اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950923200395464

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد

افزایش 85درصدی صید فانوس ماهیان در جنوب

کد: 13950923200395464

https://goo.gl/usrIuo

، تهران , (اخبار رسمی): در حال حاضر حدود 50 فروند کشتی در صید فانوس ماهیان فعالیت دارند و تمام آن ها با پرچم ایرانی و تحت مالکیت شرکت های ایرانی هستند و با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، در سازمان بنادر و دریانوردی ثبت شده اند.

افزایش 85درصدی صید فانوس ماهیان در جنوب

800 فروند از شناورهای کشور در آب های بین المللی و اقیانوس هند به صید می پردازند.

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، مختار آخوندی مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 85 درصدی صید فانوس ماهیان در آب های عمان از ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وی گفت: بر اساس تحقیقات گسترده ای که طی 50 - 40 سال اخیر در خصوص ذخایر فانوس ماهیان انجام شده، مشخص شد که ذخایر فانوس ماهیان در آب های دریای عمان بسیار چشمگیر است، اما تاکنون آنگونه که باید از این ذخایر بهره برداری لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه صید فانوس ماهیان به عنوان یکی از اهداف کلان توسعه و تولید در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود، خاطرنشان ساخت: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده میزان بیومس (حجم توده زنده) فانوس ماهیان بیش از 2 میلیون تن برآورد گردید و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با یک رویکرد کاملاً احتیاطی برداشت سالانه حدود 200 تا 300 هزار تن از این ذخیره را توصیه کرد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با تاکید بر میزان ذخایر فانوس ماهیان در آب های دریای عمان اظهار داشت: رسیدن به رقم صید سالانه این گونه از ماهیان دور از دسترس نیست و تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه فانوس ماهیان گونه های آبزی با عمرکوتاه بوده و کمتر از یک سال عمر دارند و ذخائر آن نیز با کشور عمان مشترک است، بایستی تلاش کرد تا با برنامه ریزی مناسب و رعایت اصول ماهیگیری مسئولانه نسبت به افزایش ظرفیت برداشت اقدام شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فانوس ماهیان در صنایع تولید پودر ماهی استفاده می شود، خاطرنشان ساخت: می توان علاوه بر تامین پودر مورد نیاز بازار داخلی، صادرات پودرماهی فانوس ماهیان و صید ضمنی آن را به مقدار قابل توجهی افزایش داد که این اقدام علاوه بر ارز آوری، می تواند منجر به کاهش وابستگی کشور به واردات پودر ماهی، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال در بخش های مختلف صید و صیادی، ساخت شناور، حمل و نقل ،ساخت ابزار وادوات صید، عمل آوری، بسته بندی، خدمات و پشتیبانی بندری را در مناطق محروم و غیر برخوردار از جمله سواحل مکران، جاسک و مناطق شرق هرمزگان شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت صید فانوس ماهیان در سال جاری اعلام کرد: بر اساس آمار ارائه شده، صید فانوس ماهیان در آب های دریای عمان طی هفت ماهه نخست امسال از رشد 85 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در این باره ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل افزایش صید فانوس ماهیان، افزایش تعداد شناورهای بکارگرفته شده برای صید این گونه است و با اشاره به روند صید در حال انجام فانوس ماهیان در آب های جنوبی کشور خاطر نشان ساخت: با توجه به روند صید در حال انجام فانوس ماهیان در آب های جنوبی کشور، انتظار می رود تا پایان سال میزان صید به حدود 20 هزار تن افزایش یابد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 10 هزار و 500 تن فانوس ماهی در آب های عمان توسط صیادان ایرانی صید شده بود، تصریح کرد: صید فانوس ماهیان در سال 94 نیز در مقایسه با سال 93 از رشد 100 درصدی برخوردار بوده است که پیش بینی می شود صید امسال نیز در مقایسه با سال گذشته به رشد 100 درصدی برسد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته عنوان کرد: به تدریج شاهد افزایش تعداد شناورهای ویژه صید فانوس ماهیان خواهیم بود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات با بیان افزایش تعداد شناورهای صید فانوس ماهیان تا پایان سال جاری یادآور شد: قرار است تعداد شناورهای صید فانوس ماهیان تا پایان امسال به حدود 70 فروند ارتقا یابد.

مختار آخوندی در ادامه به خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر حدود 50 فروند کشتی در صید فانوس ماهیان فعالیت دارند و تمام آن ها با پرچم ایرانی و تحت مالکیت شرکت های ایرانی هستند و با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، در سازمان بنادر و دریانوردی ثبت شده اند و تمام کشتی ها، صید فانوس ماهیان را تحویل کارخانجات و صنایع داخلی می دهند و صید ضمنی آن را که عمدتاً ماهی یال اسبی بوده و به دلیل مسائل شرعی در کشور ما مصرف انسانی نداشته، پس از طی مراحل قانونی صادر می کنند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: تمامی کشتی ها تعرفه صید و عوارض بندری را به خزانه دولت واریز می کنند و در حال حاضر طول صیدگاه مورد استفاده بیش از 160 کیلومتر بوده و شناورها در اعماق بیش از 200 متر مجاز به صید هستند و با توجه ماهیت شیوه صید و گونه های آبزی هدف، تداخلی با ناوگان صید خرد در منطقه نداشته، با این وجود برای مدیریت و ساماندهی مناسب تر موضوع، شیلات در صدد برنامه ریزی برای تنوع بخشی صیدگاه های جدید است.

آخوندی یادآوری کرد: هیچ کشتی خارجی در آب های کشور فعالیت نداشته و حدود 800 فروند از شناورهای کشور در آب های بین المللی و اقیانوس هند به صید می پردازند که سالانه حدود 100 تا 120 هزار تن از انواع گونه های تون ماهیان را صید و در کشور عرضه می کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]