اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920197636450

تاریخچه‌ای از روزجهانی کاربردپذیری

روزی برای کاربرد محصولات

کد: 13950920197636450

https://goo.gl/jVr3jo

، تهران , (اخبار رسمی): روزجهانی کاربردپذیری هر ساله در 19 آبان در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

روز جهانی کاربردپذیری

به گزارش روابط عمومی چارگون، امسال هفتمین رویداد کاربردپذیری در ایران همزمان با روز جهانی کاربردپذیری برگزار شد. 

رویداد روز جهانی کاربردپذیری هر سال در روز 11 نوامبر برابر با 19 آبان در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بین‌المللی استانداردسازی » چنین تعریف شده که میزانی که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاص برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند.
در منشور این روز جهانی تاکیده شده است: تکنولوژی باید زندگی ما را بهتر کند نه اینکه با کیفیت پایین و طراحی نامناسب آن، استرس و خطر ایجاد کند. این وظیفه ماست که تضمین کنیم یک تکنولوژی تاثیرگذار، لازم، قابل اعتماد و تسهیل کننده زندگی مردم است. ما پذیرفته‌ایم که روز جهانی کاربردپذیری را همه ساله برگزار کنیم تا در یک روز مشخص متخصصان فنی، جوامع آکادمیک، جوامع صنعتی، شهروندان و گروه‌های دولتی برای یک هدف مشخص دور هم جمع شوند و درباره تحصیل و استفاده از اینترنت در تحصیل، بهداشت و درمان و چگونگی توسعه آن توسط تکنولوژی، نقش دولت و جلب مشارکت عمومی و مدنی با بهره‌گیری از تکنولوژی سخن بگویند.
در بخش دیگر منشور روز جهانی کاربردپذیری از تلاش برای تحقق و توسعه ارتباطات و افزایش تجهیزات ارتباطی، حریم شخصی و امنیت و بهره‌مندی از تفریحات و سرگرمی‌ها به وسیله تکنولوژی یاد شده است.

کاربردپذیری در ایران

همایش کاربردپذیری از سال 1389 به صورت مستمر توسط علاقه‌مندان حوزه تجربه کاربری و کاربردپذیری در ایران برگزار شده است، همایش کاربردپذیری برای نخستین بار روز 20 آبان 1389 در فرهنگسرای رسانه تهران با محوریت طراحی محصولات و خدمات کاربردپذیر برگزار شد. دومین همایش کاربردپذیری روز 19 آبان 1390 در دانشگاه علم و فرهنگ با موضوع طراحی برای جامعه برگزار و درباره موضوعاتی مانند تعامل انسان و رایانه، آزمون‌های کاربردپذیری، فلسفه طراحی، کاربردپذیری در وب‌سایت‌های دولتی و.. مقالاتی ارائه شد.

سومین همایش کاربردپذیری روز پنج‌شنبه 18 آبان 1391 در فرهنگسرای رسانه تهران با محوریت سیستم‌های مالی و چهارمین همایش 23 آبان 13922 در  دانشگاه شهید بهشتی با عنوان بهداشت و درمان برگزار شد.

اخذ نمایندگی رسمی انجمن  UXPA در ایران

پنجمین همایش کاربردپذیری روز پنجشنبه 13 آذر 1393 با حضور جمع گسترده‌ای از برنامه‌نویسان و تحلیل‌‌گران سیستم‌های اطلاعاتی، مدیران شرکت‌های فناوری اطلاعات، کارشناسان دانشگاهی و فعالان در حوزه فناوری اطلاعات، خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها برگزار شد.

شاهین طبری، دبیر انجمن حرفه‌ای تجربه کاربری در ایران به عنوان اولین سخنران، گزارش خود از فعالیت 5 ساله این انجمن را با خبر عضویت رسمی ایران در UXPA آغاز کرد.

او  گفت: این انجمن تلاش کرده است تا با برگزاری همایش‌ها و رویدادهای مختلف کوچک و بزرگ شعارهای جهانی UXPA را وارد زندگی مردم کند. امیرحسین محب‌علی، رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات نیز در سخنانی از راه‌اندازی مرکز ملی تجربه کاربری و آزمایشگاه کاربردپذیری خبر داد.
در ادامه همایش امین آقاجانی- مدیرمحصول بیپ‌تونز از تاثیر تجربه کاربری بر فروشگاه‌های آنلاین سخن گفت و علیرضا نیکوکار- طراح کاربردپذیری و مدرس دانشگاه نیز درباره اهمیت تعریف استراتژی برای رسیدن به الگوی مناسب در کاربردپذیری سخنرانی کرد. همایش با سخنرانی فرانس بروس، کار‌شناس کاربردپذیری گروپان در آلمان با محور رفتار و تعامل کاربران در وب سایت‌های خرید گروهی ادامه یافت. محمد جعفر کرمان‌پور-طراح نوآوری کسب و کار ایران، داود تراب‌زاده- طراح تجربه کاربری نقطه آبی مهدی مخلصیان از شرکت چارگون با معرفی پروژه پارسی‌بان، نازنین دانشور-مدیر و موسس تخفیفان، اسماء کروبی و شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
بنابراین گزارش، نصرالله جهانگرد- معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، سخنران پایانی پنجمین همایش روز جهانی تجربه کاربردپذیری در ایران بود.

وی، برگزاری این مراسم را اتفاقی مبارک و با ارزش در ایران دانست و گفت: دولت مصمم است با تکیه بر تجارب بین المللی و استفاده از توان بخش خصوصی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و اسناد دولتی را اجرایی کند.

اعطای جایزه کاربردپذیری

در جریان پنجمین همایش کاربردپذیری در ایران، انجمن حرفه‌ای تجربه کاربری در ایران برای نخستین بار «جایزه کاربردپذیری» را به انتخاب هیات داوران جایزه کاربردپذیری به برگزیدگان اعطا کرد.

هیات داوری پنجمین همایش کاربرد پذیری متشکل از اساتید دانشگاهی و فعالان صنفی فناوری اطلاعات با تمرکز بر روی تجربه کاربری و کاربردپذیری، نزدیک به 120 محصول ارائه شده به دبیرخانه همایش را بر اساس 7 ویژگی یادآورپذیری، آموزش‌پذیری، امکانات، کارآیی، یافت پذیری و دسترسی پذیری و ایمنی بررسی کردند. در نهایت هیات داوران، جوایز کاربردپذیری را به دیجی‌کالا به نمایندگی اسما کروبی، دیگ تابستانی به نمایندگی رسام رستمی، وب‌سایت فست دیکشنری به نمایندگی مهران زاده کوچک، رایانش ابری سپهر به نمایندگی نوید کوهی، نرم‌افزار اندرویدی نبض بازار به نمایندگی رضا معلمی و نت برگ به نمایندگی سهیل الماسی اعطا کردند.
ششمین همایش کاربردپذیری نیز، پنج شنبه 21 آبان ماه همزمان با روز جهانی این رویداد در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) از سوی شرکت چارگون به عنوان نماینده رسمی UXP در ایران، برگزار شد. بخش اول این همایش پخش ویدئویی از سخنان الیزابت روزنبرگ، بنیانگذار روز کاربردپذیری بود که انحصارا برای ایران ضبط شده بود.

او در این پیام، کاربردپذیری را عاملی برای موفقیت در استفاده از فناوری و تجارت‌های مرتبط با آن دانست و برای همه علاقه‌مندان این موضوع در ایران آرزوی موفقیت کرد.
در این همایش نیز شهباز توکلی- مدیر محصول شرکت چارگون، علیرضا نیکوکار- طراح کاربری، سپیده قیصر-طراح کاربردپذیری شرکت پیچک، پرهام باغستانی- طراح کاربری چارگون، پیام شکیبافر- طراح بصری دیجی‌کالا، علیرضا الیادرانی سخنرانی کردند. آرش معتمدی- مدیر محصول مایکروسافت نیز به عنوان مهمان ویژه ششمین همایش کاربردپذیری در سخنرانی خود از طراحان کاربردپذیری و تولید کنندگان محصولات مبتنی برفناوری داخلی خواست تا خود را برای بازارهای جهانی آماده کنند. ششمین همایش کاربردپذیری نیز با سخنرانی نصرالله جهانگرد-رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و اعطای دومین جایزه کاربردپذیری به کار خود پایان داد.
لازم به ذکر است؛ هفتمین همایش کاربردپذیری نیز همزمان با این رویداد جهانی 20 آبانماه امسال برپا می‌شود و سومین جایزه کاربردپذیری از سوی هیات داوران به برترین محصولات اهدا خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

چارگون

ما به سازمان‌ها در بهینه‌کردن بهره‌وری به منظور افزایش کارآیی یاری می‌رسانیم.در طول حیات شرکت، بر روی نیازمندی‌های آشکار و پنهان بازار هدف متمرکز شده‌ایم و به این ترتیب با ارائه راهکارهای خلاق و بومی‌سازی شده، پاسخگوی مشکلات سازمان‌های ایرانی هستیم. راهکارهای ما شامل بستر ارتباطی یکپارچه اتوماسیون اداری و نیز راهکارهای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمانی در حوزه‌های منابع انسانی، مالی و لجستیک است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش