اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168915464

به منظور ذخیره سازی عید نوروز پیش بینی شد

توافق خرید 40 هزار تن پرتقال و 20هزار تن سیب

کد: 13950804168915464

https://goo.gl/3hqzXn

، تهران , (اخبار رسمی): هنوز نرخ خرید تضمینی میوه ذخیره شب عید مشخص نشده است، اما با توجه به درصد افزایش هرساله پیش می‌شود امسال این رقم برای هر دو میوه پرتقال و سیب به کیلویی دوهزار و 300 تا دوهزار و 500 تومان برسد.

توافق خرید 40 هزار تن پرتقال و 20هزار تن سیب

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، نوذر نگهداری مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران،  قیمت عنوان‌شده را با توجه به نرخ جهانی این محصولات متعادل دانست و گفت: هم‌اکنون در بازار جهانی قیمت هر کیلوگرم پرتقال مصری کمتر از یک دلار (حدود دوهزار تومان) است که در مقابل قیمت این محصول در ایران به مقدار قابل تأملی پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه خرید ذخیره شب عید تنها دو درصد از کل تولید سیب و کمتر از دو درصد تولید پرتقال باغ‌های کشور را شامل می‌شود، افزود: با وجود اینکه نرخ خرید شب عید مبنای قیمت در طول فصل برداشت این محصولات قرار می‌گیرد، اما در منصفانه‌ترین قیمت نیز دردی از باغداران حل نمی‌کند؛ زیرا با توجه به بالا بودن هزینه تولید، دخالت دولت در بازار و تولید و عرضه سنتی محصولات باغی باغداران از حاشیه سود مطمئن و مناسبی برخوردار نیستند.

واگذاری بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی به تشکل‌ها عملیاتی شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران با اعلام خبر عملیاتی شدن واگذاری تمام غرفه‌های بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی به تشکل‌ها، خاطرنشان کرد: مدت‌هاست طرح واگذاری بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به تشکل‌ها مطرح شده است، اما با مخالفت و مقاومت یک عده که منافعاشان به خطر می‌افتاد روبه‌رو شد تا اینکه دیروز با هماهنگی مسئولان ذی‌ربط در ستاد اجرایی این طرح عملیاتی گردید.

وی ادامه داد: طرح واگذاری بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به تدریج در تهران و شهرستان‌ها توسط تشکل‌ها و با نظارت مستقیم دولت انجام می‌پذیرد.

نگهداری با اشاره به تفاوت قیمت قابل توجه برخی محصولات از درب باغداری تا بازار مصرف، تصریح کرد: این تفاوت قیمت به‌دلیل منسجم نبودن مراحل تولید محصولات تا بازار است که باعث زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، با اجرای این طرح تشکل‌ها از تأمین نهاده، سورت و بسته‌بندی، فرآوری و بازاررسانی را با همکاری تولیدکنندگان بر عهده خواهند گرفت تا علاوه بر تأمین حاشیه سود مطمئن برای باغداران منافع مصرف‌کنندگان نیز تأمین کنند.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح تولید از شکل سنتی به سوی صنعتی پیش خواهد رفت. با این اتفاق همراه با کاهش هزینه تولید از ضایعات 30 تا 35 درصدی باغ‌ها نیز جلوگیری می‌شود و قیمت تمام‌شده مناسب و رقابت‌پذیر خواهد شد.

نگهداری بخشی دیگری از اقدامات تشکل‌ها را ساماندهی صادرات عنوان کرد و یادآور شد: از دیگر دلایل غیررقابتی بودن محصولات باغی ایران در بازار جهانی، حضور غیرحرفه‌ای در بحث صادرات است که باعث ایجاد رقابت منفی بین تجار شده است.

وی تأکید کرد: عملیاتی شدن واگذاری غرفه‌های بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی به تشکل‌ها اتفاق خوبی است که نتایج مثبت آن به‌زودی آشکار خواهد شد.

افزایش 300 هزار تنی تولید پرتقال و کاهش 400 هزار تنی سیب

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران با بیان اینکه در سال جاری با افزایش تولید پرتقال و کاهش تولید سیب روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: با وجوداینکه مصرف پرتقال در کشور بیش از سیب است، اما افزایش تولید 300 هزار تنی پرتقال و کاهش 400 هزار تنی سیب، معادله تنظیم بازار را دچار تغییر می‌کند.

نگهداری بیان کرد: حجم تولید بالا و کمبود نقدینگی دو مشکل اساسی باغداران مرکبات در سال جاری است که نیازمند برنامه‌ریزی سریع قبل از تبدیل شدن این فرصت به تهدید برای باغداران است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که باغداران به این باور برسند که خود آنها هستند که تعیین‌کننده آینده تولید در این کشورند و باید با همکاری یکدیگر به جایگاهی برسند که از تولید، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، حمل و نقل و عرضه محصولات را خود بر عهده بگیرند؛ تنها در این صورت است که انقلابی مثبت در بازار کشاورزی روی خواهد داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]