اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950617118125412

مشاور فقهی بانک مهر اقتصاد اعلام کرد

طراحی بانکداری بدون ربا بر اساس فقه شیعه

کد: 13950617118125412

http://goo.gl/5W6pBD

، تهران , (اخبار رسمی): اجرای بانکداری اسلامی بر اساس فقه شیعه، دارای مراتب گوناگونی است.

عباس موسویان

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان عضو کمیسیون فقهی بانک مرکزی و مشاور بانک مهر اقتصاد  در جواب این پرسش که آیا بانکداری اسلامی در حال حاضر بر مبنای فقه شیعه در نظام بانکی اجرا می گردد یا خیر؟ گفت: اجرای بانکداری اسلامی بر اساس فقه شیعه، دارای مراتب گوناگونی است؛ قانون عملیات بانکی بدون ربا که در سال 1362 به تصویب مجلس رسیده، بر اساس فقه شیعه طراحی شده و تمام ابزارها بر اساس فقه امامیه قرار دارد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر یک مرحله پس از این قانون را در نظر بگیریم، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است که توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده و انصاف قضیه آن است که قابل دفاع بوده و ضوابط فقه اسلامی در آنان دیده شده است.

عضو کمیسیون فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: مرحله سوم، مقام اجرای قانون است که بانک ها موظف به پیاده سازی آن بوده و واقع مطلب آن است که نمی توانیم قضاوت صد درصدی داشته باشیم؛ کما اینکه نمی توانیم قضاوتی در یک سطح نسبت به تمام بانک ها و مؤسسات داشته باشیم.

وی در بیان این نکات افزود: جریمه دیرکرد، نرخ سود بانک ها و فاکتورهای صوری و معاملات غیرواقعی، سه نکته ای است که مراجع عظام روی آن سخن دارند این موارد به قانون برنگشته و مرتبط با مقام اجراست و اصطلاحا قانون در این موضوعات خلأ دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بانک مهر اقتصاد

بانک مهر اقتصاد از ابتدای شروع فعالیت خود با نام موسسه قرض الحسنه بسیجیان در سال 1372 آغاز بکار کرد. در سال 1379 بدلیل رشد و توسعه موسسه و جوابگو نبودن فعالیت های قرض الحسنه، درخواست تبدیل به موسسه مالی و اعتباری مهر به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه گردید و از سال 1381 حائز شرایط ارتقاء به موسسه مالی و اعتباری شناخته شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه