اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950923200335763

در انتقاد از دستورالعمل‌های بهداشتی پرورش ماهی در قفس مطرح شد

عدم رشد صنعت ماهی در قفس در گیرودار دستورالعمل‌ها

کد: 13950923200335763

https://goo.gl/4VwPg5

، تهران , (اخبار رسمی): دستورالعمل‌های بهداشتی پرورش ماهی در قفس مانع از رشد و توسعه این صنعت در استان مرکزی شده است.

عدم رشد صنعت ماهی در قفس در گیرودار دستورالعمل‌ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از سازمان شیلات ایران، حسن اکبری مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در همین ارتباط گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس و رسیدن به عدد 20 هزار تن تولید در پایان سال 95 یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و با وجود اینکه اقدامات بسیار مناسبی در اغلب استان‌های ساحلی و برخی از استان‌های غیر ساحلی برای توسعه این فعالیت انجام شده است، متاسفانه در استان مرکزی با استناد به آئین نامه‌های بهداشتی مربوطه اقدام  مثبتی تاکنون در خصوص توسعه این فعالیت صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: تاکنون در کشور حدود 250 هزار تن موافقت اصولی پرورش ماهی در قفس صادر شده است که متاسفانه در استان مرکزی به دلیل سخت گیری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از طرف سازمان دامپزشکی کل کشور اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از مکان یابی وتمایل چند متقاضی برای انجام این فعالیت در استان مرکزی خبر داد و گفت: در سال جاری با بررسی‌های صورت گرفته تعدادی از سدهای خاکی استان مثل سد فرنق در شهرستان خمین، سد بیوران در شهرستان ساوه، سد حشیان، لوذر علیا و سد هندودر در شهرستان شازند مناسب پرورش ماهی در سیستم قفس تشخیص داده شده که متاسفانه علیرغم پیگیری متقاضیان برای دریافت موافقت اصولی این مهم تاکنون به دلیل آنچه که گفته شد، محقق نشده است.

اکبری با اشاره به ظرفیت تولید 200 تنی تولید ماهی در این سدها، به برخی از موارد ذکر شده در آئین نامه بهداشتی مربوطه مثل الزام کردن متقاضی به ساخت ساختمان اداری، ساختمان نگهبانی، تاسیسات برق و موتورخانه، ساخت سرویس‌های بهداشتی، ساخت رختکن و دفتر دامپزشکی، استخدام دامپزشک، انجام آزمایشات شیمیایی خاک بستر سد، مشخص کردن شاخص پایایی سد، ثبت جریان آب در دریاچه سد و .. سایر موارد دیگر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه امکان فراهم شدن این امکانات و تاسیسات برای پرورش ماهی در قفس در کنار سدهای مد نظر با توجه به  اعمال محدودیت‌های دیگر از طرف برخی دستگاه‌ها و یا واگذاری یک ساله سدها به متقاضیان  و یا با توجه به ظرفیت محدود و کم هر قفس که نیازی به تامین آن بر اساس دلایل کارشناسی نیست وجود ندارد، به ضرورت اصلاح آئین نامه فوق از طرف سازمان دامپزشکی کشور حداقل برای سدهای خاکی کوچک که ظرفیت تولید آنچنانی ندارد،  اشاره کرد.

وی تاکید کرد: بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی زیر زمینی، ایجاد اشتغال و درآمد، در دسترس بودن آبزیان برای مصرف جامعه روستایی ضرورتی انکار ناپذیر است که لازم است همکاری لازم برای تحقق این هدف که یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است، از طرف سازمان دامپزشکی کل کشور برای روانسازی و رفع مشکلات مربوطه برای اجابت درخواست متقاضیان  و توسعه این فعالیت صورت گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]