اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950711146095500

تحلیل وضعیت صادرات غیرنفتی در برنامه ششم توسعه

در مسیر جهش صادراتی باید زیرساخت ها ایجاد شود

کد: 13950711146095500

https://goo.gl/PPHVwV

، تهران , (اخبار رسمی): تا پایان سال برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است، تا حجم صادرات کالا و خدمات به 130 میلیارد دلار برسد.

در مسیر جهش صادراتی باید زیرساخت ها ایجاد شود

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی  صادرات غیرنفتی همیشه یکی از هدف های کشور بوده است، اما اینکه واقعا تا چه اندازه دولت ها در این زمینه موفق بوده اند، هنوز جای سوال وجود دارد؟

حالا به گفته مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، تا پایان سال برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است، تا حجم صادرات کالا و خدمات به 130 میلیارد دلار برسد.

بر این اساس، حجم صادرات کالا باید در یک برنامه پنج ساله به 100 میلیارد دلار و حجم صادرات کالا به 30 میلیارد دلار افزایش یابد که این رقم دو برابر میزان کنونی صادرات فعلی است. طبق گفته های خسروتاج برای توسعه صادرات لازم است، تا به بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری و توسعه صنعت IT توجه شود.

محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره راه حل های افزایش صادرات غیرنفتی ایران به سایت خبری اتاق تهران گفت: من فکر می کنم که پایه و اساس حرکت های اقتصاد تعامل با دنیا باشد. البته در حال حاضر کشور این کار را شروع کرده است. به هرحال با شروع برجام زمینه های اولیه و پایه ای برای همکاری با کشورهای دیگر گذشته شده است.

به گفته امیرزاده، با توجه به این مسایل می توان جهش صادراتی داشت. البته او ادامه داد: در مسیر جهش صادراتی باید زیرساخت ها ایجاد شود. مهمترین موتور محرکه در این زمینه هم آماده کردن بانک ها برای پشتیبانی برای صادرات هستند. این پشتیبانی هم می تواند در زمینه ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باشد یا در مزینه ال سی ها رخ دهد. به این ترتیب اگر همه این موارد سازمان دهی شود، پتانسیل صادراتی کشور جهش پیدا می کنم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: به آینده اوضاع خوش بین هستم. در حال حاضر تجارت و تعاملات و مبادلات و ... همگی جهانی شده است، اگر ایران در چارچوب حرکت ها و بازی های جهانی که وجود دارد شرکت کند و بتواند با مراکز مصرف جهان ارتباط بگیرد، می تواند صادراتش را افزایش دهد.

او همچنین ادامه داد: در حال حاضر ایران در خیلی از بخش ها و بازارهای جهان صفر است. زمانی پایه های صنعتی کشور بر پایه صنعت نساجی بوده است اما الان دیگر این طور نیست و در واقع صنعت نساجی در کشور وجود ندارد. این در حالی است که نساجی به عنوان پشتیبان کننده اشتغال بود.

امیرزاده اضافه کرد: آیا کشوری که بهترین منبت کاری و خاتم کاری و فرشبافی را انجام می دهد و سلیقه و استعداد زیادی در آن وجود دارد، نمی تواند وارد حیطه ای دیگری شود و کت و شلوار تولید کند؟ ایران باید بتواند بهترین بازارهای جهانی و مصرفکننده جهان را به دست بگیرد.

به گفته او، کشور باید بتواند صنایع دستی و تولیدات را احیا کند و با شرکت های بین المللی برای تامین نیاز ها براساس استاندارد آنها کالا تولید کند. امیرزاده ادامه داد: صادرات سازوکار دارد و باید ابتدا این سازوکار درست شود. اما هدف بزرگ قایل شدن خودش قابل تقدیر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]