اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950802166860079

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کرد

تأثیر برندسازی بر تولید ثروت ملی و رونق حمل و نقل

کد: 13950802166860079

https://goo.gl/kVcqwB

، تهران , (اخبار رسمی): معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تأثیر برندسازی در بخش‌های راهداری، حمل و نقل، دوربین‌های نظارتی و پاسگاه‌های پیش‌ساخته گفت: ایجاد نام‌های واحد در این صنوف باعث تولید ثروت ملی می‌شود.

تأثیر برندسازی بر تولید ثروت ملی و رونق حمل و نقل

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، داود کشاورزیان در نشست خبری امروز با اشاره به ایده‌ها و اقداماتی که طی سه سال اخیر در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است اظهار داشت: به عقیده بنده اقدامات رئیس یک سازمان باید تأثیرگذار و ماندگار باشد چراکه ترانزیت و حمل و نقل کالا و مسافر به علاوه عملیات راهداری کم و بیش به صورت جاری و روزمزه انجام می‌شود.

وی افزود: هرسال مبالغ معتنابهی برای عملیات راهداری، ماشین‌آلات، مصالح و تجهیزات خریداری می‌شود اما علی‌رغم این همه سرمایه‌گذاری انجام شده در صنوف مرتب با راهداری واحدهای صاحب‌نام به عنوان ثروت ملی وجود ندارد.

رئیس سازمان راهداری تأکید کرد: در ازای پولی که خرج می‌شود باید تولید ثروت نیز انجام شود. اما سوال اصلی اینجاست که چرا نباید بعد از چندین سال هیچ ماشین برف‌روب و نمک‌پاش حرفه‌ای و به روز در کشور تولید نشود.

کشاورزیان تصریح کرد: اشکال اصلی به ساختار معاملات و تفکرات دولتی برمی‌گردد چون هر پیمانکاری که پیشنهاد ارزان‌تری ارائه کرد برنده مناقصه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این سرمایه‌ها صرف تولید ثروت نشده است خاطرنشان کرد: تفکر اجرایی شده طی این مدت تولید ثروت از طریق تجهیزات و ماشین‌آلات بر اساس استانداردها و مطالعه و همچنین از طریق شرکت‌ها براساس بررسی، تجربه، تجهیزات بوده است به طوری که هدف اصلی این است که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌های جدیدی جهت تولید درآمد در کشور استفاده شود.

وی در ادامه بیان داشت: اگر نیوجرسی، ماشین‌آلات، آزمایشگاه و کیفیت اتصالات و نیز کار باکیفیت ارائه شود به تبع قیمت افزایش پیدا می‌کند. در حالی که طی این مدت تفکر دولتی از جنس با کیفیت غافل بوده است.

کشاورزیان تأکید کرد: از این رو باید به سراغ کارخانجاتی که در این کار برای ارائه کار با کیفیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند رفت زیرا همین افراد در اصل به دنبال ثروت ملی بوده‌اند واگرنه چند کارگاه کوچک و ساده تولید نیوجرسی و گاردریل‌ نیز محصول قابل توجهی ارایه نمی‌کنند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفکر تولید ثروت ملی از طریق برندسازی خاطرنشان کرد: در اصل تأسیس شرکت‌های تولیدکننده ثروت ملی می‌توانند علاوه بر ارز‌آوری در منطقه رقابت کنند و برخی دیگر در سطح داخلی حداقل کالای با کیفیت برای استفاده عموم مردم تولید می‌کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به تأثیر برندسازی بر بخش آی‌تی‌اس (سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای ) اشاره کرد و گفت: طی 11 سال گذشته  دوربین‌های متعددی در راه‌های کشور نصب شده‌اند که عمده آن‌ها کار نمی‌کند درحالی که سال گذشته قراردادی برای نصب دو هزار دوربین‌ ثبت تخلف در 35 هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور در مدت سه سال بسته شد.

وی افزود: این قرارداد ضمن افزایش سرعت نصب یک جریان فنی، علمی و اجرایی به راه انداخت که موجب تأسیس شرکت‌های متعددی به منظور فعالیت در بخش‌های مختلفی همچون انتقال داده، سیویل و نگهداری شد. همچنین از مشاهده دوربین‌های مختلف و شرکت‌های گوناگون جلوگیری کرد.

