اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950725159795464

دود گرانی برنج عاقبت به چشم شالیکاران می‌رود

احتکار دلیل اصلی گرانی برنج

کد: 13950725159795464

https://goo.gl/9ZtdU5

، تهران , (اخبار رسمی): خریداران غیرحرفه‌ای، سرمایه‌های خود را برای خرید برنج ایرانی در ابتدای فصل هزینه کرده و گرانی این محصول را در تهران و شهرهای بزرگ دامن زدند.

برنجکار داخلی با برنج خارجی ادای نذر کردند

به گزارش اخباررسمی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا خانکشی‌پور استاد اقتصاد دانشگاه جامع علمی و کاربردی جهاد کشاورزی  درباره تحولات بازار برنج و علت آن گفت: افزایش قیمت بیش از حد برنج ایرانی، علت اصلی رویکرد دولت به واردات شد.

وی افزود: به‌ نظر می‌رسد که خریداران غیرحرفه‌ای در ابتدای فصل، سرمایه‌های خود را برای خرید برنج بازار هزینه کردند و اکنون محصول را احتکار کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت 14 تا 15 هزار تومانی برنج در شهرهای بزرگ باعث شد که مصرف‌کنندگان توان خرید برنج ایرانی را نداشته باشند و ناگزیر به برنج‌های وارداتی روی آورند.

خانکشی‌پور ادامه داد: قیمت بالای برنج حتی در استان‌های شمالی باعث شد که کشاورزان برنجکار برای نذورات ایام تاسوعا و عاشورا از برنج خارجی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شالیکاران برنج تولیدی خود را به واسطه‌ها در اوایل فصل فروخته‌اند و در حال حاضر برنج خارجی و داخلی را مخلوط مصرف می‌کنند.

خانکشی‌پور یادآرو شد: بیش از دو میلیون تن برنج در کشور تولید می‌شود که این رقم نیاز دوسوم مصرف‌کنندگان را باید پوشش دهد، در حالی که توانایی خرید مردم به قیمت فعلی نمی‌رسد.

واردات برنج چاره قیمت بالای برنج ایرانی

استاد اقتصاد دانشگاه مجامع علمی کاربردی جهاد کشاورزی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت برنج از روند کاهشی برخوردار باشد، چون با ورود برنج وارداتی واسطه‌ها مجبورند محصول خود را به بازار وارد کنند و چون برای بالا بودن قیمت برنج ایرانی مشتری وجود ندارد، قیمت افت خواهد کرد.

وی درباره واردات برنج با وجود ممنوعیت اظهار داشت: زمانی که قیمت محصول ایرانی به این اندازه بالا باشد، دولت برای رفع نیازهای جامعه، چاره‌ای جز واردات ندارد و اقدامی که برای ایام تاسوعا و عاشورا انجام شد، عقلانی بود.

خانکشی‌پور همچنین گفت: اگر واردات انجام نمی‌شد، قیمت برنج ایرانی بیش از این‌ها افزایش می‌یافت که این امر به صلاح نبود.

وی در ادامه افزود: بر اساس آمار،‌نیاز سالانه کشور به برنج سه میلیون تن است که دو میلیون و 200 هزار تن آن از تولید داخل تأمین شده و مابقی باید وارد شود.

استاد اقتصاد دانشگاه مجامع علمی کاربردی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی در شمال کشور 10 هزار تومان بوده که در مقایسه با افزایش قیمت این محصول در سال‌های گذشته، رشد بالایی داشته است و باید دوهزار تومان ارزان‌تر از این می‌بود.

خانکشی‌پور ادامه داد: هرچند که برنجکاران محصول خود را امسال با قیمت بالا فروخته‌اند، اما دود آن در سال آینده به چشم خودشان خواهد رفت، چون ممکن است سود خوبی نصیبشان نشود.

وی در پایان تصریح کرد: کشاورزان در ماه ابتدایی برداشت محصول، شلتوک و برنج خود را به واسطه‌ها فروختند و از آنجا که در حال حاضر عرضه برنج بیش از تقاضا است، به‌طور قطع محصول روی دست واسطه‌ها خواهند ماند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]