اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950907190965517

افزایش فروشگاه های زنجیره‌ای، فرصت یا تهدید؟

کد: 13950907190965517

https://goo.gl/nrfo6G

، تهران , (اخبار رسمی): افزایش فروشگاه های زنجیره ای و ارائه تسهیلات متنوع فروش کالا به مشتریان در این فروشگاه ها، نگرانی هایی را برای سایر فروشندگان پدید آورده است.

افزایش فروشگاه های زنجیره‌ای، فرصت یا تهدید؟

به گزارش اخباررسمی به نقل از اتاق اصناف ایران، طبیعی است که توسعه فروشگاه های زنجیره ای در کشور موافقان و مخالفانی داشته باشد و هر کدام از دیدگاه و محاسبه سود و زیان خود به این موضوع نگاه کنند.

فروشندگان خرد ممکن است با دیدن فروشگاه های بزرگ با خدمات متنوع به قشرهای مختلف جامعه کسب و کار خود را با مخاطراتی مواجه ببینند و از سوی دیگر برنامه ریزان و دست اندرکاران امور بازرگانی داخلی نیز از توسعه این فروشگاه ها اهدافی مدنظر داشته باشند و این اقدام را فرصتی برای رونق کسب و کار بدانند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: قانون اجازه داده فروشگاه های زنجیره ای در سطح کشور تشکیل شوند.
مهدی حسینی نژاد با بیان اینکه این موضوعی است که مدت ها قبل در کشورهای دیگر دنیا اجرا شده عنوان کرد: توسعه فروشگاه ها در کشور ما به سرعت در حال شکل گیری است.
وی با اشاره به اعتراض صاحبان فروشگاه های خرد نسبت به ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در کرمان افزود: با توجه به جلساتی که با اتاق اصناف و اتحادیه مربوط داشتیم، پیشنهاد می کنیم مجموعه اصناف استان به این موضوع ورود کرده و فروشگاه های زنجیره ای را ایجاد و به صورت هلدینگ های کوچک فعالیت خود را شروع کنند تا در آینده نزدیک توان رقابت داشته باشند.
حسینی با بیان اینکه باید با فناوری همگام باشیم گفت: 2 سال قبل داشتن دستگاه کارتخوان را برای واحدهای صنفی اجباری کردیم که موضع گیری ها و مقاومت های زیادی در مقابل این کار صورت گرفت و امروز مشاهده می کنیم که دستفروشان کنار خیابان اجناس خود را با کارتخوان به فروش می رسانند و این نشان از سرعت فوق العاده فناوری دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: در آینده خرید اینترنتی جایگزین همه روش های خرید به ویژه خرید حضوری خواهد شد و ما قادر نخواهیم بود جلوی این پیشرفت را بگیریم.
وی بیان کرد: اکنون ابزاری نداریم که جلوی رشد فروشگاه های زنجیره ای را بگیریم زیرا قانون این اجازه را به فروشگاه های زنجیره ای داده است.
حسینی نژاد با تاکید بر اینکه اصناف زحمتکش استان کرمان باید همزمان با پیشرفت فناوری خود را به روز کنند افزود: محصولات بسیار خوب و متنوعی در استان وجود دارد که پیشنهاد می شود فروشگاه های بزرگی در استان ایجاد و این محصولات در کل کشور گسترش و به یک برند تبدیل شود.
کارشناس امور بازرگانی نیز با اشاره به لزوم پراکندگی فروشگاه های کوچک در محله ها گفت: فروشگاه های زنجیره ای بزرگ جای تمام فروشگاه های کوچک را نگرفته اند و دسترسی به کسبه خرد در محله ها نیز برای برخی از اقشار مردم اهمیت ویژه ای دارد.
مصطفی زریسفی افزود: امروزه با حجم زیاد ترافیک شهری و هزینه های سوخت و غیره برای مردم صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند برای خرید چند قلم کالا به چند نقطه شهر مراجعه کنند.
وی با اشاره به لزوم به روز بودن اصناف در شرایط مختلف زمانی بیان کرد: در صورتی که فروشگاه های خرد با هم تفاهم داشته باشند می توانند به صورت دسته جمعی، یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ راه اندازی کنند و همچنین می توانند به شعبه ای از فروشگاه های بزرگ با برند مخصوص آن فروشگاه تغییر وضعیت دهند.
معاون سابق امور بازرگانی داخلی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: مشکلی که در ادغام کسبه وجود دارد اینکه خیلی سخت است بتوانند با سرمایه مشترک و یک صندوق مشترک با هم به جمع بندی مناسبی برسند.
وی با بیان اینکه فروشگاه های بزرگ معمولا کالاهای خود را به صورت مستقیم از تولیدکننده خریداری می کنند اظهار کرد: برای کسبه خرد که فروش کمتری دارند مشکل است بخواهند کالای خود را مستقیم از تولیدکننده خریداری کنند و در نتیجه سود کمتری هم به دست می آورند.
زریسفی با اشاره به اینکه فروشگاه های بزرگ فشار مالیاتی زیادی را متحمل می شوند گفت: فروشگاه های زنجیره ای به لحاظ شفافیتی که در فعالیت شان وجود دارد نمی توانند فرار مالیاتی داشته باشند.
به گفته وی دنیا رو به توسعه است و فروشگاه های خرد می بایست خود را همگام با توسعه به روز کنند.
یکی از فروشندگان شهر کرمان نیز گفت: از پیشنهاد تجمیع فروشگاه های خرد و ایجاد یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ استقبال می کنیم چرا که با این کار همه فروشگاه های خرد می توانند در آن فروشگاه ها سهامدار شوند.
سید ابراهیم سادات حسینی عنوان کرد: درخواست می کنم کارگروه تخصصی استانی در این خصوص تشکیل شود تا با بررسی کارشناسی موضوع، راهکاری اساسی ارائه شود.
وی افزود: یکسری از شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ در کرمان ورود کرده اند و با احداث فروشگاه های بزرگ زنجیره ای به طور مستقیم به فروشگاه های خرد ضربه وارد می کنند.
سادات حسینی اضافه کرد: طرح احداث فروشگاه های زنجیره بسیار خوب است اما بستر آن در کرمان مهیا نشده است.
این فروشنده گفت: با راه اندازی این فروشگاه ها تقریبا تمام فروشندگان خرد و شرکت های پخش مواد غذایی بیکار می شوند.
نماینده شرکت های پخش و توزیع مواد غذایی کرمان گفت: قیمت اجناس در فروشگاه های زنجیره ای تغییر نسبتا زیادی با قیمت عرضه در فروشگاه های خرد دارد و همین موضوع باعث ایجاد بدبینی عمومی نسبت به فروشگاه ها و مغازه های کوچک شده است.
حسین عبادی افزود: ایجاد فروشگاه های زنجیره ای می تواند روش و طرح خوبی در اجرای اقتصاد مقاومتی باشد چون کالاها با قیمت ارزان تری به دست مردم می رسد اما بهتر است این فروشگاه ها توسط افراد بومی راه اندازی شوند.
وی گفت: مشکل دیگری که به واسطه احداث فروشگاه های زنجیره ای ایجاد می شود، بیکار شدن افراد زیادی در استان می باشد و اگر عرضه کالا مستقیم صورت بگیرد یقین داشته باشید که بیکاری زیادی رقم خواهد خورد.
عبادی افزود : زنجیره ای شدن فروشگاه های خرد یک راهکار برای خروج از این وضعیت است اما تحقق آن به زمان نیاز دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]