اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950901187215517

دریافت حق سرویس در رستوران‌ها غیرقانونی است

کد: 13950901187215517

https://goo.gl/QH7s9Y

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت:دریافت حق سرویس تحت هر عنوان در رستوران ها، غیرقانونی است.

دریافت حق سرویس در رستوران‌ها غیرقانونی است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، اکبر تقوی شوازی در مورد دریافت حق سرویس در رستوران‌ها گفت: بر اساس ماده 57 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود، از مصادیق گرانفروشی است.

مدیر‌کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: نظر به اینکه دریافت مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستوران‌ها و چلوکبابی ها می‌شود، بنابراین اخذ هرگونه وجه اضافی علاوه بر نرخ های اعلامی در نرخ‌نامه واحد صنفی غیر قانونی است.

وی بیان داشت: این امر تخلف گران‌فروشی محسوب می می‌شود و با متخلفین برخورد می‌شود.

مدیر کل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت تصریح کرد: در رستوران‌ها تمام هزینه‌های مرتبط و عوارض قانونی در قیمت اغذیه و اشربه لحاظ شده است.

تقوی شوازی بیان داشت: تمام رستوران‌ها در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ملزم به نصب تابلو قیمت هستند و از آنجایی که دریافت هر گونه مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها می‌شود، لذا اخذ هرگونه وجه اضافی مازاد بر نرخ مصوب و تحت هر عنوان ازجمله حق سرویس توسط رستوران‌ها ممنوع است‌.

مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با اشاره به ماده 91 قانون نظام صنفی و نیز بند ب مصوبه یکصد و یازدهمین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور افزود: از آنجایی که واحدهای پذیرایی تحت پوشش سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (رستوران‌های بین راهی، سفره خانه‌های سنتی و مهمان‍‍پذیرها ) علاوه‌ بر دریافت‌ پروانه فعالیت ‌دستگاه‌های ‌اجرایی‌ متبوع‌ ، ملزم به اخذ پروانه کسب از اتحادیه‌های صنفی مرتبط هستند؛ لذا به لحاظ تعیین و رعایت قیمت، عرضه کالا و خدمات تابع قانون نظام صنفی هستند.

وی افزود: بنابراین دریافت حق سرویس توسط اینگونه واحدها نیز تخلف محسوب شده و بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی و نظام صنفی قابل پیگیری و رسیدگی است.

تقوی شوازی گفت: با توجه به غیرقانونی بودن دریافت حق سرویس توسط رستوران ها و چلوکبابی ها و صنوف مشابه، بدیهی است هیچ سازمان یا ارگانی نظیر اتحادیه صنفی و غیره قبل از کسب مجوزهای قانونی نمی‌تواند مجوزی برای اینکار صادر کند.

مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه‌، مراتب را از طریق تلفن 124 به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت استان‌ها و یا اتحادیه مذکور در سراسر کشور اعلام تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی همچنین از انجام نظارت‌های‌محسوس و غیر‌محسوس بر عملکرد رستوران‌ها خبر داد و گفت: اگر در این نظارت‌ها ، مواردی از تخلف مشاهده شود پیگیری و برابر قانون برخورد خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]