کشاورزیان با اشاره به برندسازی در پاسگاه‌های پلیس راه یادآور شد: پس از بررسی‌های گوناگون متوجه شدیم که در سراسر کشور فقط یک شرکت توان تولید کالاهای پیش‌ساخته پلیس راه با توجه به طرح مورد نظر سازمان را دارد.

وی افزود: با مشاهده پاسگاه پیش‌ساخته پلیس راه شریف‌آباد می‌توان دریافت که سازه‌های این پاسگاه‌های متحدالشکل علاوه بر کارایی و تجهیزات دارای نماد یک سازه ایرانی و همچنین نشانی از یک ساختمان انتظامی را دارد.

به گفته کشاورزیان بیش از 2500 شرکت حمل و نقل مسافر در کشور به صورت پراکنده درحال فعالیت هستند که صوری بودن تعدادی از آن‌ها نیز بر کسی پوشیده نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تأثیر برندسازی در حمل و نقل مسافر اشاره کرد و گفت: پس از چکش‌کاری در آیین‌نامه جدید شرکت‌های حمل و نقل مسافر مصوب شد که برای تأسیس یک شرکت نیازی به در اختیار داشتن اتوبوس نیست بلکه صاحب شرکت می‌تواند با چند مالک اتوبوس یا چند شرکت در شرف تأسیس قرارداد ببندد و در این میان مسئولیت تأمین نیاز را در غرفه پایانه‌ها بپذیرد. 

کشاورزیان بیان داشت: هدف از اجرای این کار کاهش تعداد 2500 شرکت حمل و نقل مسافر به 40 برند مشخص و صاحب‌نام است و در گام بعدی اتوبوس‌ها تحت نظارت برندهای خود یک شکل و خدمات ارائه شده از سوی آن‌ها نیز یک شکل شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به شرکت‌های باسابقه هشدار داد: با اجرای این طرح درصورتی‌که شرکت‌های قدیمی خود را به‌روز نکنند احتمال از دست دادن جایگاه و بازار خود در رقابت با شرکتی که خدمات و کیفیت بهتری دارد دور از ذهن نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «هدف از برند سازی ارتقا کیفیت است» گفت: سیاست سازمان راهداری به سمت ایجاد ثروت ملی و برند سازی است؛ زیرا حسن ایجاد برند انجام بخشی از وظایف دولت مانند اقدامات آموزشی، نظارتی و نوسازی از سوی صاحب برند است. همچنین دولت می‌تواند شرکت‌ها را بر اساس عملکرد ارزیابی کند و با ارتقا شرکت‌ها، رانندگان و کارکنان آن‌ها می‌توانند از خدمات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوند.

کشاورزیان همچنین به منابع مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: بهترین راه تأمین بودجه نگهداری راه‌ها اخذ عوارض از سوخت است که آثار مادی آن نیز به‌مراتب بیش از عوارض پرداختی است. البته باید توجه داشت که انجام پروژه‌های راهداری در سطح کشور به سال و ماه نمیرسد و مردم پس از گذشت چند ساعت می‌توانند به‌راحتی از آن عبور کنند.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و قیر افزود: اگر مردم این مبالغ ناچیز که پیشنهاد ما 100 تومان عوارض بر سوخت است را بپردازند به‌طورقطع عواید مالی آن نصیب آن‌ها هم خواهد شد چراکه با بهبود وضعیت راه‌ها از استهلاک خودروها و مصرف بیش‌ از اندازه بنزین جلوگیری می‌شود. البته تاکنون دولت با پیشنهاد عوارض بر سوخت که مبلغ 100 تومان بر بنزین و گازوئیل است موافقت نکرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس در خصوص خدمات دولتی باید 20 درصد عوارض بر گازوئیل وضع شود تا 10 درصد آن برای سازمان راهداری و 10 درصد دیگر به راه‌آهن تخصیص یابد، گفت سال گذشته و امسال وضع این عوارض عملیاتی نشده است.

تامین 5 هزار میلیارد اعتبارات برای نگهداری راه‌ها با اخذ عوارض از سوخت

وی بابیان اینکه با اخذ عوارض بر سوخت می‌توان تا 5 هزار میلیارد تومان از این بودجه را تهیه کرد، گفت: بدهی ما به پیمانکاران در حال افزایش است و پیمانکاران دیگر نسیه ‌کار نمی‌کنند. به‌طوری‌که امروز بدهی سازمان به پیمانکاران حدود هزار و 700 میلیارد تومان است که بخشی از آن متعلق به بدهی‌های سال گذشته است و نمی‌توانیم بیش از این به پیمانکاران فشار بیاوریم.

