اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950715151975648

تلاش برای رفع موانع صادراتی ایران به ترکیه

کد: 13950715151975648

https://goo.gl/NmkqHG

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید برتلاش برای رفع موانع صادراتی ایران به ترکیه گفت: انتظار شروع تحرک تازه ای درمناسبات اقتصادی و تجاری با ترکیه داریم.

تلاش برای رفع موانع صادراتی ایران به ترکیه

 به گزارش اخباررسمی به نقل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، واعظی که در راس هیاتی برای شرکت درکنگره اتحادیه جهانی پست به استانبول سفر کرده است،  نتایج گفت وگوهایی که درحاشیه کنگره داشت وهمچنین فرایند مناسبات اقتصادی وتجاری ایران و ترکیه توضیحاتی داد.

*** اهمیت کنگره جهانی پست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت اجلاس جهانی پست، گفت: این اجلاس مهمترین اجلاس اتحادیه جهانی پست است که هر چهار سال یکبار با مشارکت وزرای پست و ارتباطات و یا نمایندگان آنها تشکیل می شود و این اجلاس خط ومشی چهار سال آینده این اتحادیه را تعیین می کند ومسئولان مدیریتی اتحادیه برای دوره جدید انتخاب می شوند.

او گفت: ویژگی هایی که اجلاس بیست وششم دراستانبول داشت، پررنگ شدن فناوری اطلاعات ونقش آن درپست و ماموریت های پستی ومساله تجارت الکترونیک بود. همچنین مسئله فناوری اطلاعات وچگونگی نقش آفرینی ان درخدمت رسانی به مردم دنیا بررسی شد و اینکه پست چگونه می تواند به عنوان ابزاری برای رساندن اسناد بهادار ورسمی مانند گذرنامه وسایر اسناد رسمی مورد استفاده قرار گیرد.

واعظی گفت: این کنفرانس، هدف گذاری را خوب به جا آورد و در جلسات و کمیته های مختلف فعالیت های ارزنده ای صورت گرفت. در جلسه وزرا نیز از روند گفت و گوها، از پیشرفت کارها ابراز رضایت کردند. تشریک مساعی خوبی بین هیات فعال ایرانی با هیات های مهم شرکت کننده در کنگره وجود داشت. امروز هم انتخابات شروع می شود. اعم از دبیرکل ومعاونان و شورای اجرایی اتحادیه جهانی. امیدواریم فصل جدیدی در وضعیت پست در جهان بوجود آید.

بیست و ششمین کنگره جهانی پست 20 سپتامبر شروع شده و هفتم اکتبر یعنی پس فردا به کار خود پایان می دهد.

دراین کنگره از 192 کشور جهان در حدود 2500 نمانیده شرکت کرده اند.

*** اهمیت برگزاری این نشست در دوران پسا کودتای نافرجام در ترکیه

واعظی در ادامه گفت: نقطه دوم اینکه با توجه به شرایطی که در ترکیه در بعداز کودتا بوجود آمد و تبلیغاتی که در خصوص امنیت در این کشور می شد، برگزاری موفق این کنفرانس در امنیت کامل، بسیار برای دولت ترکیه و هم مردم ترکیه مهم بود و کشورهایی که با ترکیه روابط نزدیک داشتند و به خصوص جمهوری ایران، حضورپر رنگ در این کنگره نشان دهند نوع دوستی و حمایتی بود که از دولت قانونی این کشور داشتند.

او در مورد ملاقات هایی که در حاشیه کنفرانس داشت، گفت: دبیرکل «آی.پی.یو» اتحادیه جهانی مخابرات و دبیرکل اتحادیه جهانی پست در کنگره حضور داشتند که با هر دوی این مسئولان گفت و گو داشت. دررابطه با دیدگاه ها و سیاست های جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ها و برنامه هایی که در خصوص تحکیم روابط ایران با این اتحادیه ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه دبیرکل پست بشار حسین که مسلمان و اهل کنیا است و در چهار سال گذشته ریاست اتحادیه را بعهده داشت، برای دوره جدید نیز نامزد است و ایران با توجه به عملکرد او در دوره قبل، از این نامزدی در دوره جدید نیز حمایت می کند.

وی با یاد آوری اینکه بشار حسین دو سال قبل هم سفری به ایران داشت، گفت: در این سفر توافقاتی هم بین دو طرف صورت گرفته بود که مهم بود و موجب تحکیم روابط شده است.

*** انتظار تحرک تازه در مناسبات اقتصادی و تجاری

واعظی گفت: در حاشیه نشست ها همچنین دیدارهای دوجانبه ای با برخی از وزرای کشورهای شرکت کننده درکنگره داشت که از جمله آن، ملاقات با وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان و ترکیه بود که مفید و سازنده بود و فرصتی شد تا فرایند همکاری های دو طرف در زمینه حمل و نقل و ارتباطات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

و ی با اشاره به اینکه به عنوان وزیر مسئول کمیسیون مشترک ایران و ترکیه شاهد است که روابط اقتصادی در دوران اخیر به ویژه بعداز کودتا رکود دارد، لازم بود که از فرصت حضور در استانبول، استفاده کرده و برای تحرک تازه در مناسبات گفت و گوهایی را داشته باشم. در این راستا با همتای خود در کمیسیون مشترک نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه که در استانبول نبود، مذاکراتی را به طور تلفنی با او انجام دادم که مهم بود و جمع بندی این مذاکرات این بود که زیبکچی اواخر مهر ماه سفری به تهران داشته باشد. امیدواریم در این سفر هم راجع به موافقتنامه تجارت ترجیحی مذاکرات را در خصوص کالاهای جدیدی که ما می خواهیم به تجارت ترجیحی اضافه کنیم و ترکیه می خواهد اضافه کند، به نتیجه برسانیم. موانع پیش آمده در فرایند اجرایی این موافقتنامه را برطرف کنیم. از سوی دیگر خود کمیسیون مشترک مواردی است که در گذشته توافق شده ولی اجرایی نشده است. لذا در این سفر فرصت خوبی خواهد بود تا موانع بر سر راه اجرایی شدن این توافقات برداشته شود.

واعظی با اشاره به اینکه زیبکچی قرار است به همراه گروهی از نمایندگان بخش خصوصی به ایران سفر کند، گفت: فرصتی خواهد شد تا مروری بر توافقات گذشته در کمیسیون مشترک شده و فکر می کنم از فرصت سفر به استانبول، برای پیشبرد مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور به نحو لازمی استفاده شده است. از سوی دیگر مسائل همکاری های بانکی است که گفت و گو شد و در تهران نیز ادامه خواهیم داد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری درامور اقتصادی و تجاری با ترکیه در خصوص گفت و گوهای خود با احمد اصلان وزیر حمل و نقل، ارتباطات و دریانوردی ترکیه نیز گفت: ملاقات خوبی بود و در این ملاقات یک سند همکاری پستی بین شرکت ملی پست ایران و پست ترکیه امضا شد. این همکاری در مورد اتصال فیبر نوری ، ترانزیت و همکاریهای آی تی یو صحبت شد. بخش قابل توجهی از وقت نیز صرف مشکل حمل و نقل زمینی و هوایی شد. قرار شد در آینده هم مسئولین هواپیمایی کشوری برای افزایش پرواز بین دو کشور دیدار داشته باشند.

وی در مورد فرایند مناسبات تجاری بین ایران و ترکیه و اینکه در دوره اخیر تغییراتی تحت تاثیر کاهش واردات انرژی ترکیه از ایران و افزایش صادرات کالایی ترکیه به ایران، در تراز تجاری دو کشور به نفع ترکیه دیده می شود،  گفت: دو رئیس جمهوری هدف گذاری 30 میلیارد دلاری برای تجارت دارند. طبیعی است که هر دو کشور باید محدودیت ها را برای تحقق این رقم بردارند. لذا در سفر وزیر اقتصاد ترکیه به ایران قصد داریم موانعی را که موجب کاهش رشد صادرات ایران به ترکیه شده، با وی در میان گذاشته و به حل آن خواهیم کوشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک ، مخابرات ، ارتباطات رادیوئی و رایانه‎ای و نقش مهم و مؤثر خدمات پستی ، مخابراتی ، پست‎بانک و سنجش از دور ، درامور فرهنگی و اقتصادی ، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی ، تحول نظام اداری ، کاهش مسافرتهای غیرضرور، حفظ محیط زیست و تشخیص منابع زمینی ، هواشناسی، اقیانوس‎شناسی در برنامه‎ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورتها ونیازهای زمان ، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری در چاچوب سیاستهای کلی نظام به شرح ذیل تدوین می‎شود : ماده 2- بمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور درسطح منطقه و بین‎الملل و تمرکز امور سیاستگذاری ، تدوین ضوابط و استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی ، مخابراتی ، مخابرات فضائی ، ارتباطات رادیوئی ، انتقال داده‎ها ، انتقال صدا و تصویر ، سنجش از دور ، ارتباطات رایانه‎ی و ایجاد بستر مناسب برای اطلاع‎رسانی و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری ، در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور ، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی ، تجربی و فنّاوری اطلاعات درجهان ، بموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف وتلفن ، به وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تغییر می‎یابدو کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای وزیر و وزارت پست وتلگراف وتلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تفویض می‎شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]