اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951102224276119

بهبود ایمنی محیط کار با اینترنت اشیا

کد: 13951102224276119

https://goo.gl/KAde3R

، تهران , (اخبار رسمی): سال ۲۰۱۵، بیش از یک میلیون کارگر در آمریکا، دچار آسیبهای کمر شده‌اند که هزینه این تعداد آسیب دیدگی برای شرکتهای آمریکایی، بیش از ۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

بهبود ایمنی محیط کار با اینترنت اشیا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از آی‌اوتی‌تی، ضرورت انجام سریع کار، اغلب باعث عادتهای نادرست در بلند کردن اشیاء می‌شود. اگر طراحی نادرست فرآیند کار را هم به این ایراد بیافزاییم، آمار میلیونی آسیب‌های جسمانی و زیان‌های مالی، چندان غریب به نظر نخواهد آمد.

اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای ایالات متحده، فرایندهای کاری و تجهیزات ارگونومیکی را توصیه می‌کند که از فشار کاری بر کارگران بکاهد. به این منظور، شناخت فعالیت‌ها و تجهیزات عامل بیشترین آسیب به کارگران، مفید خواهد بود.

شناخت، موجب طراحی محیطهای ایمن‌تر کاری و مستلزم مشاهده کارگران، هشدار در حالت‌های موجد آسیب و تحلیل فضای کاری و حرکات کارگران، بدون اخلال در کارشان است. اینجا، اینترنت اشیاء، با حسگرها، داده ها، تحلیلها، سیستمهای هشداردهنده خود، به کار می آید.

حسگرها

پوشاک هوشمند (تجهیزات پوشیدنی) دارای حسگرهای ژیروسکوپی (تشخیص حالت بدن)، ارتفاع سنجی (تشخیص ارتفاع)، و مغناطیسی (تشخیص همترازی)، برای نظارت بر چگونگی حرکت و خم شدن کارگران استفاده می‌شوند.

اطلاعات گردآوری شده، یا در خود دستگاه ذخیره و در پایان نوبت کاری به فضای ابری (cloud) ارسال می‌شود، یا همزمان با ثبت، منتقل می‌شوند. به دلیل محدودیت باتری، برای این تبادل اطلاعات، اغلب از بلوتوت ضعیف شده (BLE) استفاده می‌شود. جهت هشدارهای لازم به کارگران و ارائه اطلاعات عملیاتی به مدیران، داده‌های ارسالی از حسگرها، در فضای ابری تحلیل می‌شود.

ترغیب عملکرد بهتر

ماهیت چالش یاد شده، فقط فنی نیست، چگونه می‌توان کارگران را به تغییر عادت‌های دیرینه ترغیب کرد، لرزش‌های هشداردهنده، مفید واقع شده‌اند. با استفاده از داشبورد مدیریتی، سرپرست‌ها می‌توانند تحلیل‌های اطلاعات حاصل از داده‌های دریافتی حالت‌های بدن کارگران را بررسی و اعضای گروه‌شان را راهنمایی کنند. گیمیفیکیشن (gamification) هم با افزایش تمایل طبیعی افراد به رقابت و اتخاذ روش‌های متفاوت، برای بهبود پذیرش عادت‌های جدید موثر است؛ با این شیوه می‌توان کارگران را در ازای پاداش‌های کوچک برای رعایت حداکثر ایمنی در طول نوبت کاری، به رقابت با یکدیگر واداشت.

پالایش روش های کار

تحلیل داده‌های حسگرها می‌تواند به تولید اطلاعات ارزشمندی بی‌انجامد؛ کدام کار یا ابزار، بیشترین آسیبها را وارد می‌آورد؟ سطح ایمن فشار کاری برای به حداقل رسیدن آسیب چقدر است؛ آیا کارگران دارای ویژگیهایی خاص، بیشتر از دیگران مستعد آسیب هستند؟ از پاسخ مبتنی بر اطلاعات به چنین پرسشهایی می‌توان برای طراحی محیط‌های کاری ارگونومیکتر و ایمن‌تر بهره برد.

استفاده از فناوری اینترنت اشیاء برای کاهش فشار بر کمر کارگران، پیشرفتی در حال گسترش است؛ هم اکنون، شرکت‌های متعددی مشغول تولید انواع تجهیرات کمکی هستند؛ دستگاه‌های قابل نصب روی کمربند، حسگرهای بی‌سیم و بیومکانیکی، دوربین‌های ویدیویی و بسیاری تجهیزات دیگر، به تشخیص درستی یا نادرستی حرکت‌ها و حالت‌های بدن کارگران، هشدار در مواقع لزوم، و تحلیل حرکت‌های کارگران در محیط کار کمک می کنند.

فشار بر کارگران برای کار بیشتر، احتمال آسیب به کمر را افزایش می دهد. نیاز به بهروری بیشتر نباید به قیمت سلامتی و آسیب جسمانی کارگران برآورده شود. راهکارهای مقرون به صرفه اینترنت اشیاء که بر شیوه کار کارگران نظارت و آنها را ترغیب به اتخاذ روشهای ایمنتر می کند، آینده ای متفاوت را رقم خواهد زد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]