اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950711146105500

رکورد شکنی تولید گندم در کشور یک دستاورد مهم است

کد: 13950711146105500

https://goo.gl/c791Zf

، تهران , (اخبار رسمی): محمد حسین شریعتمدار:نکته مهم در تولید و رکورد شکنی تولید گندم در سال جاری در کشور این است که این میزان گندم با وجود کاهش سطح زیرکشت حاصل شده است که نشان دهنده افزایش بهره وری درکشور است.

رکورد شکنی تولید گندم در کشور یک دستاورد مهم است

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، درباره رکورد شکنی تولید گندم و آمارهایی موفقیت آمیزی که از سوی مسئولان دولتی و وزارت جهاد و کشاورزی اعلام شده است، سه سوال مهم وجود دارد؛ نخست اینکه آیا این آمارها دقیق و صحیح است؟ دوم اینکه آیا این میزان تولید گندم و رکود شکنی اصلا در راستای مصالح کشور است؟ و سوم اینکه آیا تولید این میزان گندم باتوجه به بحران آب و... در کشور مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؟

درپاسخ به این سوالات باید گفت که اولا آمارهای ارائه شده کاملا صحیح و دقیق است و واقعا کشور به این دستاورد مهم دست پیدا کرده است؛ توجه داشته باشید که آمار تولید گندم در کشور براساس خرید گندم و پولی که پرداخت می شود، اعلام می شود یعنی در اعضا تحویل این گندم ها وزارتخانه پول به بانک کشاورزی داده است، بنابراین آمارها دقیق و صحیح است.

اما درپاسخ به این سوال که آیا این موضوع و میزان تولید در راستای منافع ملی هم هست باید گفت و پرسید: چرا نباشد؟ نکته مهم در تولید و رکورد شکنی تولید گندم در سال جاری در کشور این است که این میزان گندم با وجود کاهش سطح زیرکشت حاصل شده است که نشان دهنده افزایش بهره وری درکشور است و این یک موفقیت مهم محسوب می شود. سطح زیر کشت گندم آبی ما درسال های گذشته حدود 2 میلیون و 550 تا 600 هزار بوده است که در سال جاری این به 2 میلیون 200 هزار کاهش پیدا کرده بود ولی در مقابل شاهد بالا رفتن تولید گندم و رسیدن آن به حدود 11.5 میلیون تن بودیم در شرایطی که تولید ما در سال پیشین حدود 4 میلیون تن بوده است یعنی ما رشدی حدود 3 برابری را در تولید گندم آبی تجربه کرده ایم. از طرف دیگر در کشت گندم دیم هم با رشد رو به رو بوده ایم. آمارها نشان می دهد که سطح زیرکشت دیم ما از متوسط 4 میلیون هکتار در سال جاری به حدود 3 میلیون و 700 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است ولی در این بخش نیز به لطف بارندگی های خوب در سال زراعی با افزایش تولید رو به رو بوده ایم.

علاوه براین ها در پاسخ به این سوال که آیا تولید این میزان گندم مشکلاتی را باتوجه بحران آب در کشور به وجود خواهد آورد یا خیر هم؟ پاسخ من خیر است زیرا اولا گندم محصولی است که به دلیل زمان زراعی و کشت بخشی از آب مورد نیاز خود را از بارندگی های پاییزی تامین می کند و دوما ما در زمینه اصلاح آبیاری هم دستاوردهای مناسبی را داشته ایم؛ و همان گونه که باوجود کاهش سطح زیر کشت گندم بیشتری تولید کرده ایم از منابع آبی کمتری هم برای کشت و تولید این میزان گندم بهره برده ایم. آمارها نشان می دهد با استفاده از سیستم های نوین آبیار و آبیاری قطره ای میانگین مصرف ما از 6 هزار 500 مترمکعب به زیر 4 هزار متر مکعب کاهش پیدا کرده است که این هم باز یک موفقیت و دستاورد است که باید حفظ شود و ادامه پیدا کند.

ولی با همه این دستاوردها نگرانی هایی هم وجود دارد و اقداماتی هم باید انجام شود تا این دستاورد که بدون شک موفقیتی بزرگ و در راستای مصالح کشور است، حفظ شود و پایدار باشد. ببینید رسیدن به این میزان تولید اتفاق مهمی است ولی حفظ آن کاری بزرگ تر است؛ ما پیش از این نیز در سال هایی مانند 1382، 1383 و 1384 با افزایش تولید گندم در کشور و حتی آن چه خودکفایی گفته شد رو به رو بودیم ولی اتفاقی که افتاد این بود که نتوانستیم آن را حفظ کنیم و چند بعد به بزرگ ترین وارد کننده گندم هم حتی تبدیل شدیم؛ به اعتقاد من از این پس کار اصلی ما و مسئولان کشور با همکاری فعالان بخش خصوصی و کشاورزان باید ثابت نگهداشتن و رشد دادن این وضعیت است که آن هم با مدیریت صحیح حاصل خواهد شد. واقعیت این است که الان به جای ایراد گرفتن از این دستاورد و رد کردن آن باید حمایت های صحیح از آن به عمل آورد و دولت و بازیگران دیگر این موفقیت را به ادامه مسیر تشویق کرد تا علاوه بر کاهش سطح زیر کشت و استفاده بهینه از منابع آبی تولید را افزایش دهند. البته در این بین باید از کشاورزان و تولید کنندگان حمایت شود و تسهیلات ویژه ای در اختیار آن ها قرار گیرد؛ تسهیلات بانکی، پرداخت های به موقع، ارتقاع سیستم های آبیاری، نوسازی و بهینه سازی تکنولوژی ها و ماشین آلات، رساندن به موقع کود و موادی که کشاورزان لازم دارند و مواردی از این دست به اعتقاد من می تواند بهترین حمایت ها از کشاورزان و تشویق آن ها برای ادامه راه باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]