اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950903189025464

باغداران بدهکار، به دام دلالان افتادند

حضور دلالان افغانی و چینی در باغ‌های پسته ایران

کد: 13950903189025464

https://goo.gl/j1uI4r

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر دو گروه خارجی که بیشتر افغان‌ها و چینی‌ها هستند با حضور در باغ‌های پسته و با به همراه داشتن پول نقد، اقدام به خرید از باغداران و قاچاق آن به خارج از کشور می‌کنند، این در حالی است که بیشتر این افراد مهاجر بوده و مجوز فعالیت اقتصادی در ایران را نیز ندارند.

حضور دلالان افغانی و چینی در باغ‌های پسته ایران

به گزارش اخباررسمی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جلیل مظهری رئیس اتحادیه پسته‌ کاران کرمان  گفت: این گروها به دوشکل در استان‌های پسته‌خیر کشور به‌ویژه استان کرمان فعالیت می‌کنند؛ یکی به‌صورت خرید عمده و با حضور واسطه‌های ایرانی و دیگری، خرید در وزن پایین و در گونی است که معمولاً تحت نظارت یک نفر و به‌صورت پراکنده از باغ‌های مختلف پسته صورت می‌گیرد، این افراد که اصطلاحاً به آنها "کوله‌کش" گفته می‌شود، معمولاً افغان‌هایی هستند که بدون اجازه در ایران اقامت دارند.

وی  با بیان اینکه حضور این افراد در باغ‌های پسته هر روز در حال افزایش است، افزود: خریدهایی که گونی‌کش‌ها انجام می‌دهند، پس از جمع‌آوری، توسط افراد مشخصی به زابل منتقل شده و از آنجا از طریق مرزهای استان سیستان و بلوچستان به افغانستان قاچاق و سپس از کشور افغانستان به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود.

وی بیان کرد: کوله‌کش‌ها پسته را درهم خریداری می‌کنند؛ یعنی پسته دربسته و درباز یکجا از باغدار خریداری می‌شود و با توجه به اینکه این پسته نیاز به تفکیک دارد در بین خانوارهای افغانی برای انجام کار تفکیک تقسیم می‌شوند و حتی آنها اقدام به مغز کردن پسته نیز می‌کنند، این در حالی است بسیار از کارگاه‌های ایران که سورت پسته را انجام می‌دهند، با وجود داشتن کارگرهای دارای کارت بهداشت و ماهر تعطیل شده‌اند و هر روز بر تعداد این کارگاه‌های تعطیل‌شده اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه پسته‌کاران کرمان با بیان اینکه چینی‌ها با واسطه دلالان ایرانی اقدام به خرید پسته می‌کنند، ادامه داد: چینی‌ها معمولاً خریدهای خود را درتناژهای بالا انجام می‌دهند. این افراد نیز پسته ایرانی را از طریق کشور واسطی مانند افغانستان یا پاکستان به سایر کشورهای آسیای و اروپایی صادر می‌کنند.

مظهری با تأکید بر اینکه کشوری مثل آمریکا که سطح بسیار وسیعی باغ پسته دارد، به هیچ عنوان اجازه حضور خارجی‌ها را در باغ‌های خود نمی‌دهد، اضافه کرد: خارجی‌ها با حضور در باغ‌های پسته ایران علاوه بر اینکه سرمایه‌های کشور را به تاراج می‌برند، اسرار ما را نیز با خود می‌برند، اسراری که برای هر کشور ارزش بسیاری دارد و اجازه دسترسی به آن را به سایرین نمی‌دهند.

وی در پایان قیمت خرید پسته از باغداران توسط این افراد را 20 تا 21 هزار تومان عنوان کرد و اظهار داشت: دلیل جولان این افراد در باغ‌های ایران این است که باغداران ایرانی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. تولیدکننده ما معمولاً با استفاده از تسهیلات بانکی امور مربوطه به تولید را انجام می‌دهند و برای بازپرداخت آن با مشکل روبه‌رو هستند؛ به همین دلیل چوب حراج به مال خود می‌زنند و به دام دلالان خارجی می‌افتند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]