اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950823181925763

به علت توقف صادرات به عراق روی داد

کاهش شدید قیمت ماهی کپور در مازندران

کد: 13950823181925763

https://goo.gl/RRNxmq

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران با اشاره به کاهش شدید قیمت ماهی کپور پرورشی در استان به علت توقف صادرات به عراق گفت: قیمت این نوع ماهی نسبت به سال گذشته، هر کیلوگرم تا 50هزار ریال کاهش یافت.

کاهش شدید قیمت ماهی کپور در مازندران

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی سازمان شیلات ایران، صفدر نوازنده با اظهار به اینکه امسال حدود 45درصد از ماهیان پرورشی استان از گونه کپور است، گفت: قیمت این گونه با وزن یک کیلو گرم ،اکنون در بازار ماهی فروشان مازندران حدود 75هزار ریال است .
وی مهمترین دلیل کاهش قیمت ماهی کپور را متوقف شدن صادرات ماهی مازندران به کشور عراق عنوان کرد و افزود: پارسال هر کیلو گرم ماهی کپور در بازار های ماهی فروشی استان کمتر از 125هزار ریال نبوده است. 
وی با بیان این نکته که عراق مهمترین بازار ماهی کپور پرورشی مازندران در پنج سال گذشته بوده است، بیان داشت: در حال حاضر به دلیل مشکلات نظامی و داخلی این کشور ،صادرات آبزیان به عراق سخت و به صورت چشم گیری کاهش یافته است

وی صادرات ماهیان گرم آبی سال گذشته مازندران را حدود 9 هزار تن به ارزش 400 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : پارسال یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی با هدف پرورش ماهی گرم آبی به عراق صادر شد که این امر نیز ،صادرات ماهی را به آن کشور با مشکل مواجه کرده است.

نوازنده ماهی کپور را به لحاظ آسیب پذیری به بیماری به نسبت دیگر ماهیان پرورشی مقاوم تر دانست و بیان داشت: متوسط پرورش و تولید کپور در آمار شیلات استان، 20 درصد بوده است اما به دلیل استقبال و تقاضای بازار عراق ، پرورش دهندگان مازندران در چند سال اخیر تا حدود 45درصد از گونه های پرورشی را به این گونه اختصاص دادند.

وی گفت: برغم کاهش قیمت ماهی کپور در بازار ، اما در حال حاضر قیمت تمام شده تولید این ماهی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و لذا تولید کنندگان خواستار حمایت دولت هستند.

بر اساس آمارهای رسمی ،سالانه حدود 75 هزار تن آنواع آبزیان در مازندران تولید می شود که 54 هزار تن ان انواع ماهیان گرم آبی است .

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران گفت: این شرکت به منظور کمک به تولید کنندگان و افزایش مصرف ماهی با قیمت مناسب ، ماهی کپور پاک کرده و آماده طبخ را با قیمت 105هزار ریال تحویل مشتریان در نقاط مختلف کشور می دهد.

نوازنده ارزش غذایی ماهی را چندین برابر مرغ دانست و بیان داشت : تخصیص سهمیه ماهی برای کارکنان با خرید مستقیم از تولید کنندگان با قیمت مناسب ، یکی از راههای حمایتی است.

بر اساس آمار شیلات ایران ، سرانه مصرف ماهی در کشور 10 کیلو گرم است و مازندران با 13 کیلوگرم از استان هایی است که بیشترین میزان مصرف ماهی را دارد.

سه هزارو 330 واحد پرورش آبزیان در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهی استخوانی ( کفال، سفید و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهیگیر از آب های دریای خزر در استان مازندران صید می شود.

حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .

قیمت انواع ماهی پرورشی اکنون در بازار ماهی فروشان استان به ترتیب فیتوفاک هر کیلوگرم 70 تا 90 هزار ریال و امور نیز 110هزار تا 113 هزار ریال است و قیمت ماهیان استخوانی دریای خزر شامل ماهی سفید و کفال به طور متوسط هر کیلوگرم از 240هزار تا 300 هزار ریال متغییر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]