اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951211240765517

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران:

خدمات خشکشویی‌ها قبل نوروز ۹۶ گران نمی‌شود

کد: 13951211240765517

https://goo.gl/RQ97JC

، تهران , (اخبار رسمی): خشکشویی‌ها در ۲ماه منتهی به پایان سال افزایش قیمت را اعمال نخواهند کرد و واحدهای تحت نظارت ما هم‌اکنون با نرخ‌نامه‌ای که از سال ۹۳به آنها اعلام کرده‌ایم از مشتریان خود هزینه دریافت می‌کنند.

خدمات خشکشویی‌ها قبل نوروز ۹۶ گران نمی‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق اصناف ایران، بنابه سنت هرساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، بازار خانه‌تکانی در خانواده‌های ایرانی داغ می‌شود و به همان نسبت هم مراجعه خانواده‌ها به خشکشویی‌ها در این ایام افزایش می‌یابد.

توصیه کارشناسان به مردم این است که وسایل و البسه خود را برای شست‌وشو به واحدهای دارای پروانه کسب بسپارند، چرا که این واحدها مکان مشخصی برای فعالیت دارند و رعایت نکات بهداشتی را برای خود الزامی می‌دانند.

رییس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران دراین ارتباط به مردم این اطمینان را داد که اتحادیه در ایام پایانی سال، برنامه‌ای برای افزایش نرخ خشکشویی‌ها ندارد و افزایش قیمت اعمال نخواهد شد.

ابوالفضل‌ رجب‌زاده می گوید: خشکشویی‌ها در ۲ ماه منتهی به پایان سال افزایش قیمت را اعمال نخواهند کرد و واحدهای تحت نظارت ما هم‌اکنون با نرخنامه‌ای که از سال ۹۳ به آنها اعلام کرده‌ایم از مشتریان خود هزینه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای کنترل تورم، مجوز افزایش نرخ به واحدهای خشکشویی داده نشده است و ما نیز از قانون تبعیت می‌کنیم می‌افزاید: بیشتر واحدهای صنفی نیز خود را ملزم به رعایت این نرخنامه کرده‌اند. البته باید توجه داشت که درحال حاضر هزینه‌های ما با درآمدمان همخوانی ندارد چرا که هزینه‌های انرژی و بهای آب بالا رفته و این درحالی است که هزینه شست‌وشو در واحدهای ما تغییری نکرده است که امیدواریم در سال جدید نرخنامه‌های جدید اعلام شود و نرخ‌ها براساس هزینه‌هایمان تغییر کند.

وی در ادامه به مشکلاتی که هم‌اکنون اتحادیه با آنها مواجه است اشاره کرده و می‌گوید: خشکشویی‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، بزرگترین معضل صنف ما به شمار می‌روند، چرا که به دلیل اینکه این خشکشویی‌ها جواز کسب ندارند، از این رو با بعضی از واحدهای دارای پروانه کسب به توافق می‌رسند، تا لباس‌ها را برای شست‌وشو به آنجا ببرند. به گفته او البته اتحادیه به واحدهای زیرمجموعه و تحت نظارت تاکید کرده است که با این افراد همکاری نداشته باشند، چرا که در این حالت اگر مشکلی برای لباس‌های مردم پیش بیاید این مسئولیت به گردن واحد خشکشویی است که اقدام به قبول این کار کرده است. از این‌رو اتحادیه با این واحدها برخورد خواهد کرد.

رجب‌زاده با تاکیدبر اینکه، اتحادیه برای رفاه حال بیشتر مردم و برای اینکه به این واحدهای غیرمجاز مراجعه نکنند، واحدهای سیاری را ایجاد کرده است که مردم می‌توانند از این امکان استفاده ببرند افزود: برخی از واحدهای صنفی ما سایت و سرویس‌های سیار دارند، به این صورت افرادی که نمی‌توانند، به شکل حضوری به خشکشویی‌ها مراجعه کنند می‌توانند از سرویس سیار واحدهای دارای مجوز بهره ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که تمایل مردم برای مراجعه به واحدهای بدون مجوز به این دلیل است که این افراد نرخ پایین‌تری نسبت به واحدهای دارای مجوز دریافت می‌کنند می‌گوید: این افراد کم‌کاری می‌کنند، لباس را به اسم خشکشویی می‌گیرند، اما با آب شست‌وشو می‌دهندکه البته در شورای حل اختلاف اتحادیه، همواره این مشکلات مطرح شده است اما از آنجایی که این افراد تعدادشان کم نیست، رسیدگی به فعالیت آنها از عهده اتحادیه خارج است. وی درباره تعداد واحدهای مجوزدار اتحادیه می‌گوید: در حال حاضر ۹۶۰ واحد دارای پروانه کسب در اتحادیه ما مشغول فعالیت هستند و در حدود ۵۰ واحد پروانه کسب‌شان در دست بررسی است.

رییس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی شهرستان تهران براین باوراست که به دلیل برخی شرایط اقتصادی؛ اغلب واحدهای مختلف صنفی، این روزها، بازار کسادی دارند و این رکود بر صنف ما نیز تاثیر خود را گذاشته است. به طوری که امسال حدود ۴۰ درصد واحدهای صنفی کاهش مراجعه‌کننده داشتند. البته این کم شدن مراجعه‌کنندگان به دلیل افزایش تعداد خشکشویی‌ها نیست و قدرت خرید مردم کاهش یافته و همین امر مراجعه به واحدهای مارا با کاهش مواجه کرده است.

رجب‌زاده ادامه می‌دهد: اگر در گذشته در هفته ۲ بار لباس برای خشکشویی آورده می‌شد اما این روزها با کاهش توان خرید مردم، این زمان به یک ماه یا دوماه افزایش یافته است، به عبارتی می‌توان گفت که خشکشویی دیگر برای مردم در اولویت نیست.

وی درباره استانداردهای یک خشکشویی نیز می‌گوید: خشکشویی ایده‌آل باید دستگاه بروزی داشته باشد و با دقت نکات اتو کشیدن را رعایت کند که برق بر لباس‌ها نگذارد. همچنین نباید شوینده‌ها را به صورت فله‌ای خریداری کند، چراکه این شوینده‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و رنگ لباس‌ها را تغییر می‌دهند. برخی از کارگاه‌ها هستند که ۵ پتو را همزمان در ماشین برای شست‌وشو می‌اندازند که این مسئله با استانداردهای بهداشتی که در واحدهای ما تعریف شده است، همخوانی ندارد.

این فعال اقتصادی اظهار می‌کند: متاسفانه واحدهای زیرزمینی و کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به این نکات بهداشتی توجه نمی‌کنند. خشکشویی‌ها یکسری ضوابط خاص دارند که اگر این ضوابط رعایت نشود مجوز به آنها داده نمی‌شود. رجب‌زاده به کسانی که می‌خواهند به تازگی وارد این حرفه شوند توصیه می‌کند که ابتدا کار را یاد بگیرند، سپس اقدام به تاسیس خشکشویی کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: با نزدیک شدن به ایام نوروز بسیاری از افراد سودجو با تبلغات گسترده در فضای مجازی، کارگاهی زیرزمینی را راه‌اندازی می‌کنند و پتو و لباس مردم را برای شستن به آنجا می‌برند اما از آنجا که در این مکان‌ها نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود آسیب زیادی به وسایل مردم وارد می‌شود. در واقع بسیاری از شکایت‌ها مربوط به واحدهایی است که پروانه کسب ندارند.

این فعال اقتصادی تصریح می‌کند: از این رو تقاضای اتحادیه از مردم این است که به واحدهایی مراجعه کنند که دارای پروانه کسب هستند چرا که واحدهای دارای مجوز نرخ مشخص دارند و اگر واحدی بدون نرخ باشد و یا دارای نرخ کپی باشد، مورد تایید ما نیست. اسم واحد باید در نرخنامه درج شده باشد. نرخ‌ها در اتحادیه خشکشویی دارای درجه‌بندی ۱، ۲ و ۳ است و برای هر واحدی با توجه به امکانات، متراژ و… نرخ تعیین می‌شود.

رییس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی شهرستان تهران می‌گوید: متاسفانه با نزدیک شدن به ایام نوروز فعالیت واحدهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند افزایش پیدا می‌کند و اتحادیه از هم‌اکنون برنامه‌هایی را در دست دارد که مانع فعالیت آنها شود چرا که این افزاد هیچ مکان مشخصی ندارند.

وی اظهار می‌کند: متاسفانه مشخص نیست که این افراد با چه مواد شوینده‌ای لباس‌ها را شست‌وشو می‌کنند، علاوه بر این نکات بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند و در موارد بسیاری دیده شده است لباس‌های بیماران بیمارستان را نیز برای شست‌وشو با لباس مردم عادی قاطی می‌کنند و اینگونه امکان انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان می‌گوید: توصیه من به مصرف‌کنندگان این است که به واحدهای دارای مجوز مراجعه کنند، چرا که اگر واحدی مرتکب تخلف شد امکان رسیدگی به شکایت مردم از طریق اتحادیه امکانپذیر است. اما واحدهایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند تنها با یک شماره تلفن کار می‌کنند که بعد از مدتی آن را از دسترس خارج می‌کنند، پس چندان نمی‌توان به فعالیت این واحدها اطمینان کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی