اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950724157715696

برگزاری کنفرانس علمی مراقبت از خون در کردستان

کد: 13950724157715696

https://goo.gl/gCd5bp

، تهران , (اخبار رسمی): کنفرانس علمی یک روزه هموویژیلانس با هدف آموزش پزشکان، پرستاران، کارشناسان علوم آزمایشگاه از سوی مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در سنندج برگزار شد .

برگزاری کنفرانس علمی مراقبت از خون در کردستان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  روابط عمومی سازمان انتقال خون، محمد سعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون کردستان  به عنوان سخنران این کنفرانس فرآیند انتقال خون  را به شمشیری دو لبه تشبیه کرد و  گفت: انتقال خون در عین حال که نجات بخش انسان ها است از سویی یک بافت زنده و نوعی پیوند است که مخاطرات و عوارض خاص خود را در پی دارد چرا که ماده ای بیولوژیک از یک انسان ناشناس به فردی دیگر منتقل می شود .

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که هر واحد خون تزریقی نجات دهنده زندگی باشد و زمانی از خون و فراورده های خونی استفاده شود که امکان ادامه حیات با سایر روشهای پزشکی فراهم نباشد.

کریمیان تجویز خون توسط پزشکان را یک هنر خواند و تصریح کرد: محصول بیولوژیک خون باید با دقت و منطقی مصرف شود و فقط زمانی به تزریق خون فکر کرد که جان بیمار در معرض خطر مرگ باشد .

مدیرکل انتقال خون کردستان اقتصادی شدن چرخه انتقال خون و تعیین تعرفه های خدمات انتقال خون را قدم بزرگی در ارتقا طب انتقال خون برشمرد و ادامه داد: مصرف بهینه و منطقی خون و استفاده از جایگزین های خون و مدیریت صحیح خون بیمار دستاورد هایی است که جز در سایه اقتصاد انتقال خون محقق نخواهد شد .

وی خواستار فعال شدن هرچه بیشتر کمیته های انتقال خون بیمارستانی و سرویس های انتقال خون در مراکز درمانی شد و افزود: در نظام اقتصادی انتقال خون نظارت بیمه ها بر هزینه ها می تواند منجر به استفاده صحیح خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی شود .

کریمیان انتقال خون را یکی از 5 مداخله پزشکی عنوان کرد که در آن مصرف بی رویه و خارج قاعده صورت می گیرد و ادامه داد : در میان مداخلات پزشکی انتقال خون جایگاه ویژه و قابل تاملی دارد چرا که در سه دهه اخیر شاهد بروز بیماری های ویروسی منتقله از راه خون و ده ها ویروس نوظهور بوده ایم و این در حالی است که هنوز خاطره تلخ چالش هپاتیت و ایدز در مصرف کنندگان خون و داروهای مشتق از پلاسما در سالیان دور در اذهان باقی مانده است .

کریمیان همچنین در خصوص آزمایش ها و استاندارد های سختگیرانه انتقال خون گفت :اگر چه این دستورالعمل ها سلامت خون را تا حد بسیار بالایی تضمین کرده است اما هنوز تضمین کافی در انتقال عفونت های نوظهور و ناشناخته وجود ندارد .

وی به نقش انتقال خون در نجات جان مادران باردار اشاره کرد و گفت : انتقال خون سالانه یکصد و 50 هزار مادر باردار را از مرگ می رهاند اما ممکن است به ازای تزریق هر 50 هزار تزریق خون در جهان خطر ابتلا به یک مورد هپاتیت هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد : هیچگاه ریسک ابتلا به بیماری و بروز عوارض به صفر نخواهد رسید و از این رو است که ادبیات جراحی بدون انتقال خون و استقرار سیستم مراقبت از خون دردستور کار سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری کنفرانس های های منظم و منسجم انتقال خون گامی موثر در جهت ارتقای دانش پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان باشد و با تقویت نظارت بر چرخه انتقال خون، مصرف بی رویه خون در مراکز درمانی کاهش یابد .

در ادامه این کنفرانس یک روزه معصومه سوری, معاون فنی ؛ وریا باباحاجیان، رئیس اداره کنترل کیفی؛  سیلان محمدی، رئیس اداره آزمایشگاه ها ازاداره کل انتقال خون کردستان، فاطمه امیری و شیرین فردوسی از مرکز تحقیقات انتقال خون ایران و برهان مرادویسی، فوق تخصص خون و سرطان شناسی کودکان از دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ایردا سخنرانی و ارائه مباحث علمی پرداختند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش