اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950913193645464

برداشت از دو تن به حداقل پنج تن در هکتار افزایش می یابد

تدوین برنامه 10 ساله برای اصلاح باغ های گردو

کد: 13950913193645464

https://goo.gl/kwzykF

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از تدوین برنامه 10 ساله برای اصلاح باغ های گردو با هدف افزایش کیفیت و عملکرد این محصول خبر داد.

تدوین برنامه 10 ساله برای اصلاح باغ های گردو

به گزارش اخبار رسمی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رمضان رویین‌تن گفت: در برنامه ای 10 ساله باغ های گردو با هدف افزایش کیفیت و عملکرد از دو تن به حداقل پنج تن در هکتار اصلاح می شود.

وی اضافه کرد: اصلاح باغ های موجود از طریق سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان با ارقام پرمحصول، با کیفیت و مقاوم به سرما صورت می گیرد.

رویین تن گفت: برای این اقدام از ارقام برتر داخلی و خارجی استفاده خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی، مدیریت تغذیه باغ ها، مدیریت آفات و آبیاری، تهیه و تامین ماشین آلات جدید در مراحل داشت، برداشت، حمل و نقل و صنایع و آموزش یافته های تحقیقاتی به بهره برداران را از دیگر برنامه ها برای اصلاح باغ های گردو برشمرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، احداث باغ های مدرن گردو با ارقام برتر در سطح 40 هزار هکتار را برنامه ریزی کرده ایم و در این توسعه، باغ های گردو جایگزین باغ ها و محصولات غیر اقتصادی و غیر مقاوم به تنش های محیطی می شود.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی، هزینه اصلاح باغ های گردو از طریق سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان را چهار تا پنج میلیون تومان در هکتار عنوان کرد.

وی با بیان این که ایران رتبه سوم جهانی به لحاظ تولید و سطح زیر کشت گردو را دارد، اذعان داشت: سطح کشت این محصول در ایران 153 هزار هکتار است که 110 هزار هکتار آن بارور است.

رویین تن افزود: یکی از مزایای ما در سال های آینده باردهی 43 هزار هکتار باغ های نابارور است که جزو باغ های مدرن و پر محصول هستند.

وی میزان تولید گردو در کشور را نزدیک به 230 هزار تن عنوان کرد.

این مقام مسوول با اشاره به این که سطح زیر کشت گردو در دنیا 1,2میلیون هکتار است، تصریح کرد: از این سطح نزدیک به یک میلیون هکتار بارور است و میزان تولید آن نیز 3 میلیون و 400 هزار تن است.

وی ادامه داد: چین با 50 درصد تولید، رتبه نخست و آمریکا رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده اند.

رویین تن عملکرد تولید جهانی گردو را 3400 کیلوگرم در هکتار و عملکرد تولید در ایران را 2 هزار کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

واردات گردو ممنوع است
وی در همین حال سرانه جهانی تولید این محصول را 485 گرم برای هر نفر و سرانه تولید گردو در ایران را 2880 گرم برای هر نفر معادل 6 برابر جهانی دانست.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیی و خشک معاونت امور باغبانی تاکید کرد: از آنجایی که تولید گردو در ایران بیش از نیاز داخلی است، از این رو نیازی به واردات این محصول نداریم و برای حمایت از تولیدات داخلی و پیشگیری از آفات قرنطینه ای، واردات گردو ممنوع است و آنچه در بازار تحت عنوان گردوی چینی دیده می شود، قاچاق است.

صادرات سالانه 5 هزار تن گردو
وی میزان صادرات سالانه گردو کشور را پنج هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش کل صادرات سالانه این محصول نزدیک به 35 میلیون دلار است.

رویین تن بهای جهانی هر کیلو صادرات گردو را شش تا هفت دلار دانست.

وی با بیان این که گردوی ایران به لحاظ روغن دهی، طعم و مزه جزو بهترین گردوی دنیا است، اظهار داشت: سایر کشورها به لحاظ بازار پسندی و یکنواختی در اندازه، بیشتر روی این محصول کار کرده اند.

رویین تن ادامه داد: یک تن گردو ایران دارای حدود 640 کیلوگرم روغن های خوراکی است.

وی اعلام کرد که گردوی کشور به 30 کشور جهان صادر می شود که مهم ترین آنها کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه و همچنین انگلستان، آلمان است.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی در مورد ارقام گردو در ایران خاطر نشان کرد: ارقام این محصول در کشور به طور عمده بذری و شامل رقم پوست کاغذی، سوزنی، سنگی، ضیاآبادی، همدانی و ارقام پیوندی جمال و دماوندی است و علاوه بر این ارقام داخلی، ارقام پرمحصول خارجی نیز شامل ارقام چندلر، هارتلی، پدرو، روند، فرانکت، و فرنت که اغلب آمریکایی، اسپانیایی و ایتالیایی هستند.

وی عملکرد تولید 2 برابری، ثمردهی سریع تر و مقاومت به سرما را از ویژگی های ارقام خارجی نسبت به ارقام داخلی دانست.

رویین تن با تاکید بر این که گردو نقش بسزایی در امنیت غذایی و سلامت مردم دارد، اظهار داشت: گردو یکی از مهم ترین محصولات غذایی، آجیلی، روغنی و خشکبار است ضمن آن که به لحاظ ارزش اقتصادی، تمام قسمت های آن شامل برگ، پوست، میوه، ریشه، ساقه، چوب برای موارد مختلفی همچون تغذیه، رنگ آمیزی، منبت کاری و دارو استفاده می شود.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی گفت: گردو در 30 استان کشور تولید می شود و استان های کرمان، کرمانشاه، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، آذربایجان شرقی و غربی و مرکزی جزو استان های برتر در تولید این محصول هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]