اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950916196285464

به‌کارگیری کشاورزان باتجربه و دانش‌آموختگان ایران در کشت فراسرزمینی

ایران در اوکراین دانه روغنی می‌کارد

کد: 13950916196285464

https://goo.gl/xyKQ7g

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه‌های روغنی و مشکلات و محدودیت‌های ناشی از خشکسالی برای افزایش سطح زیر کشت این محصولات مذاکراتی بین ایران و اوکراین برای کشت دانه‌های روغنی در زمینی به مساحت پنج‌هزار هکتار انجام شده است که پس از طی مراحل تحقیقاتی و پژوهشی اجرایی خواهد شد.

ایران در اوکراین دانه روغنی می‌کارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، مسئول کارگروه کشت فراسرزمینی و کمیسیون اتاق اصفهان با اعلام این خبر گفت: هرساله ایران بیش از چهار میلیارد دلار دانه‌های روغنی با هدف استحصال روغن و تغذیه دام وارد می‌کند. این حجم از واردات و مشکلات ناشی از آن باعث شد که دولت به‌دنبال راهی مناسب برای تأمین این محصولات با کمترین وابستگی باشد، بر همین اساس طرح کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی مورد توجه قرار گرفت.

احمدرضا همتی افزود: چهار ماه پیش هیأتی از کارشناسان کشور به اوکراین سفر و زمینه‌های لازم برای احداث مزرعه دانه‌ای روغنی با کمک بخش خصوصی و هدایت و نظارت بخش دولتی را در این کشور فراهم کردند.

وی تصریح کرد: نخستین اقدام ایران برای کشت فراسرزمینی ایران در سال 85 بود، اما با توجه به شتاب گرفتن تغییرات اقلیمی در کشور از دو سال پیش به‌طور جدی این موضوع مطرح شد و دولت کشت فراسرزمنی را مصوب و آیین‌نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد.

همتی با اشاره به مشکلات آیین‌نامه اجرایی کشت فراسرزمینی، ادامه داد: در آیین‌نامه اجرایی وظایف گمرک به‌درستی روشن نشده و بانک مرکزی نیز به‌عنوان عامل ارائه تسهیلات تفهیم وظیفه نشده است این عوامل مشکلاتی را پیش روی توسعه این طرح قرار داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این طرح از چه زمانی آغاز خواهد شد، بیان کرد: این طرح از ابتدای سال 96 به کمک اتاق اصفهان در قالب طرح پایلوت به مساحت 100 هکتار آغاز و تا پایان همین سال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

مسئول کارگروه کشت فراسرزمینی و کمیسیون اتاق اصفهان ایجاد اشتغال برای کشاورزانی که شغل خود را بر اثر خشکسالی از دست دادن را از دیگر نتایج مثبت توسعه کشت فراسرزمینی برشمرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر در برخی از مناطق کشور به‌ویژه مناطق حاشیه کویر کشاورزان به‌دلیل کمبود یا نبود آب شغل خود را از دست داده‌اند، یکی از مسائل مهمی که در این طرح به آن توجه شده ایجاد اشتغال با بکارگیری کشاورزان باتجربه و همچنین دانش‌آموختگان علوم کشاورزی است.

همتی با تأکید بر اینکه نیروی کار در این کشور ارزان‌تر از ایران است، اضافه کرد: کشاورزان و دانش‌آموختگان ایرانی، به‌عنوان نیروهای اجرایی و مدیریتی به کشورهای هدف خواهند رفت و نیروی کارگری به‌دلیل ارزانی از این کشورها تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف دیگر بکارگیری علم و عمل در اجرای طرح است، عنوان کرد: مذاکرات لازم برای استفاده از مجری و مدیران ایران در این طرح‌ها انجام گرفته است و بر اساس تفاهم‌های انجام شده برای هر 100 هکتار زمین کشاورزی یک کشاورز با تجربه و هر 300 هکتار یک نیروی دانش‌آموخته علم کشاورزی به کار گرفته خواهد شد.

همتی تأکید کرد: بر اساس اعلام سازمان فائو بیش از 60 میلیون هکتار اراضی قابل کشت در جهان شناسایی شده است که می‌تواند عرصه مناسبی برای کشت محصولات مورد نیاز کشورهای بحران‌زده ناشی از خشکسالی و محدودیت زمین‌های کشاورزی باشد.

وی در پایان از دیگر کشورهای شناسایی شده در توسعه کشت فراسرزمینی را قزاقستان، روسیه و آذربایجان عنوان کرد و اظهار داشت: این کشورها بر اساس مطالعات انجام شده انتخاب شده‌اند و با توجه به اقلیم و مزیت‌های نسبی آنها نوع محصول برای تولید و کشت در آنها تعیین می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]