اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950704136285763

بخشودگی دیرکرد و سودبانکی جامعه صیادان مازندران

کد: 13950704136285763

https://goo.gl/F2pMh2

، تهران , (اخبار رسمی): معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت: دیرکرد و سودبانکی تسهیلات زیر یک میلیارد ریالی شرکت های تعاونی صیادی پره استان بخشیده شده است.

بخشودگی دیرکرد و سودبانکی جامعه صیادان مازندران

به گزارش اخباررسمی به نقل از سازمان شیلات ایران، عباسعلی شیخ تبار روز شنبه  ،تعداد شرکت های صیادی پره استان مازندران را 54 شرکت اعلام کرد و افزود : تمام این شرکت ها معرفی شده از سوی شیلات به بانکها از تسهیلات بانکی زیر یک میلیارد ریالی ، بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه دولت دیرکرد و سود بانکی این شرکت ها را متقبل شده است، خاطر نشان کرد: از آنجاییکه میزان صید ماهیان استخوانی در فصل گذشته نسبت به فصل ما قبل ،پیش از 47 درصد کاهش داشته است، این حمایت مورد تایید دولت قرار گرفت.

وی بیان داشت: شرکت های صیادی پره می توانند علاوه بر دریافت تسهیلات جدید ، بدهی های خود را با شرایط جدید قسط بندی کنند.

شیخ تبار میزان صید ماهیان استخوانی در فصل صید پارسال را در مازندران 2 هزارو 300تن اعلام کرد و بیان داشت:متوسط سالیانه صید ماهیان استخوانی طی سال های 80 تا 1392 ،هفت هزار تا هشت هزار تن بوده است ؛ صیادان مازندرانی در فصل صید سال 93،چهار هزار و 409 تن انواع ماهی در دریای خزر صید کردند.

کفال، سفید و کپور مهمترین گونه های ماهیان استخوانی در دریای خزر است، فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران از بیستم مهر ماه هر سال آغاز می شود و به طور معمول تا بیستم فروردین سال بعد ادامه می یابد.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره ، به صیادی در سواحل مازندران می پردازند.

آمادگی جامعه صیادی مازندران برای پهن کردن تور در دریای خزر 

معاون شیلات مازندران با بیان اینکه تجهیزات و ادوات جامعه صیادی مازندران نوسازی شده است و آماده برای رفتن به دریا شدند، بیان داشت: امسال نیز همانند سال قبل به منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر بیش از80 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها سازی شد.

وی با اشاره به اینکه از این میزان 70 میلیون بچه ماهی سفید و 10میلیون قطعه بچه ماهی کپور بود گفت: پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی ، صید امسال بهتر از دو سال اخیر باشد.

شیخ تبار اظهار داشت: همچنین جدا از رهای سازی فوق شیلات مازندران امسال در راستای اقتصاد مقاومتی 13میلیون بچه ماهی سفید نیز را به روش طبیعی شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) تکثیر کرد ؛ در تکثیر طبیعی ماهی ، صیادان با رها سازی ماهیان مولد در مناطق شیل گذاری شده در رودخانه، شرایط محیطی مناسب و مساعدی را برای ماهیان فراهم می آورند، به گونه ای که بچه ماهیان پس از رسیدن به وزن یک تا دو گرم به سمت دریا رها می شوند.

صید ماهیان استخوانی در مازندران همچنان به روش سنتی پره است به این صورت که در صید پره ،تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]