اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951221243725517

آموزش مصرف کالاهای داخلی به کودکان

کد: 13951221243725517

https://goo.gl/z11se9

، تهران , (اخبار رسمی): معضل قاچاق کالا از جمله مهمترین مشکلات کشور ماست که تا به امروز اقدام های مختلف مقابله ای برای رفع این معضل، انجام شده اما باوجود همه این تلاش ها، معضل همچنان پابرجاست. چرا که تا تقاضا برای مصرف این کالاها وجود دارد، عرضه هم وجود خواهد داشت.

آموزش مصرف کالاهای داخلی به کودکان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، برنامه‌ریزی گسترده و فرهنگ سازی برای ایجاد نگرش برای کاهش تقاضا، پیشگیری و مبارزه ی ملی با مصرف کالاهای قاچاق و غیر ضروری خارجی و ترویج مصرف کالاهای با کیفیت داخلی، در سطح جامعه بسیار حائز اهمیت است.

یکی از اساسی ترین دوره ها برای ایجاد نگرش و ایجاد تعهد به کشور، دوره ی کودکی است. براساس یافته های روانشناختی، برای انتقال ارزش ها، اصول و قوانین و ایجاد نگرش در افراد، یکی از مناسب ترین دوره های زندگی هر فرد دوران کودکی است. بسیاری از ویژگی ها و الگوهای رفتاری افراد، در این سنین شکل گرفته و فرد برای یادگیری و پذیرش هنجارها و ارزش های اجتماعی آماده می شود و اگر ارائه اطلاعات و آموزش ها منطبق با ویژگی های رشدی کودکان باشد، یادگیری در آن ها سریع تر اتفاق می افتد و به رفتار مطلوبی منجر خواهد شد.

یکی از جنبه های مهم رشد کودک که باید به آن توجه شود رشد اخلاقی است. رشد اخلاقی فرآیندی است که بر اساس آن افراد می توانند مفهوم درست و غلط را درک ‌کنند و برای ارزیابی اقدامات خود و دیگران از آن استفاده می‌کنند. رشد اخلاقی از اوایل زندگی شروع شده و در تمام طول زندگی ادامه پیدا می‌کند. رشد اخلاقی تحت تاثیر والدین، معلمان، همسالان و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی خانواده و جامعه شکل می‌گیرد.

اولین مرحله رشد اخلاقی، که مربوط به دوره تولد تا هفت سالگی است و به آن اخلاق پیش قراردادی گفته می شود، مرحله ای است که هنوز اخلاق درونی نشده و کودکان با توجه به بازخوردهای محیط، چیزی را خوب یا بد می‌دانند.

حدودا در سه سال اول زندگی، کودکان در پایین‌ترین میزان رشد اخلاقی قرار دارند، مفهوم آن ها از خوب و بد بودن چیزی به این موضوع بستگی دارد که، آیا این رفتار به تنبیه توسط والدین منجر خواهد شد یا نه؟ و آیا این خواسته والدین آن ها ست یا خیر؟ در واقع مفهوم خوب و بد و ارزش هر رفتاری، براساس تنبیه‌های بیرونی که معمولاً از طرف والدین اعمال می‌شود شکل می گیرد. بعد از آن در سنین ۳ تا ۷ سالگی مفهوم و خوب و بد در کودکان تغییر کرده و حالا رفتاری خوب محسوب می شود که پاداش‌‌ یا منفعتی را از طرف والدین یا مربیان به دنبال داشته باشد. کودکان برای دریافت پاداش از والدین و اطرافیان خود، با قوانین هماهنگ می‌شوند و رفتارهایی را از خود بروز می دهند که پیامدهای مثبتی را برایشان داشته باشد.

ویژگی های اخلاقی مطرح شده در این دو مرحله، نشان می دهد که آموزش مستقیم نمی تواند در ایجاد نگرش در دوران قبل از دبستان چندان موثر باشد و نقش والدین و مربیان در این مرحله بسیار مهم و اساسی است. برای مثال برای ایجاد نگرش در کودکان برای ترجیح مصرف کالاهای داخلی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی و یا غیرضروری، باید والدین و مربیان الگوی درستی از مصرف باشند. چرا که کودکان به نیت رفتارهای والدین و دلایل آنها برای خرید و الگوی مصرف کاری نداشته و فقط به رفتار آن ها اهمیت می دهند و از رفتار آنها تقلید می کنند. کودکان به رفتار والدین و مربیان و نوع واکنش آنها به خرید، توجه کرده و با توجه به الگوی مصرف و رفتار خرید آنها، ارزشهای فرزندانشان شکل می گیرد و گرایش به انتخاب و مصرف کالاهایی می کنند که تشویق بدنبال داشته باشد.

در نتیجه از آنجا که شالوده اصلی نگرش و باورهای کودکان نسبت به بسیاری از مفاهیم و ارزش ها در این مرحله از رشد پایه ریزی می شود و این پایه ها بر اساس تقلید از الگوی خرید و رفتار مصرف والدین و مربیان شکل میگیرد، لذا توجه والدین و مربیان مهد کودک ها و پیش دبستانی ها، به رفتار خود و تشویق مصرف کالاهای ایرانی توسط کودکان میتواند نقش بسیار مهمی را در ایجاد باورهای اخلاقی کودکان ایفا کند.

در این مرحله کودکان بدون تامل در علت های انتخاب کالاهای داخلی، به سمت مصرف آن گرایش پیدا میکنند. این رفتار باعث میشود تا پایه های نگرش و باور ترجیح مصرف کالاهای داخلی در آنها شکل گیرد. همچنین والدین و مربیان باید دقت داشته باشند که اختلاف نظر بین والدین با یکدیگر و یا مربیان مانع شکل گیری درست این باورها در این مرحله خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]