اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950618118605763

بافق تنها مرکز مجاز ورسمی پرورش ماهی تیلاپیا

کد: 13950618118605763

http://goo.gl/B7kbZQ

، تهران , (اخبار رسمی): مجوز 10 کارگاه توسعه ای برای فعالیت در بافق اخذ شد اما سازمان محیط زیست با آن موافقت نکرده است.

بافق تنها مرکز مجاز ورسمی پرورش ماهی تیلاپیا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات، مشائی رئیس مرکز تحقیقات آبزیان آب شور کشور پیگیری انجام گرفته در مورد پرورش ماهی تیلاپیا در بافق گفت: از آبان سال گذشته با پیگیری های استاندار یزد صورت جلسه بین سازمان محیط زیست، سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقاتی علوم شیلات ایران واستانداری امضاء شد مبنی براینکه درحومه شهرستان بافق برنامه تولید تیلاپیا درقالب طرح ادامه پیدا کند.

وی در مورد نحوه توسعه تیلاپیا در بافق اظهار داشت: با برگزاری جلساتی در استانداری و سازمان شیلات کشور مجوز 10 کارگاه توسعه ای برای فعالیت در بافق اخذ شد اما متاسفانه طی جلسات اخیر، سازمان محیط زیست نسبت به  توافقاتی که قبلا انجام شده بود، تغییر رفتار را در پیش گرفت.

این کارشناس شیلات، شرایط و ظوابط جدید سازمان محیط زیست را غیر عملی دانست و تاکیدکرد: در بحث تولید و ورود سرمایه گذار در حیطه اقتصادی، توجیه پذیر بودن طرح در وهله نخست از اهمیت بسزایی برخوردار است اما بروکراسی های دست و پاگیر عملا مانع ورود سرمایه گذار به تمامی عرصه های اقتصادی می شود.

مشائی افزود: تغییر منش سازمان، از سوی ما به منزله عملی نشدن این طرح است اما با پیگیری استاندار  برای بعضی مواردی که از سوی محیط زیست اعلام شد، با مقامات ارشد این سازمان در حال رایزنی و هماهنگی برای پیشرفت کار است. با اراده در استاندار وجود دارد این کار به نقطه صفر نمی رسد.

وی با ابراز اینکه ما یک مجموعه تحقیقات ماهیان آب شور هستیم بیان داشت: رسالت و کار  آن تحقیق و پژوهش روی  گونه های آبزی پروری که درشرایط آب  شور و منطقه بافق یزد و مناطق مرکزی کشور قابل تطبیق وتولید آن صرفه اقتصادی دارد را شناسایی و معرفی کند. و دست آوردهای پژوهشی مان را به بخش برنامه ریزی سازمان شیلات معرفی می کنیم.

مشائی دست آورد های این مرکز را چنین بیان کرد:  خوشبختانه تیلاپیا حدود7سال است که پروژه تحقیق و پروژه این گونه ماهی آعاز شده است. دستاوردها و تجربیات بسیار عالی بدست آمد.

رئیس مرکز تحقیقات آبزیان آب شور کشور گفت: البته تحقیقات هرگز پایان  پذیرنیست . تحقیقات همیشه برای تکمیل شدن چرخه فعالیت ها می باشد.  باید به دستاوردهایی برسیم که منجربه معرفی این ماهی به صنعت آبزی پروری شود.

وی در ادامه با اهمیت به حفظ محیط زیست افزود: پرورش تیلا پیا به نفع منطقه وسرمایه گذار با درنظرگرفتن همه ملاحضات محیط زیستی باشد. مجموعه تحقیقات وشیلات کشور به هیچ عنوان قصد تخریب محیط زیست را ندارد.

مشائی با عنوان اینکه پرورش تیلاپیای بافق تنها مرکز مجاز و رسمی کشور برای تحقیق و پرورش تیلاپیا است اظهار داشت:  متاسفانه  الان درچندین استان کشوربه طورغیررسمی با مخالفت های جدی که محیط زیست انجام می دهد شروع به این کار بدون مجوز کرده اند. که این نوع فعالیت غیرمجاز منافع ملی تهدید می کند. چون از موازین غیر رسمی ونامشخص وبدون شناسنامه هستندو احتمال بیماری آن زیاد است.

وی در پایان افزود: وقتی کاری علمی پیش نرود حتما سرمایه گذار با چالش مواجه خواهد شد. چند دوره امتحان می کند احتمال عدم موفقیت آن بسیارزیاد وغیرقابل کنترل است. درحالی که اگر تحقیقات آب شور نقاطی رامشخص کند با نظارت و دستورالعمل و برنامه علمی مطمئن و موفق خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]