اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950929202735980

سازمان مدیریت پسماند هشدار داد

نحوه برخورد با پسماندهای بهداشتی اصلاح شود

کد: 13950929202735980

https://goo.gl/pQYOms

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند با ابراز تاسف از این‌که بسیاری از پزشکان یا افراد فعال در حوزه پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی هم‌چون مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره، از نحوه دفع پسماندهای بهداشتی و درمانی مرکز خود اطلاعی ندارند؛ هشدار داد.

نحوه برخورد با پسماندهای بهداشتی اصلاح شود

به گزارش راخبار رسمی به نقل از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ، شهرام فیروزی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان با ابراز تاسف از این‌که بسیاری از پزشکان یا افراد فعال در حوزه پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی هم‌چون مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره، از نحوه دفع پسماندهای بهداشتی و درمانی مرکز خود اطلاعی ندارند؛ تصریح کرد: زباله‌های بیمارستانی به علت دارابودن آلودگی‌های فراوان میکروبی و شیمیایی منبعی خطرناک برای سلامت جامعه و بهداشت عمومی به شمار می‌رود و عدم توجه به مدیریت و دفع صحیح آن‌ها صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. لذا اهمیت مدیریت اجرایی این گونه از پسماندها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و مسوولیت این امر بیش از همه متوجه جامعه پزشکی می‌باشد. 

وی با اشاره به این‌که برمبنای قانون مدیریت پسماند، به کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه، پسماند بیمارستانی گفته می‌شود، افزود: این دسته از پسماندها چنانچه به مدیریت خاص نیاز داشته باشند؛ از جمله پسماندهای ویژه محسوب می شوند و مخلوط کردن پسماندهای ویژه با سایر پسماندها، تخلیه و پخش آن‌ها در محیط یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است. 
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند، ادامه داد: بر اساس ماده7 این قانون، تولیدکنندگان، مسوول مدیریت اجرایی پسماندهای بیمارستانی خود هستند و سازمان مدیریت پسماند شهرداری مکلف به بارگیری و حمل پسماندهای عفونی نیست اما در صورت گندزدایی و تبدیل آن‌ها به پسماند عادی توسط تولیدکنندگان، شهرداری این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت. هم‌چنین با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، جمع‌آوری، حمل و دفع پسماندهای بیمارستانی به عهده خود تولیدکنندگان می‌باشد که با تعاملات صورت گرفته مابین وزارت بهداشت و درمان کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران، در حال حاضر پسماندهای عفونی مراکز بهداشتی و درمانی طی فرایندی ویژه جمع‌آوری و حمل می‌گردد. 
فیروزی با اعلام این مطلب که در حال حاضر حدود 2000 مرکز بهداشتی و درمانی با سازمان مدیریت پسماند همکاری دارند و بخش خصوصی نیز به طور محدود در حوزه جداسازی پسماندهای عفونی و غیر عفونی با سازمان در ارتباط است، خاطرنشان کرد: تمامی پزشکان و مدیران مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و غیره می‌بایست با مراجعه به سازمان مدیریت پسماند، نسبت به عقد قرارداد برای جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی خود توسط سازمان، اقدام نمایند.
وی به سهولت اجرای این فرایند اشاره کرد و گفت: پزشکان می‌توانند تنها با در دست داشتن مجوز طبابت و مدارک شناسایی خود از خدمات سازمان مدیریت پسماند در دفع پسماندهای بهداشتی و عفونی استفاده کنند. با توجه به حجم پسماند تولیدی، دفعات مراجعه خودروهای جمع‌آوری سازمان متفاوت خواهد بود.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند در همین خصوص افزود: مطب‌ها و مراکز درمانی کوچک که میزان پسماند عفونی آن‌ها اندک است؛ می‌توانند زباله‌های خود را در کیسه‌های مخصوص انباشت کرده و به درمانگاه‌های بزرگتر یا بیمارستان‌ها منتقل نمایند، تا در مجموع با زباله‌های آن‌جا، توسط نیروهای سازمان مدیریت پسماند جمع‌آوری گردد.
وی یادآور شد: طی تعاملات انجام شده با معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی (شهید بهشتی‌، ایران و تهران)، صدور پروانه تاسیس مراکز درمانی‌ منوط به تمدید پروانه ارائه قرارداد حمل پسماندهای عفونی با سازمان مدیریت پسماند می‌باشد.
فیروزی، پیشگیری از انتشار عفونت‌های بیمارستانی و کنترل آن را وظیفه بزرگی دانست که بر عهده متولیان امر سلامت کشور قرار دارد و خاطرنشان کرد: توجه به کاهش و تفکیک پسماندهای بیمارستانی در مبدا هم‌چنین جمع‌آوری اصولی و بهداشتی آن‌ها، از مهم‌ترین و نخستین وظایف در این حوزه به شمار می‌رود؛ به طوری که اختلاط پسماندهای پزشکی با عادی به استناد ماده 16 قانون مدیریت پسماند تخلف محسوب شده و مراجع قضائی با متخلفان، برخورد خواهد کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

سازمان مدیریت پسماند شهر تهران متولی اصلی مدیریت بر چرخه دفع پسماند و بازیافت پسماند در شهر تهران است. این سازمان در سال 1389 از ادغام سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران و سازمان خدمات موتوری تشکیل شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست