوچکِ قرار گرفته بر لایه میانی پنجره، بین صفحه خارجی و داخلی تعبیه شده است تا به توازن فشار هوای بین کابین هواپیما و هوای بین صفحه خارجی و میانی پنجره ها کمک کنند.

این روزنه باعث می شود نیروی ناشی از فشار هوا تنها روی لایه بیرونی شیشه هواپیما که قوی ترین لایه است تأثیر بگذارد تا به هیچ وجه فشاری به لایه درونی پنجره که نزدیک ترین لایه به مسافر است وارد نشود.

پس طراحی و مهندسی متفاوت پنجره های هواپیما، برای کنترل اختلاف فشاری است که در سطوح بالای جوی بین درون و بیرون کابین هواپیما به وجود می آید. خطر این اختلاف فشار، با طراحی کارآمد پنجره های هواپیما از سال 1953 میلادی بعد، به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

در ضمن می توانید سری هم به مطلب « چرا قبل از برخواستن هواپیما از شما خواسته می شود کاور پنجره را بالا بکشید؟» بزنید تا اطلاعاتتان در این زمینه کامل شود.     

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فلایتیو

فلایتیو، سیستم رزرو آنلاین بلیط هواپیما و قطار است که با آن می توانید در هر کجا و هر زمان، بهترین قیمت های پروازهای داخلی و خارجی را ببینید و خرید کنید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی