اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950704136095500

اتاق بازرگانی تهران تحلیل کرد

خشکی اعتبار بانک‌ها در عین افزایش نقدینگی

کد: 13950704136095500

https://goo.gl/aVVY0x

، تهران , (اخبار رسمی): در بهار امسال، نقدینگی و پایه پولی از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده و این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه سال جاری، روند افزایشی خود را آغاز کرده است.

خشکی اعتبار بانک‌ها در عین افزایش نقدینگی

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، کارشناسان معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بررسی داده‌های بانک مرکزی، آخرین تغییر و تحولات متغیرهای پولی کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بر این اساس، نقدینگی کشور طی خرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته، در حالی که این متغیر پولی در مقایسه با اسفند ماه سال 94، رشد 4.2 درصدی داشته است. افزایش سهم سپرده‌های غیردیداری (شبه‌پول) از نقدینگی از دیگر تحولات متغیرهای پولی و اعتباری طی خردادماه گذشته است. به این ترتیب، سپرده‌های غیردیداری عامل مسلط در رشد نقدینگی فصل نخست سال جاری بوده و این رویداد، استمرار جذابیت نرخ سود بانک‎ها را بار دیگر نمایش داده است.

گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نشان می‌دهد که سپرده‌های غیردیداری در بهار سال 1395 نسبت به بهار سال 1394 از رشد 31 درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بررسی سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار نشان می‌دهد که سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت از نقدینگی در فصل نخست امسال، افزایش و سهم سپرده‌های بلندمدت نیز کاهش یافته است.

بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، به‌رغم افزایش نقدینگی در خرداد ماه امسال، نسبت تسهیلات بانکی به سپرده پس از کسر سپرده قانونی همچنان در حال کاهش است و این در حالی است که رقابت در جذب سپرده منجر به افزایش مانده سپرده بانک‌ها شده است، اما نظام بانکی به دلایلی مانند هزینه‌کرد سپرده‌های جدید برای پرداخت سود سپرده‌گذاران قبلی قادر نبوده منابع خود را صرف اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کند که نتیجه آن نسبت 82 درصدی تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی شده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارش تحلیلی خود به این نتیجه رسیده است که مشکلات تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ناشی از خشکی اعتبار بانک‌هاست، نه ناشی از کمبود نقدینگی. همچنین، رشد ضریب فزاینده نقدینگی بهار 1395 نسبت به بهار 1394 در مقایسه با رشد این متغیر در بهار 1394 نسبت به بهار 1393، روند کاهشی داشته و حال آنکه رشد پایه پولی بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته در مقایسه با رشد این متغیر در بهار 94 نسبت به بهار 93، افزایش داشته است.

کارشناسان معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران تحلیل کرده‌اند که طی سه ماه نخست سال 1395، ضریب فزاینده پولی نسبت به اسفند 1394 حدود 3.4 درصد کاهش یافته که به معنای کاهش توان خلق پول بانک‌ها از طریق سپرده‌های دیداری و اسکناس و مسکوک در دست مردم است.

این کارشناسان همچنین به این نتیجه دست یافته‌اند که افزایش سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی همچنان اثرگذارترین عامل رشد پایه پولی در بهار امسال بوده حال آنکه افزایش تقریبا 13 هزار میلیارد تومانی خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی خرداد 1395 نسبت به خرداد 1394 است. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، افزایش تقریبا 8 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نسبت به خرداد 1394 را عاملی دیگر در جهت رشد پایه پولی در خرداد ماه امسال دانسته‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]