اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951106226906033

تهران به روایت خانه های قدیمی تشریح شد

کد: 13951106226906033

https://goo.gl/oNbGLa

، تهران , (اخبار رسمی): علیرضا عالم نژاد فعال گردشگری و مدیر سایت گردشگری کافه تهرون نگاه تازه ای را برای دیدن مکان های تاریخی تهران معرفی کردوگفت:تهران آن قدر جاذبه گردشگری دارد که می توانم دو هفته مداوم یک گردشگر را بچرخانم و مکان های دیدنی تهران را نشانش دهم در حالی که از دروازه ملت بالاتر نرویم .

تهران به روایت خانه های قدیمی تشریح شد

به گزارش اخار رسمی به نقل از روابط عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران سومین نشست از سلسله نشست های تهرانشناسی با عنوان «تهران را از نو بشناسیم»، سه شنبه 5 بهمن ماه از ساعت 15 الی17 در با غ موزه قصر برگزار شد. سخنران این جلسه علیرضا عالم نژاد فعال گردشگری و مدیر سایت گردشگری کافه تهروون بود.

علیرضا عالم نژاد در ابتدا در مورد فاجعه دردناک آتش سوزی ساختمان پلاسکو سخن گفت و ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه، جایگاه و شاخصه های ساختمان های تاریخی شهر تهران را بازگو کرد و  نگاهی جامع و کوتاه به محلات قدیمی و خانه های برخی از بزرگان شهر تهران در مناطق مرکزی شهر داشت. وی با بیانی کاملا روایتی و قصه گویی تلاش داشت درعین گیرایی و جذابیت های فولکلوریک، اطلاعات کامل و جامعی در مورد خیابان ها و محلات قدیمی شهر تهران را دراختیار شرکت کنندگان قرار دهد. 
عالم نژاد در مورد قدیمی ترین تقسیم بندی شهر تهران سخن گفت و افزود: «تهران قدیم ازچهار محله تشکیل شده بود به نام‌های سنگلج، اودلاجان(عودلاجان)، بازارو چاله میدان»
در توضیح این محله ها گفت: «محله عودلاجان که از خیابان جلیل آباد، کاخ گلستان تا ناصریه (ناصر خسرو) و حدود مسجد شاه و شمال بوذرجمهر شرقی و پامنا و جنوب خیابان چراغ برق و میدان توپخانه، محله سنگلج بخش اعظم و عمده آن امروز پارک شهر تشکیل می دهد. چاله حصار که محله ای بود دارای مقدار زیادی چاله گود و چاله میدان که در دوره صفویه برای حصارکشی تهران استفاده می شد و تقریبا مشابه چاله حصار بود و محدوده آن جنوب بازار چهل تن، امامزاده سید اسماعیل و میدان مال فروش ها، میدان امین السلطان، گمرک، خانی آباد، دروازه غار بود.»
وی همچنین برای اطلاع و آگاهی بخشی نسبت به خانه های بزرگان ادب و فرهنگ و هنر ایران زمین که در شهر تهران وجود دارد وگ اه بسیاری از شهروندان اطلاعی ندارند؛ 5 خانه مطرح شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی و سیاسی را بررسی کرد و گفت: «خانه ملک متعلق بود به حاج مهدی ملک که ملک التجار بود. خانه عبدالله انوار که مدت زمانی جلال آل احمد درآنجا زندگی می کرد. دقیقا زمانی که سیمین دانشور در تهران نبود و جلال در طول مدتی که درآن خانه ساکن بود نامه هایی را برای سیمین دانشور می نوشت. در حالی که  اطراف این خانه امروزه  به  بورس لاستیک فروش ها مبدل شده است. محله سر قبرآقا محله ای است که تعدادی از قبور امام جمعه های شهر تهران از جمله ظهیر الاسلام در دوران ناصرالدین شاه و...درآنجا وجود دارد. خانه سعید نفسی در محله سرقبر آقا در خیابان سعدی درکنار بیمارستان امیراعلام خیابان هدایت ( برادران شهید قائدی) واقع شده است. دیوار کوتاه و بدنه سیمانی دارد. در آنجا یک اتاق کاری و شخصی بود. این اتاق کار هنوز که هنوزه دست نخورده باقی مانده است.
خانه میرزاده عشقی نیز بسیار یه خانه سعید نفسی نزدیک است. میرزاده عشقی این خانه ترور می شود. خانه پروین اعتصامی در محله اودلاجان، میدان بهارستان (خیابان سیروس) چهار راه سرچشمه که در امتداد شرق به غرب است؛ قرار دارد. خانه متعلق بود به ابوالفضل اعتصامی که دارای حیاط بیرونی، اندرونی، سرایداری، و... بود. اما متاسفانه امروز به سه بخش تفکیک شده و پلاک 3،5،7 را شامل می شود. این خانه پدری پروین اعتصامی بود و اتاق کار پروین اعتصامی در پلاک 5 قرار دارد»
عالم نژاد در خصوص ویژگی ها و مکان های دینی شهر تهران گفت: « برخی تصور می کنند درتهران مکان دیدنی وجود ندارد. اما من می توانم دو هفته مداوم یک گردشگر را بچرخانم و مکان های دیدنی تهران را نشانش دهم در حالی که از دروازه ملت بالاتر نرویم و حتی کاخ موزه ها را نبینیم.
شایان ذکر است نشست های تخصصی تهرانشناسی سه شنبه های هر هفته، ساعت 15 الی 17 در باغ موزه قصر برگزار می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری تهران

در سال‌ 73 و در راستای‌ تحقق‌ بیشتر اهداف‌ بازرگانی‌ و برآوردن‌ نیازهای‌ انفورماتیکی‌ شهرداری‌ با تغییر مدیریت‌ سازمان‌ تحولات‌ اساسی‌ در نحوه‌ اداره‌ سازمان‌ و نگرش‌ مدیریت‌ به‌ مسائل‌ انفورماتیکی‌ شهرداری‌ پدید آمد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]