اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950712148315500

دبیر انجمن برنج

نظارت دربازار برای حفظ کیفیت برنج ایرانی لازم است

کد: 13950712148315500

https://goo.gl/HfA51k

، تهران , (اخبار رسمی): چندی پیش محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خبر از مخلوط کردن برنج ایرانی و با برنج خارجی و فروش آن به مصرف کننده داد. او در بیان این خبر گفت: مخلوط کردن برنج ایرانی با خارجی، تخلف است که در مراکز تولید و توزیع رخ می دهد.

نظارت دربازار برای حفظ کیفیت برنج ایرانی لازم است

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، علاوه بر برنج های خارجی از جمله پاکستانی و آرژانتینی، برنج های ایرانی کم قیمت و تاریخ مصرف گذشته نیز برای مخلوط کردن استفاده می شود. به گفته آقاطاهر حتی 10 واحد صنفی متخلف در سال 94 پلمپ شده اند.

به هرحال آن طور مشخص است سود عمده فروشی برنج معادل 3 درصد است که با مخلوط کردن این رقم به 20 تا 30 درصد می رسد. جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره این مساله بیان کرد: مخلوط کردن برنج ایرانی و خارجی و فروش آن به مصرف کننده، اگرچه ماجرای گسترده ای نیست، اما مسلما باعث اختلال در نگاه مصرف کننده نسبت به برند ایرانی خواهد شد. به گفته او، این مساله آنقدرها هم جدی نیست که باعث نگرانی مردم شود، ولی اتفاق می افتد.

او ادامه می دهد: ما چندین بار به سازمان های نظارتی و کنترل کننده گفته ایم که به این مساله دقت کنند و بازرسی های سرزده از مراکز فروش انجام دهند. به هرحال اگر سازمان های نظارتی به وظیفه شان عمل می کردند الان این قبیل اتفاق ها هم نمی افتاد. اما چون آنها به این وظیفه عمل نمی کنند الان شاهد بعضی از این مسایل هستیم که البته باز هم تاکید می کنم زیاد نیست. اما حتی اگر یک مورد هم اتفاق افتد باید بررسی و نظارت صورت بگیرد.

علیزاده شایق همچنین ادامه داد: این مسایل در حالی رخ داد که از قبل از ماه ژانویه، یعنی حدود آذرماه سال گذشته، قیمت برنج های وارداتی ارزان شد. به طوری که برنج هندی که هند صادر می کند بین 300 تا 350 دلار در تن رسید. همچنین قیمت برنج پاکستان هم 400 دلار در هر تن شد. به این ترتیب هم قیمت برنج وارداتی کاهش پیدا کرد. از سمت دیگر زمانی که این واردکننده برنج وارداتی ارزان وارد کشور می کند، چون قیمت برنج داخلی گران است، باید کمی به این قیمت بیشتر نزدیک شود تا مصرف کننده خرید کند، در غیراین صورت مصرف کننده رغبتی به خرید برنجی با این میزان قیمت پایین نخواهد داشت. به هرحال زمانی که قیمت برنج خیلی هم پایین باشد، مصرف کننده به کیفیت آن شک می کند و آن محصول را نمی خرد. به این ترتیب است که قیمت برنج وارداتی در کشور گران می شود و برای واردکننده دو سر سود به حساب می آید. چرا که الان قیمت برنج ارزان شده و از آن طرف قیمت برنج در داخل کشور افزایش پیدا می کند.

به گفته این فعال اقتصادی، حالا با مخلوط شدن برنج خارجی و ایرانی باز هم سود بیشتری نصیب این افراد می شود. چرا که بازهم برنج خارجی ارزان تر را با برنج ایرانی گران تر مخلوط می کنند و به اسم برنج ایرانی که گران تر است می فروشند. به این شکل هم اسم برند ایرانی به محصولشان زده شده و هم سود بیشتری کرده اند. علیزاده شایق تاکید کرد: اینکه این محصول مخلوط را به اسم ایرانی بفروشند، ایرادات زیادی دارد و می تواند به تولیدکننده ایرانی ضرر بزند. به هرحال مصرف کننده روی کیسه ها اسم برند ایرانی می بیند، اما زمانی که آن را مصرف کرد، می بیند که مخلوط و بی کیفیت است. او با خودش فکر نمی کنم که شاید فروشنده این خطا را انجام داده، می گوید که این برند هم خراب شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]