اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950818178646232

یک کارشناس مسکن مطرح کرد:

بازار مسکن با ابزارهای نوین شفاف می‌شود

کد: 13950818178646232

https://goo.gl/XiRg30

، تهران , (اخبار رسمی): استفاده از فضای مجازی می‌تواند شفافیت و دسترس‌پذیری بازار مسکن را بالا ببرد.

بازار مسکن با ابزارهای نوین شفاف می‌شود

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی ihome.ir،‌ سلمان خادم المله یک کارشناس اقتصاد مسکن با ابراز خرسندی از ورود ابزارهای جدید معاملاتی در بازار مسکن گفت: وقتی فضای مجازی و اینترنت بستری مناسب برای عرضه و تقاضای هر کالایی از جمله مسکن فراهم می‌کند باید از این فرصت استفاده کرد؛ زیرا فضای مجازی با حذف شرایط مراجعه حضوری، از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌کند و با توجه به این‌که می‌تواند در دسترس عموم قرار گیرد در بازار مسکن شفافیت به وجود می‌آورد.

وی افزود: منافع استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای بازار مسکن بیش از مضرات آن است. تقویت چنین آیتم‌هایی باعث می‌شود نوع معاملا مسکن حالت مدرن‌تری به خود بگیرد؛ چرا که بازار مسکن در ایران تا کنون بسیار سنتی عمل کرده است. در فعالیت‌های بازار مسکن یک سری نرخ‌ها و مبناها در گذشته قرار داده شده که بسیاری از آنها در زمان  خود منطقی را به دنبال داشته اما هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به مواردی همچون فرمول‌های رهن، اجاره، تبدیل رهن به اجاره، ارزش‌گذاری زمین و ملک و سایر فرمول‌های رایج در معاملات مسکن خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مبناهایی برای این قراردادها طراحی شده که در زمان حاضر کارایی ندارد. البته در مواردی فرمول‌ها در حال اصلاح است ولی هنوز به صورت علمی انجام نمی‌شود.

خادم‌المله اظهار کرد: در دنیا موسسات ارزیاب مسکن وجود دارد که وظیفه‌ی ارزش‌گذاری دائمی و به روز کردن ارزش املاک را به عهده دارند. اما این موسسات را در ایران نداریم و به همین دلیل بحث قیمت‌گذاری ملک در کشور ما از یک آشفته‌بازار برخوردار است. عمده فعالیت معاملات مسکن از طریق بنگاه‌داری سنتی است که می‌تواند با متدولوژی و مفاهیم اقتصادی روز اصلاح شود.

وی با بیان این که بخش عمده‌ای از دارایی‌های کشور در املاک و مستغلات قرار گرفته تصریح کرد: قیمت املاک و مستغلات بخصوص در شهر تهران بسیار بالا رفته است. وقتی این‌قدر ملک اهمیت دارد و بخش قابل توجهی از درآمد خانوار بابت آن هزینه می شود بنابراین جا دارد که کار به صورت علمی پیش برود.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: واقعیت این است عواملی که باعث افزایش قیمت ملک در ایران شده عوامل پرقدرتی بوده است. بحث ورود منابع مالی به دارایی‌های غیرمولد، چه توسط بانک‌ها به عنوان کسانی که بخش اصلی پول کشور در اختیار آنهاست و در سیستم آنها گردش می‌کند و چه سایر بخش‌های خصوصی منجر به رشد فزاینده قیمت مسکن در طول زمان شده است.

به گزارش ihome.ir، جامع‌ترین وبسایت املاک کشور، خادم‌المله یادآور شد: تجمیع منابع در بخش مسکن طی سال‌های پیش از 1391 که شروع رکود بوده باعث افزایش شدید قیمت مسکن در تهران و سایر مناطق شهری بوده است. به طوری که وقتی قیمت کنونی یک متر مربع ساختمان را در شهر تهران با بسیاری از شهرهای استاندارد و مطرح دنیا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم قیمت مسکن در شهر تهران با همه‌ی آلودگی، ترافیک و پایین بودن استانداردهای زندگی از قیمت مسکن در بسیاری کلان‌شهرهای جهان بالاتر است یا با آنها برابری می‌کند. لذا بدیهی است قیمتی که الان درگیرش هستیم، غیرعادی است.

وی با طرح این سوال که مگر در شهر تهران چه چیز خاصی وجود دارد که باید قیمت مسکن نسبت به بسیاری شهرهای دیگر جهان بالاتر باشد، گفت: ساختار اقتصاد کشور ما بیمار است و به همین دلیل ارزش  دارایی های غیرمولد از دارایی‌های مولد بیشتر است. وقتی افراد سرمایه‌های خود را از بخش اقتصادی خارج و در بخش ملک سرمایه‌گذاری می‌کند یعنی دارایی ها از حالت مولد به دارایی غیرمولد تبدیل می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ihome.ir

ihome.ir به عنوان جامع ترین وبسایت املاک ایران تنها یک وبسایت معرفی املاک نیست. شما در این وبسایت می توانید علاوه بر یافتن ملکی که کاملا مطابق معیارهای مورد نظر شماست، اطلاعات جامعی نسبت به موقعیت ملک مورد نظر، معابر و سرویس های حمل و نقل عمومی در محدوده این ملک و همچنین جاذبه های دیدنی در محله مورد علاقه تان، به دست بیاورید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان