اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950711146155500

وزیر کار از هضم نسبی مسئله بیکاری می گوید

2.5 میلیون بیکار یا 11 میلیون بیکار؟

کد: 13950711146155500

https://goo.gl/Wf8kpU

، تهران , (اخبار رسمی): هضم نسبی مشکل بیکاری از سوی وزیر کار در حالی اعلام می شود که واقعیت های موجود در جامعه و آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی از تعمیق مشکل بیکاری می گوید.

2.5 میلیون بیکار یا 11 میلیون بیکار؟

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مسئله بیکاری در کشور به طور نسبی هضم شده است». این جمله را وزیر کار دولت یازدهم در ششمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران می گوید. ربیعی در این جلسه با اشاره به اینکه رشد صنایع دارای بالای 10 نفر نیروی کار منفی بوده است و حتی در این بخش ریزش کار داشته‌ایم گفت: سهم بنگاه های کوچک و غیر رسمی افزایش پیدا کرده است و مسئله بیکاری به طور نسبی هضم شده است. هرچند اقتصاد ایران در سال های گذشته آب رفته و قدرت اقتصاد ملی ما کم شده است اما از سال 93 و 94 سالانه 700 هزار شغل جدید ایجاد شده است. در اقتصادی که 56 درصد کسری رشد داشته باشد باید به طور سالیانه بتوانیم 700 هزار شغل جدید ایجاد کنیم.

هضم نسبی مشکل بیکاری از سوی وزیر کار در حالی اعلام می شود که  واقعیت های موجود در جامعه و آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی از تعمیق مشکل بیکاری می گوید. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس سه روز پس از این اظهار نظر وزیر کار با اشاره به روند افزایشی تعداد بیکاران گفت:  در حال حاضر به‌صورت رسمی 6 میلیون نفر و به‌صورت غیررسمی تا 11میلیون نفر بیکار در کشور داریم. اینکه گفته می‌شود در حال حاضر در کشور 2.5 میلیون بیکار داریم بسیار خوشبینانه است، نباید با این ارقام دلخوش باشیم. درحال حاضر به‌صورت رسمی 6 میلیون نفر و به‌صورت غیررسمی تا 11 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد. یکی از همسایگان بیکاری آنهایی هستند که دنبال کار هستند و کمتر از 16 ساعت در هفته مشغول کارند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از بیکاران در میان نیروهای تحصیلکرده است، به‌طوری که طبق آمار‌ها برخی رشته‌های تحصیلی 40 درصد بیکار دارند؛ بنابراین برای حل بیکاری تنها یک راه بیشتر وجود ندارد آن هم اشتغال‌زایی از طریق سرمایه‌گذاری در تولید و افزایش مراکز تولیدی است.

خدادادی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه تنها یک جدول در آن نهادینه شده است، گفت: در انتهای یک ماده فقط یک جدول آمده است که دولت در آن پیش‌بینی کرده نرخ بیکاری 11درصدی فعلی قرار است طی برنامه به 7 درصد کاهش یابد  که این ماده را نیز حذف کردند. در آن جدول وظایف هر ارگان برای جذب نیرو مشخص شده بود اما  مسئله اینجا بود که وقتی سهم ارگان‌ها جمع زده می‌شد تعهدات نهادها به 4 درصد نمی‌رسید که این نشان‌دهنده مشکل در تنظیم این برنامه است. در برنامه ششم توسعه کار عملیاتی ضعیف است. بخشی از برنامه را در حوزه کار و اشتغال در کمیسیون اصلاح کردیم و به‌صورت جدولی در آوردیم که دولت موظف است در پایان هر سال آن را گزارش دهد. البته این موضوع هنوز نهایی نشده است.

گفتنی است اواخر فروردین ماه سال جاری رییس دولت یازدهم از تک رقمی کردن نرخ بیکاری و ایجاد یک میلیون شغل در سال خبر داد.  براساس نظرسنجی نشریه آینده نگر ماهنامه اتاق تهران از فعالان و صاحب نظران اقتصادی رکود اقتصادی یک سال گذشته، سیاست های غلط دولت ها و عدم توسعه اقتصادی و تولید صادرات محور از جمله دلایل تشدید بیکاری در یک سال گذشته است که  به تعمیق بیکاری منجر شده  و کاهش نرخ بیکاری در یک سال آینده شبیه به یک معجزه است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]