اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950718155450005

اخبار رسمی برای استانداردسازی خبرها بررسی کرد

20 خطای رایج در خبرنویسی روابط عمومی‌ها

کد: 13950718155450005

https://goo.gl/MAe7c7

، تهران , (اخبار رسمی): مطالعه اخبار برخی از روابط عمومی‌ها در حوزه سازمانی و شرکتی توسط خبرنگاران، نشان می‌دهد که تحریر خبر توسط روابط عمومی‌ها به صورت عمومی با 20 اشتباه نگارشی تکراری مواجه است.

20 خطای رایج در خبرنویسی روابط عمومی‌ها
به گزارش روابط عمومی اخبار رسمی، بیشتر خبرنگاران بعد از دریافت اخبار ارسال شده ازسوی روابط عمومی‌های حوزه‌های خود، شاهد  خطاهای رایج و تکراری هستند که به موضوع نگارش اخبار باز می گردد.

اشتباه‌هایی که بیشتر در زبان محاوره و اصطلاحات رایج کاربرد دارد و درکلام عمومی درست قلمداد می‌شود اما همین شیوه در قالب خبرغیراستاندارد و غلط ویرایشی محسوب می‌شود؛ چرا که غلط های مصطلح هستند.

از همین رو، اخبار رسمی به عنوان منتشر کننده اخبار روابط عمومی های  کشور، 20اشتباه‌ رایج روابط عمومی‌هایی که سعی درتولید خبر و انتشار آن در اخبار رسمی و دیگر رسانه ها را دارند را لیست کرده است .

د ر ادامه این نکات را می خوانید:

1-ابتدا باید ماهیت مطلب مشخص شود. درهر یک از قالب‌های خبر، گزارش، مقاله و... ادبیات و روش نگارش خاصی نیاز است که باید بدان توجه کرد تا نگارشی استاندارد داشته باشد.

2-روتیر درخبر تکمیل کننده تیتر است و از ارزش خبری به نسبت کمتری(نسبت به تبتر) برخوردار است. روتیتر در اخبار رسمی حداکثر با 100 کاراکتر کلمه ای و یا هفت حرف نوشته می‌شود.

3- در روتیتر می توانید به سِمت گوینده یا منبع خبر، مکان، زمان و یا چگونگی خبراشاره داشته باشید. در مجموع، روتیتر می‌تواند فعل داشته و یا نداشته باشد.

4- تیتر در برگیرنده گزاره اصلی خبر است. زیبایی یک تیتر به کوتاهی آن بوده و مهمترین بخش وهدف اصلی خبر را بازگومی کند.همچنین نقطه در پایان تیتر نباید گذاشت.

5-در نگارش خبر، روتیتر و تیتر نمی تواند همزمان دارای فعل و یا کلمات تکراری باشند. (یکی از این دو دارای فعل است)

6-جملاتی که بعد از تیتر نوشته می شود لید نام دارد و برای نگارش آن باید از 300 حرف و یا 50 کلمه استفاده شود. لید شامل کلماتی است که تکمیل کننده مفاهیم اطلاع رسانی روتیتر و تیتر بوده و مهمترین هدف نگارش خبر را عنوان می‌کند.

7-در اولین کلمات نگارش خبر و به عبارتی در اولین جمله خبر حتما به گزارش نام شرکت مربوطه و یا به نقل از(نام شرکت مربوطه) ذکر شود.

8-در خبر تنها یک یا دوبار از نام شرکت استفاده کنید وتلاش کنید زوایای دیگری از فعالیت شرکت تان را معرفی کنید.

9-در گزارش از ذکر موردی و مقاله گونه پرهیز کنید. بخش بندی خبر با اعداد( 2و 1 و..) همچنین جمله هایی مانند ، «به موارد زیر اشاره کرد» استفاده نشود چرا که فرمت مقاله ای با خبری متفات است.

10-از به کار بردن کلمات مصطلح اما غلط پرهیز کنید. مانند: تعابیر استباهی که در ادامه آورده شده و شکل صحیحش مقابل آن ذکر می شود.

 غلط:گردد، می‌گردد/ صحیح:شود و می‌شود

 می باشد/ صحیح: است

-افعال غلط: نمودن، نماید، می‌نماید

-اظهارداشت، خاطرنشان ساخت / صحیح: گفت، افزود، ادامه داد، توضیح داد، یادآور شد،تاکید کرد

11-جمع بستن کلمات فارسی با«ات» عربی: درفارسی جمع بستن باید با «ها» و «ان» انجام شود. مثل آزمایش‌ها به جای آزمایشات. نکته:در جمع بستن با «ها» سرهم نویسی نشود و نیم فاصله بین «ها» و قبل لحاظ شود. (برای انجام نیم فاصله روی کیبورد با گرفتن دکمه کنترل+شیفت+2 نیم فاصله انجام می شود)  مانند: آزمایش‌ها

کلمات اضافه همچون «ترین»، «تان»، «تر»، «ها» و... هم بر همین قائده هستند واز فعل جدا محسوب می شوند و باید با نیم فاصله تفکیک شود.

12-جدا نویسی و سرهم نویسی: در فارسی "به" جدا نوشته می شود اما عربی سرهم نویسی دارد. مانند: «بنام» غلط است و به نام صحیح/ «بعبارتی» غلط و به عبارتی صحیح است .

13-پیشوندهایی مانند «می» باید همراه با نیم فاصله(با گرفتن دکمه کنترل+شیفت+2) شیفت و  و جدا باشد. مانند: می‌توان، می‌شود، می‌باید می‌گوید می‌رسد و ..

14-استفاده کردن القاب و کلماتی همچون مهندس، دکتر، آقا، خانم،جناب و... در خبر اشتباه است.

15-کلماتی مانند ان شالله، امیدواریم، دعا می کنیم و.... در خبر استفاده نمی شود. همچنین به کاربردن کلمات خوشبختانه و بدبختانه و افعالی که روئیا یا هدفی را نشان می‌دهد درقالب خبری مردود بوده و به کار برده نمی شود.

16-کلماتی که قید «ترین» را دارند، (همچون برترین، بهترین، تنها‌ترین، بالاترین و... ) درخصوص اهداف وجایگاه شرکت نباید در قالب خبر آورده شود. مگر اینکه ادعای اعلام شده و رتبه سندیت داشته و متکی به آمار ذکر شده درهمان خبر باشد.

17-کوتاه نویسی در خبر یک هنر است. پاراگراف‌های خبری را می توان کوتاه‌تر نوشت و با کلماتی همچون: «بر اساس این گزارش»، «بر پایه این اطلاعیه»، «طبق اعلام»... و یا مفاهمی مشابه آن را ادامه داد. پارگراف‌های آخرهم که در برگیرنده نتیجه خبر است را، می توان با گزاره‌هایی مانند: گفتنی است، شایان ذکر است و... به پایان برد.

18-افعال خودمانی وضمیر مفرد وجمع با لحن و فرمت صحبت‌های محاوره ای نباید درخبر استفاده شود. تعابیری مانند «ما معتقدیم»، «من اعلام می‌کنم» «میتونیم»، «میگیم» و...

19-حرف ب از اول افعال حذف می شود.(بدهد=دهد و یا بگیرد= گیرد)

20- خبربا تبلیغ و رپرتاژ دو مقوله متفاوت هستند که باید در نگارش به آن توجه کرد.هدف خبر اطلاع رسانی است نه تبلیغ مستقیم و آگهی. در نگارش خبر دقت داشته باشید که به مرز آگهی و تبلیغ مستقیم نزدیک نشوید تا خبری استانداردتر داشته باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اخبار رسمی

«اخبار رسمی»، نخستین نیوزوایر بین المللی ایران است که به کسب وکارها کمک می‌‎کند تا با اجرای کمپین‌های خبری در رسانه‌ها دیده شوند. اخباررسمی یک پلتفرم رسانه ای است و به عنوان یک پل ارتباطی، میان شرکت‌ها و رسانه ها عمل می‌کند تا از طرفی روابط عمومی و برندینگ شرکت‌ها توسعه یابد و از طرفی رسانه‌ها بتوانند به محتوای موثق و رسمی از شرکت‌ها دسترسی داشته باشند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی