اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950710144616232

به بهانه روز جهانی سالمندان

خانه مناسب سالمندان چگونه است؟

کد: 13950710144616232

https://goo.gl/D1tlBh

، تهران , (اخبار رسمی): فرقی نمی‌کند که در خانه شما فردی مبتلا به پارکینسون، دیابت، ضعف بینایی یا ساده‌تر از همه، سالمند زندگی کند؛ خواه ناخواه همه ما در طول زندگی خود به زمانی می‌رسیم که نیاز به کمک دیگران داریم.

خانه مناسب سالمندان چگونه است؟

هرچه سن ما بالاتر می‌رود، پاها و دستان ما نیز ضعیف‌تر می‌شوند بنابراین، حمام می‌تواند خطرناک‌ترین بخش خانه باشد.

به گزارش اخبار رسمی اط روابط عمومی «آی هوم« (جامع‌ترین وب‌سایت املاک کشور)، خوشبختانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی، به دلیل عاطفه‌ای که به والدین سالخورده خود دارند، ترجیح می‌دهند به جای فرستادن آنها به خانه های سالمندان، در خانه‌های خودشان پذیرای این عزیزان باشند و دین خود را به زحماتی که آنها در طول سالیان برای آنها کشیده‌اند، ادا کنند؛ بنابراین، وقتی می‌خواهیم از کسی که عزیزترین فرد زندگی‌مان است مراقبت کنیم، باید از هر لحاظ نسبت به آسایش آنها اطمینان خاطر داشته باشیم؛ پس مهمترین دغدغه، آماده کردن شرایط خانه مطابق با ناتوانی و نیازهای سالمندان است.

خوشبختانه، امروزه برخی تولیدکنندگان محصولاتی را تولید کرده‌اند که به سالمندان اجازه می‌دهد تا بیشتر نیازهای روزمره خود را بدون کمک دیگران مرتفع کنند. در ادامه، به مناسبت روز جهانی سالمندان، به برخی از مهمترین نیازهایی که باید در خانه برای سالمندان برطرف شود اشاره می‌کنیم.

امنیت حمام برای جلوگیری از سر خوردن احتمالی

هرچه سن ما بالاتر می‌رود، پاها و دستان ما نیز ضعیف‌تر می‌شوند بنابراین، حمام می‌تواند خطرناک‌ترین بخش خانه باشد. کف حمام یا وان اغلب لیز و لغزنده است و در صورت زمین خوردن احتمال شکستگی استخوانها بسیار زیاد است. ورود و خروج به حمام، اتاق دوش و وان می‌تواند فرد سالمند را با خطر زمین خوردن مواجه کند.

متخصصان ارتوپدی و استخوان پیشنهاد می‌کنند برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان در سرویس‌های بهداشتی و بخصوص کنار وان و توالت فرنگی دستگیره پیش‌بینی کنید. همچنین، استفاده از جک‌های هیدرولیک روی نشیمنگاه توالت‌های فرنگی، که قابلیت تنظیم مطابق وزن افراد را نیز دارد، به نشستن و بلند شدن راحت‌‌تر سالمندان کمک می‌کند و حوادث احتمالی را به حداقل می‌رساند.

برای حفظ امنیت هنگام وارد شدن یا خروج از حمام نیز استفاده از دستگیره‌های دیواری بسیار ضروری است. البته وقتی صحبت از دستگیره‌های فلزی روی دیوار حمام می‌شود، همه ناخواسته یاد یک نصاب قدر، دریل قدرتمند، ایجاد سوراخ‌های بزرگ روی دیوار و اسیب دیدن سنگ و سرامیک می‌افتند اما خوشبختانه به لطف استفاده از بادکش‌های قوی که روی هر سطحی می‌چسبند، می‌توانید دستگیره‌های قابل جابجایی را روی هر قسمت از دیوار حمام و دستشویی نصب کنید.

با استفاده از کفپوش‌های ضد سر خوردن هم می‌توان از سر خوردن سالمندان، به خصوص جلوی در ورودی حمام و توالت جلوگیری کرد.

پله‌ها و امکاناتی که تردد سالمندان را تسهیل می‌کنند

اگر خانه شما جلوی در ورودی یا داخل آن پله دارد، ورود و خروج سالمندان را با دشواری مواجه می‌کند. رفع این موانع همیشه برای افراد یک دغدغه و مشکل اساسی است ضمن اینکه استفاده از بالابر نیز چندان ارزان و مقرون به صرفه نیست. بنابراین، استفاده از سطوح شیبدار بهترین، ارزان‌ترین و ایمن‌ترین گزینه محسوب می‌شود. نصب این سطوح بسیار راحت است و نیازی به نصاب هم ندارد. فقط کافیست سط شیبدار را به اندازه پله مورد نظرتان بریده و بدون نیاز به پیچ یا هر وسیله‌ای، روی سطح قرار دهید.

اگر عزیز سالمند شما نیز واکر نداشته باشد، شاید برای برخی کارهایشان نیاز به واکر دارند اما خودشان نمی‌دانند اما خواه آنکه آنها برای داخل یا خارج خانه به واکر نیاز داشته باشند یا خیر، امروزه در بازار واکرهای جدید و مناسبی وجود دارد که برای فضای داخل خانه و بیرون بسیار مناسب و انعطاف‌پذیر هستند.

همچنین، جراحی‌های لگن، زانو و آرتروز، نشستن و برخاستن از صندلی را برای سالمندان بسیار دشوار می‌کند. استفاده از صندلی‌های مخصوصی که مجهز به اهرم‌های تغییر زاویه و ارتفاع با انعطاف بالا هستند، نشستن و بلند شدن از روی مبلمان را برای سالمندان بسیار راحت می‌کند.

حفظ حریم شخصی در حمام و توالت

حفظ حریم شخصی از مهمترین دغدغه‌های سالمندان است البته این مساله تنها مختص به سالمندان نیست اما آنها به دلیل سن و سالشان احساس خجالت بیشتری دارند. خوشبختانه، امروزه با تولید محصولات مختلف، ایمنی و آسایش بیشتری برای سالمندان فراهم می‌شود و آنها بدون نیاز به کمک فرد دیگری می‌توانند به رختخواب رفته، از تخت خود بیرون آمده یا به حمام یا دستشویی بروند.

علاوه بر موارد فوق، برای آماده کردن و تطبیق هرچه بیشتر خانه‌های خود با شرایط سالمندان، می‌توانید اقدامات دیگری چون: عریض‌تری کردن ورودی درها، تغییر ارتفاع کلیدهای برق، دستگیره‌های در، زنگ و آیفون در به ارتفاع مناسب سالمندان، قرار دادن امکانات حمام در کمترین ارتفاع ممکن و همسطح کف، استفاده از بالابر، استفاده از مبلمان مناسب با شرایط جسمانی سالمندان و همینطور استفاده از تجهیزات هشدار دهنده نظیر زنگ برای موارد اضطراری به کار بست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ihome.ir

ihome.ir به عنوان جامع ترین وبسایت املاک ایران تنها یک وبسایت معرفی املاک نیست. شما در این وبسایت می توانید علاوه بر یافتن ملکی که کاملا مطابق معیارهای مورد نظر شماست، اطلاعات جامعی نسبت به موقعیت ملک مورد نظر، معابر و سرویس های حمل و نقل عمومی در محدوده این ملک و همچنین جاذبه های دیدنی در محله مورد علاقه تان، به دست بیاورید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه