اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951222244236849

یکی از زیباترین ناشناخته های ایران را بشناسید

«باداب سورت»، دومین چشمه آب شور جهان

کد: 13951222244236849

https://goo.gl/r25pMj

، تهران , (اخبار رسمی): شاید شما هم عکس های بی نظیری از چندین حوضچه با رنگ های متفاوت و زیبا که در کنار هم قرار گرفته اند را دیده باشید.

چشمه های پلکانی باداب سورت

باداب سورت نظر گردشگران خارجی را هم به خود جذب کرده و از دید آنها در فهرست ۱۰ جاذبه برتر گردشگری ایران قرار گرفته و سالانه هزاران توریست ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب می کند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مجله گردشگری مپگرد، خیلی ها فکر می کنند این مکان فوق العاده متعلق به خارج از کشور است. اما چشمه‌ های باداب سورت در استان مازندران قرار دارد و دومین چشمه آب شور جهان بعد از چشمه‌های پاموکاله ترکیه است.

 باداب سورت نظر گردشگران خارجی را هم به خود جذب کرده و از دید آنها در فهرست ۱۰ جاذبه برتر گردشگری ایران قرار گرفته و سالانه هزاران توریست ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب می کند.

چشمه های باداب سورت دومین میراث طبیعی ایران بعد از کوه دماوند است که توسط میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده اند. البته این چشمه ها بسیار جوان هستند و اگر از چشمه های باداب سورت اروست، پیاده چند صد متر به سمت شمال بروید در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که به گودال زمان معروف است، گرچه این چشمه صدها سال است که خشک شده است.

ویژگی‌های چشمه های باداب سورت

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است و در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می گویند.

چشمه‌های باداب سورت در اصل دوازده چشمه هستند که از لحاظ رنگ، بو، حجم آب و مزه، آب‌ های کاملاً متفاوت دارند.

باداب سورت، چشمه پر آب بسیار شوری دارد و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد که تابستان ها پر از مردمی می شود که در آن شنا می کنند. نکته جالب این است که این چشمه از شدت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

علت پلکانی بودن چشمه های باداب سورت

جریان آب‌ های رسوبی و معدنی در مدت هزاران سال، از چشمه ها به سمت پایین کوهستان حرکت کرده اند و در اثر فرسایش، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز را در اندازه‌های مختلف به وجود آورده اند.

البته در ۲۰۰ سال اخیر آب چشمه کمتر شده است و فقط آب بر روی حدود ۱۰۰۰ متر مربع از پلکان‌ها جریان دارد و بقیه پلکان‌ها که آب از روی آن جاری نیست مثل چشمه‌های پاموکاله ترکیه به رنگ سفید دیده می شوند.

چشمه باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است.

خاصیت درمانی چشمه های باداب سورت

در قسمتی از کف حوضچه چشمه آب شور باداب سورت حفره‌ای عمیق به نام "برمودای اروست" وجود دارد که گفته می شود آب تنی در آن برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد و میگرن مفید است.

افتخارات چشمه های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد و بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است و فقط در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند می توانید چشمه‌هایی  شبیه باداب سورت را ببینید.

بهترین زمان بازدید از چشمه های باداب سورت

بهترین زمان بازدید از چشمه های پلکانی باداب سورت فصل بهار و اردیبهشت ماه است و از نظر ساعت بازدید هم محدودیتی وجود ندارد اما بهتر است غروب یا طلوع باداب سورت را ببینید، چرا  که منظره ای به این زیبایی را کمتر خواهید دید.

برای دیدن عکس ها، توصیه ها، راه های دسترسی و راهنمای بازدید از چشمه های پلکانی باداب سورت، دومین چشمه آب شور جهان  مطلب کامل را در وبسایت مپگرد بخوانید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله گردشگری مپگرد

با مپگرد دیدنی های ایران و جهان را بشناسید و با اطلاعات دقیق و ارزان سفر کنید. مپگرد وبسایتی جامع در زمینه گردشگری هست که قصد دارد مخاطب را با جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم، جشنواره ها، غذاهای محلی و ... شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان به طور کامل و کاملا کاربردی آشنا کند، تا بتواند با اطلاعات کامل و ارزان سفر کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]