اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950824183015464

نیاز60میلیارد تومانی برای تأمین آب و علوفه عشایری

کد: 13950824183015464

https://goo.gl/MtaHJh

، تهران , (اخبار رسمی): برای آن که در بخش آبرسانی سیار و تأمین علوفه به مشکل برنخوریم، لازم است دولت هرچه سریع‌تر اعتبار 60 میلیارد تومانی کل کشور را تخصیص دهد.

نیاز60میلیارد تومانی برای تأمین آب و علوفه عشایری

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی،  میرولی صفرزاده قائم‌مقام سازمان امور عشایر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حالی که پرواربندی دام‌های عشایر همچنان ادامه دارد، تأمین علوفه و آب آشامیدنی برای دام‌های پرواری و سایر دام‌ها باید انجام شود.

وی ادامه داد: در دی و بهمن‌ماه سال جاری، زمان اوج عرضه گوشت قرمز دام‌های عشایر به بازار است که امیدواریم در این مدت باران خوبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود 11 هزار تن به تولید گوشت قرمز کشور با پرواربندی دام‌ها افزوده شود که تاکنون 50 درصد این مقدار به بازار وارد شده است.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ادامه داد: دام‌های پرواری بیشتر در زاگرس مرکزی تمرکز داشته و امیدواریم که در بخش تأمین آب و علوفه مشکلی به‌وجود نیاید، اگر دولت تسهیلات مناسب و بودجه مربوط به آن را در اختیار بگذارد.

صفرزاده تصریح کرد: تاکنون حدود یک میلیون و 500 هزار رأس دام عشایر صادر شده است و اتحادیه عشایری مربوط به استان لرستان به‌تنهایی یک‌هزار رأس را صادر کرده و بیشتر صادرات در حوزه خلیج فارس و عراق انجام شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر که فصل سرمای برخی مناطق است، علوفه دستی در حال تأمین است و دولت از طریق عرضه محصول جو در بورس، کمک بزرگی به دام‌های عشایری کرده است؛ به‌گونه‌ای که این محصول در بورس حدود یک‌هزار تومان خریداری شد، اما دولت آن را 720 تومان به دامداران عرضه کرد.

صفرزاده تأکید کرد: تشکل‌های عشایری تاکنون 140 هزار تن جو از بورس کالا خریداری کرده‌اند و سایر مایحتاج آنها نیز در حال تأمین است.

400 دستگاه تانکر آب رسان نیازمند اعبتار برای خرید آب و سایر عوامل

قائم‌مقام سازمان امور عشایر اظهار داشت: آبرسانی سیار در حال حاضر توسط 400 دستگاه تانکر در حال انجام است و از آنجا که ادوات فوق نیاز به رسیدگی و اعتبار دارند، اگر هرچه سریع‌تر بودجه مربوط به آن اختصاص پیدا نکند، در بخش خرید آب و حمل و نقل دچار مشکل خواهیم شد.

وی همچنین گفت: به اعتبار 60 میلیارد تومانی در بخش تأمین آب و علوفه برای کل کشور نیاز داریم، اما تاکنون هیچ مبلغی ابلاغ نشده است.

صفرزاده در ادامه افزود: بانک کشاورزی هشت میلیارد تومان برای این منظور تخصیص داده که نمی‌تواند مایحتاج کل کشور را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش زنجیره تولید، 140 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده بود که در حال حاضر برگشته، اما می‌تواند دوباره برای بخش زنجیره تولید مورد استفاده قرار گیرد.

صفرزاده ادامه داد: در حال حاضر 15 درصد عشایر هنوز در مناطق ییلاقی به‌سر می‌برند، اما بقیه آنها در میان‌بندها یا قشلاق قرار دارند.

وی تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم فصل قشلاق را بدون مشکل طی کنیم، لازم است هرچه سریع‌تر از محل‌های مختلفی چون اعتبارات حوادث یا بودجه سالانه، مبالغی را به این بخش تخصیص بگیریم.

گامی بلند در جهت توسعه مناطق عشایری و روستایی کمتر توسعه‌یافته

قائم‌مقام سازمان امور عشایر درباره لایحه اخیر هیأت دولت از اختصاص 1,5 میلیارد دلار برای توسعه مناطق روستایی و عشایری یادآور شد: با مشارکت سازمان امور عشایر و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به‌صورت مشترک طرحی تهیه شد تا برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، مبلغی از محل صندوق توسعه ملی به مناطق کمتر توسعه‌یافته عشایری و مرزی اختصاص یابد که شب گذشته این لایحه به تصویب هیأت دولت رسید و امیدواریم که بتواند برای مناطق فوق، منافع خوبی به ارمغان بیاورد.

صفرزاده تأکید کرد: مبلغ فوق به‌صورت مستقیم و دائمی از محل صندوق توسعه ملی به بخش تزریق می‌شود و مشکل کمبود اعتبار همچون بودجه‌های سنواتی را ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از مهم‌ترین اهداف این مصوبه محسوب می‌شود که به‌صورت تسهیلات اشتغال اختصاص خواهد یافت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی