اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961202283726849

نکاتی درباره اخذ ویزا

انواع ویزا و هر چیزی که باید درباره آن بدانید!

کد: 13961202283726849

https://goo.gl/sK5TPb

، تهران , (اخبار رسمی): ویزا یا روادید یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید برای سفرهای خارجی خود و معمولا قبل از سفر تهیه کنید. در واقع ویزا سندی است که توسط نمایندگان قانونی کشور مقصد مثل کنسولگری یا سفارتخانه، برای افرادی که قصد سفر یا رفت و آمد به آن کشور را دارند، صادر می‌شود.

انواع ویزا و هرچیزی که باید درباره آن بدانید!
اواع ویزا

در کشورهای مختلف دسته بندی های مختلفی برای انواع ویزا وجود دارد، که معمولا بر اساس هدف شما از سفر به چند دسته تقسیم می شوند.

تفاوت ویزا و پاسپورت

ویزا و پاسپورت هر دو مدارکی هستند که برای سفر به خارج از ایران به آنها احتیاج دارید، اما گاهی بعضی افراد آنها را با هم اشتباه می‌گیرند.

در واقع پاسپورت سندی است که هویت شما را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند تبعه کدام کشور هستید و پاسپورت در کشوری صادر می‌شود که در آنجا متولد شده‌اید، اما ویزای توریستی یا ویزای تجاری توسط کشوری صادر می‌شود که قصد سفر به آن را دارید و نشان‌دهنده اجازه حضور شما در آن کشور است.

پاسپورت شما معمولا از زمانی که صادر می‌شود تا پنچ سال اعتبار دارد، اما ویزا موقتی است و مدت زمان اعتبار ویزای مسافرتی یا کاری شما به کشور مقصد و دلیل سفر شما بستگی دارد.

پاسپورت سندی مثل شناسنامه است اما ویزا معمولا به صورت یک برچسب یا مهر در خود پاسپورت درج می‌شود و یا در کاغذی جدا به آن وصل می‌شود.

نکاتی درباره اخذ ویزا

  • ویزا توسط سفارت یا کنسولگری کشور مقصد که در ایران قرار دارد، صادر می‌شود که برای دریافت آن به چند نکته باید توجه کنید.
  • برای درخواست ویزا، پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • بعضی از کشورها در ایران چند کنسولگری دارند که در این صورت می‌توانید به نزدیکترین کنسولگری به محل زندگیتان مراجعه کنید.
  • رسیدگی به روند بررسی درخواست ویزا مدتی طول می‌کشد، پس بهتر است پیگیری آن را به روزهای پایانی و نزدیک به سفرتان موکول نکنید.
  • نوع ویزای شما بسته به کشور مقصد و نوع سفر شما بستگی دارد که در ادامه توضیح داده می شود.


انواع ویزا بر اساس نوع سفر

در کشورهای مختلف دسته بندیهای مختلفی برای انواع ویزا وجود دارد، که معمولا بر اساس هدف شما از سفر به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • ویزای ترانزیت یا عبوری

ویزای ترانزیت زمانی صادر می‌شود که شما قصد دارید از یک کشور عبور کنید تا به مقصد نهایی خود برسید و مدت زمان آن بسته به طول مسیر در کشور واسط، از چند ساعت تا 10 روز متغیر است و معمولا افرادی مثل رانندگان، قایق‌های ماهیگیری و … از آن استفاده می‌کنند.

  • ویزا یا روادید کوتاه مدت

تعداد زیادی از کشورها به دلایل مختلف ویزاهای مسافرتی و گردشگری که برای اقامت کوتاه مدت هستند را به گروه‌های مختلف دسته بندی می کنند. برای مثال: 

  • ویزای توریستی یا روادید گردشگری (Tourist Visa)

روادید مسافرتی یکی از پرمتقاضی‌ترین و معمول‌ترین انواع ویزا است که برای مدت زمانی محدود به منظور سفر و گشت و گذار در کشور مورد نظر صادر می‌شود و با آن مجاز به تحصیل یا کار در کشور مورد نظر نیستید. 

  • ویزای اختصاصی (Private Visa)

 روادید اختصاصی به ویزایی گفته می‌شود که از طریق ارسال دعوت‌نامه از طرف یکی از شهروندان قانونی کشور مقصد، برای بازدید صادر می‌شود.

  • ویزای پزشکی یا درمانی (Visa for Medical Reasons)

 این نوع روادید برای بیمارانی است که برای ادامه درمان و معالجه به کشور مقصد سفر می‌کنند.

  • ویزای تجاری یا ویزای کاری (Business Visa)

روادید کاری یا بازرگانی به منظور سفر به قصد تجارت و همکاری با شرکتهای خارجی صادر می‌شود.

  • ویزای کار و تعطیلات یا ویزای تبادل فرهنگی (Cultural Exchange Visa / Working Holiday Visa)

ویزای کار در سفر و تعطیلات که معمولا توسط افراد اهل سفر و جهانگردی استفاده می‌شود در مواردی خاص برای کار در سفر به هدف تامین بخشی از هزینه‌های سفر صادر می‌شود که هدف آن تبادل فرهنگ بین کشورهای امضا کننده تفاهم نامه و تشویق افراد به سفر است.

  • ویزای زیارتی (Pilgrimage Visa)

روادید زیارتی برای سفر به کشورهایی مثل عربستان و عراق و به منظور سفرهای مذهبی و انجام اعمال مذهبی صادر می‌شود، مثل ویزای حج و ویزای اربعین.

  • ویزا یا روادید بلند مدت

ویزاهای بلند مدت نسبت به روادید کوتاه مدت، مدت زمان بیشتری اعتبار دارند و با ویزای اقامت دائم فرق دارند. انواع ویزاهای درازمدت:

  • ویزای تحصیلی (Student Visa)

ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل دانشجویان در کشور مورد نظر برای مدت زمانی مشخص صادر می‌شود. ویزای تحقیقاتی (Research Visa) هم زیر مجموعه روادید تحصیلی به حساب می‌آید. 

  • ویزای کار موقت (Temporary Worker Visa)

دریافت ویزای کار موقت کمی مشکل است اما مدت زمان اعتبار آن از ویزای تجاری و بیزینسی بیشتر است. ویزای خبرنگاری (Journalist Visa) هم زیرمجموعه روادید کار موقت به حساب می‌آید.

  • ویزای اقامت (Residence Visa)

ویزای اقامت برای اقامتی طولانی در کشور مقصد صادر می‌شود و با ویزای اقامت دائم فرق دارد.

  • ویزای مهاجرتی

ویزای مهاجرتی برای افرادی است که به قصد تغییر محل زندگی خود مهاجرت می‌کنند و قصد دارند در آن کشور زندگی کنند. ازدواج با یکی از شهروندان قانونی کشور مقصد هم جز روادید مهاجرتی به حساب می آید.

  • ویزای رسمی

ویزای رسمی یا روادید دیپلماتیک (Official Visa) مخصوص مقامات رسمی کشور و افرادی است که برای ماموریت های دیپلماتیک به خارج از کشور سفر می‌کنند.

برای خواندن ادامه این مقاله که شامل موارد انواع ویزا براساس تعداد ورود و خروج و روش درخواست ویزا، مدارک مشترک برای درخواست ویزا و ....است به وب‌سایت مپگرد مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مجله گردشگری مپگرد

با مپگرد دیدنی های ایران و جهان را بشناسید و با اطلاعات دقیق و ارزان سفر کنید. مپگرد وبسایتی جامع در زمینه گردشگری هست که قصد دارد مخاطب را با جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم، جشنواره ها، غذاهای محلی و ... شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان به طور کامل و کاملا کاربردی آشنا کند، تا بتواند با اطلاعات کامل و ارزان سفر کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]