رئیس سازمان راهداری با تأکید بر اینکه برای نگهداری بیش از 200 هزار کیلومتر انواع راه در کشور باید 6 هزار و 500 میلیارد تومان سالانه بودجه در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، گفت: این مقدار شامل بیش از 3 هزار میلیارد بودجه ملی و بیش از 3 هزار میلیارد دیگر بودجه استانی است. سال گذشته از این میزان 20 درصد نقدی، 20 درصد از اسناد خزانه و 20 درصد از یارانه قیر دریافت شد و امسال نیز این روند مانند سال گذشته تکرار شد.

مشکلی در زمینهٔ تأمین سوخت اربعین نداریم

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برنامه و تصمیمات سازمان برای اربعین امسال اظهار داشت: امسال برای ایام اربعین هیچ مشکلی در حوزه تأمین سوخت نخواهیم داشت و از طرفی 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین در نظر گرفته‌ شده است. همچنین در این راستا نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور کار قراردادیم تا برای این ایام آماده شوند.

کشاورزیان افزود: سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی تا قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری می‌رسد و ضمن آنکه گیت‌های موردنیاز در پایانه‌های مرزی برای عبور زائران افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر می‌توانند تردد کنند اما در ایام اربعین این رقم به روزانه 250 هزار نفر می‌رسد و با این حجم افزایش تقاضا نمی‌توان هیچ شرایط خدمات‌رسانی مطلوبی را فراهم کرد.

درخواست از زائران برای عبور از مرزهای شلمچه و چزابه

وی افزود: باآنکه 96 گیت عبور در مرز مهران تأمین‌شده است اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلی است و قطعاً مناسب نخواهد بود زیرا هر چه از زائران درخواست می‌کنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است. به‌طوری‌که سال گذشته 62 درصد زائران از پایانه مهران و 38 درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جاده‌ای استفاده کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت‌های بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: طی توافق با انجمن تعاونی شرکت‌های مسافری قیمت‌های بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر 2 برابر خواهد شد و این به دلیل ترددهای یکسرخالی است. البته ممکن است واسطه‌هایی در این میان پیدا شوند و قصد سوءاستفاده داشته باشند اما ما تلاش کرده‌ایم زائران بین هر سه مرز توزیع شوند و برخی از مرز شلمچه، برخی چزابه، برخی مهران اعزام‌شده و برگردند اما پیش‌بینی می‌کنیم زائران این تقسیم‌بندی را رعایت نکنند.

کشاورزیان با اشاره به تعداد ناوگان برای جابجایی زائران بیان کرد: امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفته‌ایم که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر می‌رود.

ساختار امداد خودرو ایراد دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نارضایتی مردم از خدمات امداد خودروها و برنامه سازمان برای ساماندهی آن گفت: نزدیک به 100 شرکت امداد خودرو در کشور وجود دارد درحالی‌که شاید تعداد این شرکت‌ها در سایر کشورها به تعداد انگشتان دست نرسد. به همین خاطر طبق نظر این‌جانب؛ ساختار امداد خودرو در کشور ایراد دارد و یک رقابت ناسالم شکل‌گرفته است.

وی افزود: ایده من برای اصلاح ساختار امداد خودروها راه‌اندازی یک سامانه تماس (call center) همانند 141 در بخش مرکز مدیریت راه‌های کشور بود که متقاضیان را بر اساس نوع کارخانه تولیدکننده به داخلی امدادی مخصوص آن متصل کند تا اعتماد مردم ازنظر فنی نیز جلب شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: البته در جلسه‌ای با انجمن مربوطه و متصدیان امداد خودرو این ایده با مخالفت روبرو شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

راهداری و حمل و نقل جاده ای

در سال 1382 شورای عالی اداری کلیه وظایف، نیروی انسانی، تجهیزات، تعهدات و اعتبارات معاونت راهداری وزارت راه و ترابری به سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور منتقل و معاونت مذکور از تشکیلات وزارت راه و ترابری حذف شد و وظایف و اداره امور دبیرخانه شورای عالی ترابری کشور از سازمان منتزع و به وزارت راه و ترابری منتقل گردید و نام سازمان به «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» تغییر یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان