اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012211865517

صادرات خام مواد اولیه پتروشیمی به معنای توقف تولید است

توزیع مواد اولیه پتروشیمی عادلانه نیست

کد: 13951012211865517

https://goo.gl/CSS71n

، تهران , (اخبار رسمی): صادرات مواد اولیه پتروشیمی به صورت خام فروشی به معنای توقف تولید است اما اگر این مواد وارد چرخه تولید و به محصول تبدیل شود، صادرات مواد اولیه خام حذف و صادرات محصول افزایش می یابد.

توزیع مواد اولیه پتروشیمی عادلانه نیست

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق اصناف ایران، سیدرحیم مقیمی اصل رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران گفت: اگر پتروشیمی‌ها مواد اولیه را به صورت عادلانه تقسیم کنند، هیچ زمان غبار خاک بر دستگاه‌های تولیدی نخواهند نشست اما متاسفانه اکنون نظارت کاملی بر روند توزیع مواد اولیه و نرخ‌ها صورت نمی‌گیرد و مشکل اصلی تولیدکننگان صنعت پلاستیک و نایلون، توزیع ناعادلانه مواد اولیه است وگرنه مشکلی برای تولید نداریم. 

وی با بیان اینکه دستگاه‌های میلیاردی تولیدکنندگان صنعت نایلون و پلاستیک به دلیل کمبود مواد اولیه پتروشیمی خوابیده است، تصریح کرد: پتروشیمی هر زمان که بخواهند مواد را می‌فروشند و هر زمان که نخواهند از فروش مواد اولیه سرباز می‌زنند و این وضعیت مشکلات عدیده را برای تولیدکنندگان صنعت پلاستیک ایجاد کرده است. 

مقیمی اظهار کرد: وضعیت بازار تامین مواد اولیه پتروشیمی به گونه‌ای است که در این میان واسطه گران و دلالان نیز اقدام به فروش مواد اولیه با نرخ‌های متفاوت می‌کنند در حالی که مطلع هستیم تمام انبارهای جنوب تهران مملو از مواد پلاستیک است که می‌تواند خوراک ۳ تا ۴ ماه تولیدکننده را تامین کند اما از فروش آن سرباز می‌زنند و اگر این خوراک در انبار‌ها بماند، تولید متوقف می‌شود. 

وی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر وضعیت تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک به گونه‌ای است که اگر مواد اولیه را بخواهیم از خارج تامین کنیم ارزان‌تر برایمان تمام خواهند شد. 

رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک از انعقاد قرار دادهای جدید صادراتی با کشورهای آسیایی و اروپایی خبر داد و اظهار کرد: اگر بخواهیم صادرات داشته باشیم و قراردادهای صادراتی ما افزایش داشته باشد باید نسبت به تامین مواد اولیه تولید با نرخ مطلوب مطمئن باشیم؛ در غیر این صورت میزان صادرات این صنعت به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. 

مقیمی تصریح کرد: تولیدات داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت، قابل رقابت با تمام محصولات خارجی است و اگر پتروشیمی بتوانند توزیع عادلانه به تمام تولیدکنندگان داخلی داشته باشند، صادرات بسیار گسترده‌ای را خواهیم داشت و خلاءهای اقتصادی موجود را می‌توان پر کرد اما در شرایط فعلی پتروشیمی‌ها با وجود امتیازهای خوبی که از دولت می‌گیرند اما حتی یک دهم درصد هم خدمات به تولید کنندگان ارائه نمی‌دهند. 

وی اظهار کرد: قبلا شهرداری مخزن‌های زباله تولید داخل را بالا‌تر از نرخ کشورهای اروپایی خریداری می‌کرد اما اکنون این مخزن‌ها با وجود کیفیت مطلوب خریداری ندارد. 

تامین نیاز مواد اولیه تولید داخلی کشور ضروری است

سیدجواد پورحیدری یکی از تولیدکنندگان صنعت نایلون و پلاستیک کشور گفت: مشکلات صنعت پلاستیک فقط تامین مواد اولیه نیست؛ پتروشیمی‌ها مجبورند مواد اولیه را صادر کنند تا دلار را به دولت بدهند و ما هم مشکل داریم که مواد اولیه گران‌تر به دست تولید کننده می‌رسد، حرف ما این است که ابتدا باید نیازهای داخلی کشور تامین شود، بعد صادر کنیم. 

وی تصریح کرد: علاوه بر مشکلات تامین مواد اولیه، مواردی همچون مالیات بر ارزش افزوده که باید از خریدار گرفته شود اما تولید کننده پرداخت می‌کند و مشکلات بیمه هم وجود دارد؛ همچنین بحث محیط زیست را داریم که لازم است بدانیم پلاستیک‌ها آلوده کننده محیط زیست نیستند چون بازیافت می‌شوند. 

پورحیدری افزود: شرکت ما سالانه ۳ هزارتن صادرات به ۶ کشور دنیا دارد و شرکت‌هایی که تولید نایلون دارند ۱۰‌ها برابر ما تولید دارند و شرکت‌هایی هم هستند که با توجه به تمامی مشکلات تا ۵۰ میلیون دلار صادرات دارند. 

وی تصریح کرد: تولیدات داخلی کشور به لحاظ کیفیت تمام استانداردهای بین المللی را دارد و اگر حمایت‌های لازم انجام شود و به تولید بها داده شود، میزان تولید و صادرات چند برابر می‌شود. 

پورحیدری تصریح کرد: حمایت از تولید در راستای اصل اقتصاد مقاومتی است و باید سرلوحه برنامه‌های دولت باشد؛ اما اکنون واحدهای تولیدی زیر فشارهای مالیاتی و نبود بیمه مطلوب کمر خم کرده‌اند ضمن اینکه هنوز جایزه صادراتی تولیدکنندگان پرداخت نشده و این مسایل باعث دلسردی تولیدکنندگان شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]