کد: 13950709143805713

قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران کجاست؟

کد: 13950709143805713

https://goo.gl/6PhjL4

، تهران , (اخبار رسمی): پارک ملی کویر یکی از بزرگترین و است که بیشتر آن شهرستان گرمسار استان سمنان و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان قرار دارد.

قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران کجاست؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی باشگاه گردشگری ایرانیان ،پارک ملی کویر یکی از پارک‌های ملی ایران است. این منطقه 440 هزار هکتار وسعت دارد و در 50 کیلومتری جنوب شرقی تهران درشهرستان گرمسار واقع شده‌است.اراضی مسطح این پارک با پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری، زیستگاه پستاندارانی چون جبیر، آهو و گونه‌های با ارزشی چون یوزپلنگ و گورخر است.

در ناحیه کوهستانی بخش شمالی پارک، کل و بز و قوچ و میش به سر می‌برند. پارک ملی کویر، تنها پارک ملی در ایران است که به گفته سازمان محیط زیست در آن هیچگونه سکونتگاه انسانی، معدنی و پروانه چرای دام وجود ندارد. پارک ملی کویر در گذشته یکی از بهترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی بود ولی اکنون نسل آن از میان رفته و از اوایل دههٔ 1360 هیچ گورخری در این منطقه مشاهده نشده‌است. یوزپلنگ آسیایی دیگر حیوانی‌ست که نسل آن در این منطقه با خطر جدی روبروست. در سال 1388 دوربین‌های تله‌ای پروژه حفاظت از یوز در دو نوبت 8 قطعه عکس از 3 یوز را در این منطقه ثبت کردند.

این اولین مشاهده یوز در این منطقه پس از سال 1381 بود. همین دوربین‌ها تصاویری از پستاندارانی چون پلنگ،کفتار راه‌راه، کاراکال، گرگ، روباه، شغال، گوسفند وحشی و بز کوهی را نیز ثبت کردند. از دیگر حیوانات موجود در منطقه می‌توان به جبیر، غزال ایرانی، انواع عقاب، جرد، انواع مار، انواع شاهین، عقاب طلایی، لاشخور، گربه شنی، کبک، تیهو، فلامینگو،آنقوت، سمور سنگی، جوجه تیغی، روباه شنی اشاره کرد. ازآبشخورهای این منطقه می‌توان به چشمه سفیدآب در نزدیکی محیط بانی سفید آب، چشمه آبشار نمکی در نزدیکی ملک آباد و چشمه سیاه کوه در نزدیکی محیط بانی سیاه کوه اشاره کرد. علاوه بر آن در این پارک آثار فرهنگی و تاریخی مانند کاروانسرای قصر بهرام و باقی مانده آثار کاروانسرای عین الرشید نیز به چشم می‌خورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

باشگاه گردشگری ایرانیان

باشگاه گردشگری ایرانیان بعنوان اولین مرکز خرید سفر و گردشگری و خدمات مرتبط در کشور فصل نوینی از فعالیت خودرا آغاز نموده است. انواع خدمات مورد نیاز در حوزه سفر و گردشگری، اقامتی و پذیرائی ، ورزش و سرگرمی، سلامت، آموزش ، امور بیمه ای، خرید و سایر خدمات مرتبط با همکاری مراکز پذیرنده طرف قرارداد در اختیار اعضای محترم باشگاه قرار دارد. دسترسی به شبکه ای از فروشندگان معتبر و صاحب نام ، خدمات مشاوره سفر ، تخفیف در خرید ، اعطای وام سفر و جمع آوری امتیاز بابت خرید های انجام شده تنها برخی از مزایا و امتیازات ارزشمند عضویت در باشگاه گردشگری ایرانیان است.

منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست