اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950906190255464

خسارت سرمازدگی به باغ‌های مرکبات اعلام شد

8 هزار میلیارد ریال خسارت به باغ های مازندران

کد: 13950906190255464

https://goo.gl/qPkS7B

، تهران , (اخبار رسمی): برآوردهای اولیه از صدمات واردشده به باغ‌های مرکبات، کیوی و دام‌های سنتی استان مازندران از سرما و برف اخیر حاکی از هشت‌هزار میلیارد ریال خسارت است.

8 هزار میلیارد ریال خسارت به باغ های مازندران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این خبر گفت: بر اساس نخستین برآوردهای انجام‌شده، حدود 20 تا 25 درصد پرتقال‌های استان تحت تأثیر خسارت قرار گرفته که از لحاظ عددی معادل 250 تا 300 هزار تن محصول است که باید تبدیل به آبمیوه یا کنسانتره شود.

وی افزود: خسارت واردشده به محصول پرتقال حدود 600 میلیارد تومان برآورد شده است که این مبلغ شامل خسارت درختان و میوه و سرشاخه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: 50 هزار تن از محصول نارنگی استان مازندران نیز تحت تأثیر سرمای هوا قرار گرفته و با کاهش ارزش افزوده روبه‌رو شده است.

حیدرپور ادامه داد: حدود 15 درصد از باغ‌های استان مازندران واقع در شهرستان‌های قائم‌شهر، آمل، بابل، تنکابن، نوشهر و چالوس دچار خسارت شکستگی درخت و سرشاخه‌ها شده‌اند که از لحاظ ریالی معادل 250 تا 300 میلیارد تومان برآورد خسارت شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که خسارت هشت‌هزار میلیارد ریالی به باغ‌های مرکبات، کیوی، دام‌های سنتی و شاخه‌ها و سرشاخه‌های درختان وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: خسارت محصول پرتقال و نارنگی بیش از 50 درصد برآورد شده است و با توجه به آنکه بخش کمی از آنها بیمه هستند، باید از وزارت کشور، ستاد حوادث غیرمترقبه، وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارت‌های کشاورزان اقدام شود.

حیدرپور تأکید کرد: امیدواریم که با پیگیری‌های انجام‌شده، جبران خسارت‌ها تبدیل به مصوبه دولت شده و بهره‌برداران کمتر آسیب ببینند.

وی اظهار داشت: همچنین در برنامه داریم که با کمک ستاد بحران، بخشی از محصول پرتقال و نارنگی که تحت تأثیر سرما قرار گرفته است، تبدیل به کنسانتره شده و مابه‌التفاوت آن از طریق دولت به باغداران پرداخت شود.

50 درصد کیوی هنوز روی درختان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه 50 درصد میوه کیوی روی درختان باقی مانده بود، گفت: با توجه به اینکه این محصول به سرمای هوا حساس‌تر است، دیگر امکان انبار کردن آن در سردخانه وجود ندارد و باید هرچه سریع‌تر کیوی‌های آسیب‌دیده راهی بازار شود.

حیدرپور همچنین افزود: محصول کیوی دچار یخ‌زدگی نشده، بلکه همیشه به‌دلیل سفت بودن، زودتر برداشت و در انبار نگهداری شده و به‌مرور وارد بازار می‌شد، اما در شرایط حاضر باید سریع‌تر به مصرف برسد.

وی میزان کیوی‌هایی را که تحت تأثیر سرما قرار گرفته، 80 تا 90 هزار تن برشمرد و خاطرنشان کرد: هنوز برآورد دقیقی از اینکه چه مقدار از کیوی‌ها خسارت دیده و باید سریع‌تر وارد بازار شود، نشده است.

حیدرپور به باغداران پرتقال توصیه کرد که برای برداشت عجله نکنند، زیرا جبهه هوای سرد از منطقه عبور کرده و حداقل تا 10 روز آینده مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: نارنگی‌های سرمازده که معادل 50 هزار تن است نیز باید سریع‌تر راهی بازار یا صنایع تبدیلی شود.

حیدرپور در پایان تصریح کرد: حدود 500 تا 600 رأس از دام‌های سنتی نیز در سرمای اخیر استان مازندران دچار خسارت شدند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]