کد: 13950709143835713

دهکده چوبین ،جذابترین تفرجگاه نیشابور

کد: 13950709143835713

https://goo.gl/GQZNJU

، تهران , (اخبار رسمی): در شهری چون نیشابور که پیشینه ای تاریخی و فرهنگی بسیار غنی دارد و شهر منتخب بسیاری از گردشگران است، محلی مدرن، ساخته شده با متریال طبیعی و با استاندارهای معماری دنیا، اتفاقی بی نظیر و جذاب است.

دهکده چوبین ،جذابترین تفرجگاه نیشابور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی باشگاه گردشگری ایرانیان ،دهکده چوبین نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور ساخته شده است. این دهکده چوبی زیبا در ایران توسط حمید مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنی ها و تفرجگاه های نیشابور است.

نام «دهکده چوبین» برخاسته از ویژگی منحصربه‌فرد سازه‌های آن در استفاده کامل از چوب و بکارگیری روشی نوین در ساخت بناهای آن که برخاسته از پیشینه تاریخی - فرهنگی و متناسب با امکانات و قابلیت‌های اقلیمی وجغرافیایی منطقه است، است. دیدنی‌های این دهکده شامل مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.

این مسجد، اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان می‌باشد. این بنا 200 متر مربع وسعت دارد و سقف آن به صورت شیروانی می‌باشد. دو مناره آن 13 متر از سطح زمین ارتفاع و وزن هر یک تقریباً 4 تن می‌باشد. شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌ای وارونه بر زمین است. در ساخت این مسجد که حدود 2 سال طول کشیده است، 40 تن چوب استفاده شده است.

مسجد چوبی این دهکده نه تنها در ایران بلکه در جهان بی نظیر است. این مسجد می‌تواند تا 8 ریشتر زمین لرزه را تحمل کند و بنای آن به گونه‌ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.

اسکلت آن به شیوه Two by Four یا Double L ساخته شده است. مناره‌ها به سقف به گونه‌ای اتصال دارند که در داخل مسجد ستونی وجود ندارد.دیواره‌های آن دوجداره بوده که بین این دو لایه، اسکلت بنا وجود دارد. اسکلت مناره‌ها و سقف و همچنین سقف و دیواره‌ها به روش عنکبوتیی اتصال دارند.محلی که در آن مسجد ساخته شده، بسیار موریانه خیز است، لذا راهکارهای ویژه‌ای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای این مجموعه برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب خواران به کار گرفته شده است‌. نور پردازی ویژه مجموعه، که تناسب ویژه‌ای از رنگهای شاد است در شب ها جلوه خاصی دارد. شکل کلی مسجد چوبی به مانند یک کشتی است که گویی به صورت وارونه روی زمین قرار گرفته است.

دیگر بنای چوبی دهکده، ساختمان دو طبقه موزه و کتابخانه است که با 120 متر مربع زیربنا، دیوارهای دوجداره دارد. طبقه اول جای موزه است و طبقه دوم محل کتابخانه. رستوران چوبی نیز به شکل هشت ضلعی در یک فضای 200 متری ساخته شده و در حالت عادی 130 تا 140 نفر ظرفیت دارد. اما از جالب توجه ترین بخش های دهکده چوبی، نانوایی است که با 2 تنور چوب سوز به طریق سنتی نان می پزد. وجه تمایز این نانوایی با دیگر آثار دهکده دودکش آن است که پوششی کاهگلی دارد و به شکل زنی طراحی شده است که طبق نان بر سر گرفته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

باشگاه گردشگری ایرانیان

باشگاه گردشگری ایرانیان بعنوان اولین مرکز خرید سفر و گردشگری و خدمات مرتبط در کشور فصل نوینی از فعالیت خودرا آغاز نموده است. انواع خدمات مورد نیاز در حوزه سفر و گردشگری، اقامتی و پذیرائی ، ورزش و سرگرمی، سلامت، آموزش ، امور بیمه ای، خرید و سایر خدمات مرتبط با همکاری مراکز پذیرنده طرف قرارداد در اختیار اعضای محترم باشگاه قرار دارد. دسترسی به شبکه ای از فروشندگان معتبر و صاحب نام ، خدمات مشاوره سفر ، تخفیف در خرید ، اعطای وام سفر و جمع آوری امتیاز بابت خرید های انجام شده تنها برخی از مزایا و امتیازات ارزشمند عضویت در باشگاه گردشگری ایرانیان است.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی