رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا تحلیل کرد

4 نکته درباره ترامپ، برجام و ایتالیا

کد: 13950906189795752

https://goo.gl/MeBQcE

، تهران , (اخبار رسمی): همکاری‌های بانکی با بانک‌های درجه سه و دو ایتالیایی در جریان بوده و قراردادهای کوچک به مرحله اجرا رسید که این علائم حاکی از آن است که در ارتباط با اروپا نباید نگران احتمالات بعد از انتخابات بود.

4 نکته درباره ترامپ، برجام و ایتالیا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، احمدپورفلاح رئیس این اتاق با ارزیابی اینکه ترامپ برای اقتصاد ما یک تهدید است، گفت: پیامدهای انتخاب ترامپ هنوز مشخص نیست، در تحلیل شرایط پیش رو نمی‌توان تنها هیجانات پیش از انتخابات و شعارهای تندوتیز مطرح‌شده را در نظر گرفت و آن را به شرایط آتی  تسری داد. نمی‌توان گفت ترامپ به‌طور حتم و صد در صد به تمام شعارهای ضد مسلمانان، ضد مهاجران و ضد توافق هسته‌ای با ایران عمل می‌کند.

وی ادامه داد: عملکرد یک رئیس‌جمهور در کشورهایی که صاحب‌ پارلمان های قوی هستند و از نظام‌های دموکراتیک جهان به شعار می‌آیند، تنها منوط به تمایل و خواست رئیس دولت نیست ؛  نظام‌های کنترلی و دستگاه‌های نظارتی متعدد بالاتر از رئیس‌جمهور در چنین نظام‌هایی کم نداریم درنتیجه نعل به نعل شعارهای ترامپ در ایالات‌متحده آمریکا عملیاتی نمی‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: از سوی دیگر نباید این نکته را ازنظر دور داشت که ترامپ یک تاجر است و در فضای اقتصادی موفق عمل کرده است درنتیجه بیشتر یک سازنده فرصت‌های خوبی اقتصادی است تا تخریب‌کننده درنتیجه نباید خیلی نگران شعارهای تندی بود که پیش‌ازاین در کارزار انتخابات توسط او مطرح‌شده است.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اینکه تعامل اقتصادی کشورهای اروپایی به‌ویژه ایتالیا با ایران به چه شکل ادامه پیدا می‌کند نیز اشاره داشت و اظهارکرد: یکی از سؤالات مطرح‌شده پس از پیروزی ترامپ در انتخابات  چگونگی واکنش کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه ایتالیا به‌عنوان یکی از پیشگامان همکاری اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌هاست.

وی افزود: هرچند ایتالیا مثل دیگر کشورهای اروپایی تابع این اتحادیه و ناگزیر از رعایت ملاحظاتی است اما به‌دفعات دیدیم که این کشور تا حدودی از مرزهای تعیین‌شده توسط اتحادیه برای رابطه اقتصادی با ایران عبور کرده است ؛ سفر خانم بنینو، وزیرامورخارجه ایتالیا به ایران همان زمان ازنظر بعضی کشورهای اروپایی خوش نیامد و البته سطح روابط ایران و ایتالیا تا جایی پیش رفت که نخست‌وزیر این کشور به‌عنوان بالاترین مقام سیاسی به ایران سفر کرد.

عضو خانه صنعت و معدن تصریح کرد: باوجود موانع فعالیت‌های اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان، ایتالیایی‌ها هم چنان با همان انرژی و اراده در مسیر همکاری اقتصادی با ایران گام برمی‌دارند ؛ در هفته جاری نمایشگاه ایران در پایتخت ایتالیا، رُم برگزارشده است و در هفته آینده قرار است هیئتی شامل بنگاه‌داران ایتالیایی به کشورمان سفر کنند.

وی ادامه داد: همکاری‌های بانکی با بانک‌های درجه سه و دو ایتالیایی در جریان است. قراردادهای کوچک به مرحله اجرا رسیده است و این علائم نشان می‌دهد که در ارتباط با اروپا نباید نگران بازتاب‌های بعد از انتخابات بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با ارزیابی خود از پسابرجام گفت:  انتظار ما از دوره پسابرجام بیشتر از آنی است که در حال حاضر می‌بینیم و فکر می‌کردیم کارها بسیار سریع‌تر ازآنچه در حال حاضر پیش می‌رود انجام شود اما نتوانستیم به حرکت مورد انتظار در این زمینه برسیم.

وی افزود: به‌طور حتم نباید نسبت به توقف مسیر پیشرفت در راستای برجام نگران بود به این دلیل که چنین اتفاقی نمی‌افتد اما نکته این است  که حرکت ما در این مسیر کند است. اقتصاد ایران برای دنیا جذابیت‌های خاصی دارد. بازار ایران هجدهمین بازار جهان ازنظر حجم اقتصادی است و درنهایت باید امیدوار بود که شرایط بهتر می‌شود اما نه با آن سرعتی که مورد انتظار ماست.  

پورفلاح درباره اینکه بیشترین استفاده از فرصت‌های برجام منوط به چه نکته‌ای است، اضافه کرد: اگر همه آحاد جامعه به این باور برسند که زندگی کردن در یک جزیره و بدون نیاز به دیگر آدم‌ها عملی نیست، بخش اعظمی از مشکلات ما حل می‌شود. مرزها در جهان در حال حاضر برداشته‌شده است و سرعت انتقال اطلاعات به‌گونه‌ای است که دیگرکسی نمی‌تواند تنها به محدوده کار خودش فکر کند و دور از آثار دیگر کشورها بر زندگی‌اش زندگی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای استفاده از فرصت‌ها تفکر جهانی داشت. در جهان آدم‌های راحت و ناراحت و معقول و غیرمعقول وجود دارد و باید طی یک تعامل منطقی رابطه‌ها را تنظیم کرد. دوری از برخوردهای هیجانی و تسلط منطق بر رفتارهای اقتصادی اصل مهمی در استفاده از فرصت‌های پیش روست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران وایتالیا در سال 1992 توسط تعدادی از صاحب نظران اقتصادی و دست اندرکاران خوشنام صنعت و تجارت کشور تاسیس شده و با استقبالی که از طرف بازرگانان و صاحبان صنایع در چند سال گذشته شده است به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه اتاقهای بازرگانی مشترک ایران با یک کشور اروپایی درآمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]