اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950623124155464

مجری طرح دانه‌های روغنی اعلام کرد

تأمین 12درصدی نیاز کشور به روغن خوراکی

کد: 13950623124155464

https://goo.gl/ncB5ao

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر امکان تولید هفت درصد از نیاز کشور به روغن وجود دارد، اما تا پایان سال زراعی جاری تولید 10 تا 12 درصدی محقق می‌شود.

تأمین 12درصدی نیاز کشور به روغن خوراکی

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی درباره توسعه کشت دانه‌های روغنی گفت: در کشورهای اروپایی امکان کشت سویا، آفتابگردان و ذرت برای تأمین روغن وجود دارد، اما در تناوب با گندم از کشت کلزا استفاده می‌شود.

وی افزود: کلزا در تناوب با گندم می‌تواند با علف‌های هرز پهن‌برگ مقابله کند و در تناوب کلزا با گندم، علف‌های هرز نازک‌برگ را از بین می‌رود ضمن آنکه تناوب کلزا با غلات ضمن کاهش مصرف علف‌کش‌ها، موجبات سلامت محصول و محیط زیست را فراهم می‌آورد.

مهاجر ادامه داد: کشت کلزا در تناوب با گندم در کشت پاییزه ضمن استفاده از نزولات جوی، افزایش عملکرد پایدار گندم را باعث خواهد شد که به همین دلیل، در سال زراعی جدید، یک میلیون هکتار از اراضی کشور در تناوب با گندم قرار خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه 6میلیون هکتار اراضی مستعد برای تناوب با کشت کلزا داریم، یادآور شد: حدود 16 درصد از اراضی تحت کشت کلزا قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب شاهد افزایش 20 تا 25 درصدی عملکرد غلات خواهیم بود.

ظرفیت استحصال روغن در کارخانه‌های داخل تا سه برابر نیاز کشور وجود دارد

مجری طرح دانه‌های روغنی درباره ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی تأکید کرد: کارخانه‌های روغن‌کشی موجود در کشور تا سه برابر نیاز کشور، ظرفیت دارند که با افزایش تولید دانه‌های روغنی، علاوه بر تأمین روغن نباتی، کنجاله دام و طیور نیز تأمین خواهد شد.

وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید سایر دانه‌های روغنی ازجمله سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ را نیز در دستور کار دارد.

مهاجر مناطق فقیر را مستعد کشت گلرنگ برشمرد و گفت: گلرنگ به‌عنوان محصولی دوجانبه ضمن استحصال روغن و کنجاله، امکان استفاده از گلبرگ‌ها را نیز فراهم می‌آورد و بدین ترتیب به اشتغال در جوامع روستایی کمک می‌کند.

وی مسائل بازرگانی را بزرگ‌ترین چالش دانه‌های روغنی در کشور برشمرد و افزود: تدبیر امسال در خرید و پرداخت به‌موقع مطالبات کلزاکاران، باعث افزایش سطح کشت کلزا شد.

خوداتکایی در تولید روغن تنها هفت درصد است

مجری طرح دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت کلزا در کشت پاییزه به 200 هزار هکتار خواهد رسید و در سال آینده نیز کشت سویا در 60 هزار هکتار از اراضی و کشت آفتابگردان نیز در 50 هزار هکتار از اراضی کشت می‌شود.

مهاجر ادامه داد: از سطح 50 هزار هکتاری کشت آفتابگردان، 30 هزار هکتار آجیلی خواهد بود و 20 هزار هکتار مابقی از بهترین ارقام هیبرید که عملکرد دو تا سه تن در هکتار دارند، انقلابی را در تولید روغن به پا خواهند کرد.

وی درباره زمان خوداتکایی روغن تصریح کرد: با اجرای طرحی 10 ساله، 70 درصد نیاز کشور به روغن در داخل کشور تأمین می‌شود، در حالی که این عدد در حال حاضر شش تا هفت درصد است.

مهاجر یادآور شد: در سال زراعی 96 - 95 خواهیم توانست 10 تا 12 درصد از نیاز کشور به روغن را مرتفع کنیم.

تولید روغن نباتی کیفی با حمایت از کارخانه‌های داخلی

مجری طرح دانه‌های روغنی درباره مشکلات کارخانه‌های روغن‌کشی تأکید کرد: باید شرایط به گونه‌ای تعریف شود که شرایط واردات روغن تغییر کند، چون روغن جزو کالاهای اساسی بوده و ارز دولتی به آن اختصاص می‌گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر تولید روغن در داخل کشور انجام شود، ضمن آنکه تولید کیفی روغن رقم می‌خورد، کارخانه‌ها را تشویق می‌کند، به جای واردکننده بودن صرف به تولید داخل روی آورند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی